joi, 24 august 2017

La mare

Sakis cu mine la Koralis
Dosarul din Dilema veche, La mare mi-a deschis gustul amintirilor.
Mersul în vacanţă la mare a fost ceva esenţial în viaţa mea. Nu de alta  dar la noi în România, o ferestruică deschisă spre Occident era vacanţa la Marea Neagră. Ăsta este paradoxul românesc, Vestul era în Estul României.

Mi-am dorit de mic să ajung la mare în vacanţă. Bietul meu tată a reuşit prin 1956 să petreacă un concediu fără familie la Vasile Roaită, Eforie Sud de azi. S-a întors cu o amintirea o poză cu colegi de la serviciu în care afişa un ceas de mână, care nu-i aparţinea, dar aşa era în anii 50 la noi semnele de prosperitate erau ceasul de mână şi motocicleta. Avea tata în schimb un vechi ceas de buzunar elveţian Anker, extrem de precis.
Mama s-a străduit să ne trimită prin tabere colonii pe mine şi pe sor'mea , dar n-a reuşit să ne trimită şi la mare.
N-am ajuns nici în adolescenţă, în liceu.

Prima mea vacanţă la mare s-a petrecut în 1968, la început de iulie. Am luat un tren de noapte şi am ajuns dimineaţa în Constanţa ca pe la 9-10 să ajung în Costineşti, în tabăra studenţească. Eram şef de grupă, rezultatele mele erau bune la examene aşa că am profitat toată studenţia de vacanţa la Costineşti. Asta mi-a permis în 1969 să am o discuţie cu un tânăr negricios, în cămaşa albă cu mâneci scurte care mă întreba cum este în tabără. M-am cam plâns, lucru care i-a alertat pe mahării taberei, pentru că individul cu pricina era şeful UTC-ului...Ion Iliescu! Doar în 1970 nu am ajuns la Costineşti pentru că mi-am rupt piciorul înainte de ultimul examen.

Din prima ieşire la mare m-am ales cu prima mea pereche de blue-jeans Wrangler, evident purtaţi, luaţi cu 100 de lei de la nişte suedezi. Tot de acolo am cumpărat de la nişte italieni un tranzistor cu bandă FM vest care s-a dovedit util după 1990.

Vacanţele studenţeşti au fost pline de peripeţii era sfârşitul anilor 60, era micul dezgheţ românesc, apăruseră hippyies, lumea era relaxată. O noapte i-am ascultat şi am dansat la Barul Litoral din Eforie Nord cu Phoenix, dimineaţa ne-am văzut cu cei de la Sideral.

Ultimul an de studenţie şi primul an de absolvent în 1972 l-am făcut cu un amic la Saturn, la cort vacanţă superbă! Am avut primele amoruri internaţionale, o tempora!

Apoi m-am fixat câţiva ani pe Costineşti, pe la o tabără de tineret din Eforie Sud, până când am ajuns la concluzia că trebuie să merg la hotel, la Mamaia. Şi aşa împreună cu Ilie T. am făcut probabil cel mai frumos concediu la mare în 1976, la sfârşit de iulie. Teribil şi cu nervi până am găsit loc la hotelul pe care-l doream Continental, în zona Club Mediteranee. Era Olimpiada de la  Montreal, şi după ce ne întorceam de la discotecile pe valută unde ne băga Mihai, un ploieştean extrem de descurcăreţ pe care l-am luat cu noi în cameră, găseam bere cehească rece la bar şi ne uitam la prestaţiile de vis ale Nadiei Comăneci. Am verificat locurile în 2009, Club Mediteranee a dispărut între timp.

Am continuat vacanţele din anii 80 la cort la Zodiac în Jupiter Neptun unde ziceai că te afli în Germania, mulţi din turişti fiind veniţi de acolo. Apoi un alt concediu cu Adriana la Cap Aurora, unde am cunoscu pe Ulli Şi Jimmi R., ea nemţoaică, el scoţian, pe care am reuşit să-i revedem în Germania în 1990 şi în Scoţia în 1996, extraordinari oameni!

În 1982 am făcut prima mea vacanţă la Doi Mai sub impulsul prietenului Valeriu D. Aici am trăit mai mult alcoolizat cu votcă, dar atmosfera era specială, întâlneai scriitori, consacraţi şi în curs de devenire. M-am ales cu o diaree de care m-a vindecat în...Deltă unde apa de Dunăre m-a curarisit. 

