marți, 27 martie 2018

Centenarul Basarabiei o aniversare care doare

Azi 27 martie 2018 se aniversează Unirea Basarabiei cu România. 
A fost primul pas al anului mirabilis 1918, când România era într-o situaţie încă neclară, dar fruntaşii basarabeni au avut curajul şi tăria să hotărască această decizie istorică.
Jean Dumitraşcu
A fost prima provincie alipită Vechiului Regat al României. În acelaşi timp este şi prima provincie românească răpită din trupul României Mari şi numai odată în iulie 1940, ci apoi şi în 1944. Parafrazând o poezie în perioada anilor 50:

Stalin şi poporul rus
Multe rele ne-au adus

Şi azi se fac eforturi spre reunificare dar va mai curge multă apă pe Nistru, graniţa naturală a românilor cu lumea slavă.


Astăzi au avut loc în Piteşti mai multe evenimente festive. Am participat la cel de la Primăria Piteşti şi apoi la concertul aniversar cu artişti basarabeni, al căror animator a fost Jean Dumitraşcu.











Liviu Ştirbu
Radu Dolgan

Radu Dolgan, Aliona Triboi, Lyvica Ştirbu Sokolov, Liviu Ştirbu

Cu artiştii basarabeni

2 comentarii:

  1. Ma bucur ca aud despre manifestarile din Pitesti...Eu sunt basarabeanca dupa tata si familia mea a fost toata viata afecatat de subiectul Basarabiei pierdute...Eram copii si plangeam cand ne intalneam cu rudele noastre din Basarabia(aveam voie numai o data la 2 ani)si discutam pe teme patriotice...Copiii invatau la scoala ca ei sunt moldoveni si erau convinsi ca limba moldoveneasca e o limba diferita...Mama, fiind din judetul Olt, preluase tema Basarabiei cu mult mai mult patos decat tata, care niciodata nu a fost altfel decat adaptabil...totusi, un om bun si iubitor de istorie si de adevar, dar nu incrancenat...Cam asa sunt toti basarabenii, oameni care nu stiu ce e incrancenarea...Sunt prea moi pentru asta..De-asta i-au incalicat rusii si nu-i mai lasa !!!! Din pacate ne alegem doar cu festivisme daca in Parlament si la conducerea tarii nu se afla oameni competenti, culti si iubitori de tara. Fara competenta in ale politicii, ale istoriei si ale avocaturii, e tare greu sa sustii cauza unirii Basarabiei cu tara mama...Numai cu sprijin dinafara poate avem o sansa, cum am mai avut si in trecut...Inima ne e stransa, pentru ca a revendica niste granite poate fi legat de situatii grave, de ajungerea la conflict militar...Dupa mine asta este o gogorita, totusi, suntem prea intzesazti cu agenti pro-rusi pentru a fi construit cazul nostru pe arena internationala...e echivalent cu o nauceala mentala de care nu putem scapa...Oare asa sa fie? Eu tot mai sper ca ni se va face dreptate pana la urma...

    RăspundețiȘtergere
  2. In ultimii 30 de ani , o serie de aberatii ticaloase ale politicii vestice fata de est au fost abjurate si retrase discret. Ma refer la pactul Ribentrop Molotov care a produs efecte dramatice asupra unor state ca Polonia , Statele Baltice , Romania , etc. Si totusi noi nu ma reusit sa beneficiem de efectele retractarii acestei greseli occidentale. Intrebarea este .. De ce ?
    Viata mi-a oferit o experienta , amara ...ce este drept . In 1990 l-am insotit pe poetul Ion Alexandru la o vizita politica in Republica Moldova , prilejuita de podul de flori peste Prut. seful nostru , poetul era o somitate in intilniri cu publicul. Era si un patriot absolut . Deci prima intilnire in Basarabia , s-a desfasurat in fata unei biserici dintr-un sat pe drumul catre Chisinau.Participantii , localnicii , in marea lor majoritate vorbitori de limba romana , o romana extraordinar de frumoasa , care m-a socat , si cu un comportament de un calm si o atentie la ce spun vorbitorii pe care pe la noi nu-l mai gasesti, si , care iara-si m-au surprins , au salutat cu urare finalul al carui mesaj a fost BASARABIA pamint romanesc . Fiind in trecere , la plecare un domn , mi-a spus : vede-ti ca pe la capitala sunt multi care vor unirea dar mai toti o vot catre est. