joi, 18 iulie 2013

Memoria

Am citit cu mult interes articolul lui Andrei Pleşu din Dilema veche nr. 492 privind memoria selectivă a comunismului. Şi nu pot să-i dau decât dreptate privind confuzia ce o trezesc mărturiile contemporanilor privind comunismul.
Nu este îndeajuns de mult să mulţumim iniţiativei excepţionale a soţilor Ana Blandiana şi Romulus Rusan de a transforma închisoarea de la Sighet într-un memento a crimelor comunismului. Acest proiect este o mândrie a României şi a Ardealului de Nord. Însă acest important muzeu are un dezavantaj, este mult prea îndepărtat de capitala României şi se ajunge destul de dificil acolo. Rămân în Muntenia  Râmnicul Sărat, unde se pare că este avansată iniţiativa unui muzeu similar, dar mai avem de aşteptat pentru transformarea în muzeu a închisorii din Piteşti, locul celui mai sinistru experiment carceral românesc, şi strict în proximitatea Bucureştiul este Jilava, care ar trebui transformată în muzeu al crimelor comunismului, renunţându-se la puşcăria existentă, cum rămân în Transilvania Aiud şi Gherla, ca alte memoriale ale crimelor comunismului.
Toate aceste locuri sunt din vremea obsedantului deceniu, care a ţinut cam 15 ani, a perioadei dictatorului Gheorghiu Dej.
În afara puşcăriei viaţa nu era cu nimic mai bună, pâinea era pe cartelă, plăteam din greu URSS datoria şi vina de a-i fi atacat ca să ne recuperăm Basarabia, dar să şi acţionăm împreună cu armata hitleristă în aventura descreierată a cuceririi nemărginirii.
Iluzia că putem coabita cu comunismul apărută în special după discursul lui Ceauşescu din 21 august 1968, n-a ţinut mult, comunismul doctrinar, resentimentar şi obtuz a revenit după Tezele in iulie 1971.
Am trăit doar satisfacţia că simboluri ale mândrei naţionale au revenit, că-i puteam citi şi studia pe clasicii interzişi că aveam acces la poezia şi opera lui Lucian Blaga.
Şi nu după mult timp pe la începutul anilor '80 memoria lipsurilor cronice a anilor de după război s-a manifestat din plin.
Oamenii reţin însă ce le este convenabil. Unii erau tineri chiar în plin ani '50, când represiunea comunistă avea accentele cele mai sinistre şi când poeţi şi scriitori fără conştiinţă şi preamăreau duşmanul bolşevic de la răsărit şi comunismul patibular autohton. Eu am prins la începutul maturităţii (congener fiind cu Andrei Pleşu) singura perioadă relaxată a comunismului românesc, din a doua parte a anilor '60, terminată rapid în 1971.
Alţii probabil erau tineri şi plin de iluzii chiar în vremea cozilor la tacâmurile "fraţii Petreuş" din anii '80! Nu poţi echivala elanurile şi iluziile tinereşti, primele iubiri cu realitatea hâdă a finalului ceauşist!
De aceea este necesar ca să ne reamintim adevărul acelei perioade nefaste.
Şi stau în dilemă, pentru că, după evaluări deziluzionate Andrei Pleşu ne readuce la realitatea cotidiană. 
Care este adevăratul Traian Băsescu, cel care a citit în Parlament documentul de condamnarea comunismului,  sau cel care aprecia ca reuşiţi primii 10 ani de domnie ai lui Ceauşescu?

Probabil era mai bine să nu ne arunce în faţă ligheanul cu apă rece al realităţilor de azi!

8 comentarii:

  1. Cred ca Traian Basescu a citit in Parlament documentul de condamnare a comunismului sa-l irite pe Vadim ca sa faca circ,nicidecum o treaba serioasa,deoarece aici a fost si sfarsitul asa zisului proces al comunismului.

    RăspundețiȘtergere
  2. ...mult prea indepartat de capitala Romaniei... Draga Joe, mare dreptate ai ! Nu numai geografic. Nici macar soarele nu mai rasare de acolo !

    RăspundețiȘtergere
  3. Joe,

    Condamnarea comunismului a fost momentul de apropriere al lui Basescu de intelectualii importanti ai tarii. Poate sa fie catalogat ca oportunism. Asta a iesit. Altii au preferat sa nu sprijine acest proces sau chiar sa se opuna. Basescu spunea cu sinceritate că: "nu am niciun merit în constituirea acelei comisii (pentru realizarea raportului privind regimul comunist), au fost luni de discuţii cu societatea civilă pentru că la acel moment nici eu nu realizam impotanţa acestui raport. (...) Aceiaşi oameni care astăzi sunt atacaţi, discreditaţi printr-o propaganda care ne aduce aminte de vremurile trecute, Pleşu, Liiceanu, Cărtărescu, Horia Roman Patapievici, au fost cei care m-au convins să îmi asum constituirea comisiei şi asumarea muncii acestei comisii". Pina acum Romania nu a avut decit presedinti cu carnet rosu. Este dezamagitor sa vezi gilceava asta politica. Probabil asta a fost momentul in care apele s-au separat.

    LB

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ha ha ha, ca Marin Preda! Pe ce te bazezei?
      Numirea oportunistului greţos care este Volodia Tismăneanu în fruntea acestei comisii a trezit vii discuţii.
      Liiceanu se întreba ce este cu oportunistul ăla cu antecedentele lu' ta'su şi ale lui proprii, de politruc până la uşcheala sa, ca a multor ca el, cu paşaport!
      Tu realizezi ce era asta în anii '80! Eu ştiu bine cum au părăsit lagărul unii dintre prietenii mei România şi cu ce repercusiuni!
      Aşa îi plăcea lui Băsescu, să-şi aleagă clienţi pe unii cu probleme mari de moralitate şi memorie!
      Dar ulterior criticii lui Volodia s-au adaptat!
      Şi ştii succesiunea lui Băsescu, întâi a condamnat comunismul şi după aia s-a apucat să laude pe Ceauşescu, este adevărat primii 10 ani, are o problemă cu ai lui!
      Pe cine să-l crezi? Pe primul sau pe ultimul?
      Aş s-au păcălit mulţi cu Ceauşescu cu discursul din 21 august 1968!
      Goma s-a făcut pecerist ca apoui să devină cel mai acerb adversar al lui Ceauşescu, criticile aducându-i expulzarea din România. De ce Volodia l-a exclus di Comisia de condamnare a comunismului? Goma fusese o victimă, dar Volodia era un ex-politruc, cu pete pe conştiinţă!
      Care ne învaţă acum cum este cu anti-comunismul strict pe aia care-i sunt adversari lui Băsescu, vajnicul om de dreapta!
      Şi lasă-i în pace pe ăştia pe care ai început tu să-i enumeri!
      Nimeni nu-i critică pe faptul că sunt intelectuali serioşi şi unii cu operă importantă, ci pentru faptul că au susţinut pe alde Băsescu!

      Ștergere
    2. Pareri personale. Imi pare rau. Nimic concret. Nu uita ca si tu ai avut un carnet rosu. Nu cred ca cineva te-a obligat sa-l ceri. Cum se numeste asta?
      Eu nu-ti cer sa-l iubesti pe Tismaneanu, dar de citit ai putea, ca sunt multe de invatat. Despre Goma, stii bine cum era, practic nimeni nu putea sa se inteleaga cu el.
      Cit despre clientii lui Basescu cu probleme mari de moralitate şi memorie, cred ca faci o mare eroare, atita timp cit in comisie erau nume grele ca Monica Lovinescu sau Virgil Ierunca.

      LB

      Ștergere
    3. Insinuările cu carnetul meu sunt nepotrivite, ca să folosesc un eufemism!
      Ştii tu cumva ce mari avantaje mi-a adus acest carnet?
      Află că după aia n-am mai reuşit să ies şi eu în delegaţii afară, fusesem fără carnet în URSS şi Cehoslovacia.
      Eu, în vremurile alea, am pus în funcţiune un reactor nuclear de cercetări şi scriam lucrări neaprobate la export, pe când alde Volodia îl cădelniţa pe Ceauşescu!
      Şi acum nişte precizări necesare, Goma trebuia să facă parte din comisie că voia sau nu Volodia! Cât despre Monica Lovinescu era pe moarte atunci, iar Virgil Ierunca se dusese deja la Dumnezeu!
      Comisia de condamnare a comunismului a fost un lucru bun, cum a profitat de ea Tismăneanu este altceva!
      Acum chiar că ai tupeu, adică tu ai citit pe Tismăneanu şi eu nu!
      Păi, mai Lari eu am citit tot ce publicat în România în primii ani după 1990. Am avut chiar o polemică cu individul în revista 22, care îşi comemora mătuşa, fost mare demnitar la externe după 45 şi plecată ca toate neamurile lui, prin Franţa să nostalgizeze la comunismul care-l aduseseră şi românii nu-l înghiţiseră!
      I-am citit şi-i citesc tot ce scrie, d'aia îl combat!
      Când scrie despre comunismul românesc nu am ce zice, dar când face pe lupul moralist în actualitate mi se pare detestabil. Este un arivist lipsit de orice scrupul!
      Aşa că fii atent!
      Nu mai te pune în postura de advocat a lui Tismăneanu, nu ai tot dosarul lui!

      Ștergere
    4. Mihai Vasilescu19 iulie 2013 la 11:14

      Joe, ma faci sa rad. Tu, POLEMICA in 22 cu Tismaneanu? Oi fi pus tu in functiune (tu personal) un reactor nuclear, dar cand vine vorba de studierea comunismului nu pot decat sa-ti spun: Cizmar, nu mai sus de opinca!!!

      Ștergere
    5. Dragă Mihai, tu ştii foarte clar ce făceam eu şi tu şi alţii ca noi în anii ăia!
      Ce făcea Tismăneanu în acelaşi timp, dădea cu tămâie la portretul dictatorului!
      Nu studia comunismul, asta a făcut-o după aia când a ajuns prin SUA!
      Şi foarte bine a făcut, cât a studiat comunismul!
      Când s-a apucat să facă morală la contemporani a picat în groapa care a săpat-o altora!
      Eu nu am studiat comunismul, l-am trăit din plin, ştii şi tu în ce condiţii!
      Ţi se pare normal ca într-o revistă democratică să se elogieze figuri ale comunismului pe motiv de rudenie? Nici alţii n-au acceptat
      La ce-am scris în 22 au mai rezonat şi alţii, nu fac pe jmekerul, dar anumite atitudini mă irită. Şi atenţie nu eram colaborator, am scris şi ăia au publicat reacţia mea! Deşi nu aveau obligaţia asta! Te cam faci că nu ştii cum stau lucrurile!
      Atunci Tismăneanu era de stânga, acum este neo con, iar giruetele mă calcă pe nervi!
      Prefer pe Sorin D. care are opinii şi nu le schimbă!

      Ștergere