Am fost în continuare la mare până în 1990 pe la Neptun, sau în gazdă la vărul meu Jean, marinar de meserie. 

Am mai fost parcă şi după 90, pe la nişte conferinţe la Neptun.

Prima mare alta decât Marea Neagră, a fost Marea Adriatică, pe care am vizitat-o la o conferinţă în 1993 în Slovenia, la  Porto Roz. 

Am fost şi în 1996 la Canalul Mânecii, unde am făcut un week-end cu prietenul Mihai V. la Brighton pe pietre, stând în şezlong. 

Prima vacanţă adevărată la altă mare a fost în 1997 în Creta. M-am convins de ce spunea un francez, că Marea Neagră este verde, pe când Mediterana este albastră, pe motiv de concentraţie de sare. 

În 1998, în prima ieşire în Italia am înotat pe nişte bolovani pe o plajă din insula Capri.

Apoi am făcut marele periplu european de la Est la Vest, în 2001. Am făcut baie în Adriatica la Veneţia, apoi pe bolovani la Mediterana la Nisa, dar şi la Saint Tropez în oraş, nu pe plaja unde se făceau filmele cu jandarmi.
Am oprit apoi pe plaja din Barcelonetta la Mediterană, ca în final să ajungem la Atlantic în Cascais, Portugalia, unde apa este rece în iunie.

În 2002 am ajuns în Turcia la Kusadasi, la Egee şi apoi la Istanbul din Topcapi am văzut culoarea extraordinară a mării, turcoaz, verde albastru, pe Bosfor.

Din 2003 până în 2007 am  făcut vacanţe în Italia, la Rimini, la Viareggio, la Sorrento şi la Positano pe coasta amalfitană.

În 2004 am întrerupt făcând turul Franţei cu o săptămână la Saint Cyr sur Mer. Mediterana la mijloc de iulie era rece pentru că bătea Mistralul. Doar satisfacţia că am trecut prin gara din La Ciotat unde fraţii Lumieres au filmat venirea trebului care a speriat pe primii spectatori de film! Am ajuns apoi şi la Saint Malo unde pe o vreme ploioasă lumea făcea plajă.

În 2008 am făcut un sejur în Croaţia pe insul Krk, insula lui Ulise, Circe. Hotelul era comunist, mai rău ca la noi, la Marea Neagră, peisajul era deprimant, eram înconjuraţi de rafinării şi depozite de petrol de la portul Rijeka (fostul Fiume din cartea de citire a mătuşii mele Ioana, portul patriei noastre în Ardealul Habsburgic!).

În 2009 am fost pentru prima oară în insula Tassos şi ne-a plăcut plaja de la Golden Beach, un golf înconjurat de munţi plini de verdeaţă.

Am început să batem Grecia, am fost la Polychronos pe braţul cel mai vestic, pe Kassandra, apoi pe Sithonia la Sarti în dreptul muntelui Athos.

În 2012 ne-am întors în patrie la Mangalia. Hotelul fost Siemens, bun, micul dejun excelent, dar oraşul prin de câini şi o atmosferă neprietenoasă. 

Aşa că am continuat cu Grecia. În 2013 am ajuns pe cealaltă mare a Greciei, la Marea Ionică, la Parga. Aici am făcut şi o vizită cu vaporul în Corfu unde parcă te-ai afla în Veneţia.

În 2014 am fost din nou în Tassos, la Skala Potamia în extremitatea sudică a plajei Golden Beach şi aici ne-am ataşat de taverna Koralis a lui Sakis, prietenul nostru. De fapt la tavernă în Grecia înveţi joi de vivre, eşti ca în familie, te cinstesc cu un Uzo sau cu un dulce. Îl bat la cap mereu pe Sakis să vină la noi la Mamaia să-i înveţe pe ai noştri cum se face turism!

Am ajuns în 2015 în Skiatos pe una din cele mai frumoase plaje din Grecia, Koukounaris Beach, plajă cu umbră de la pini.


Dar am revenit din nou în Tassos, la Skala Potamia, locul nostru de vacanţă la mare pe un orizont previzibil.  

PS
Zilele trecut am văzut la farmacia Catena crema de protecţie solară Piz Buin pe care în amintirile mele o foloseau nemţoaicele pe plajă la Costineşti şi Neptun!

Un comentariu:

  1. Ai mai fost prin '88 la cursurile AIEA de commissioning! 😁 dar tu erai mai mult la peste!

    RăspundețiȘtergere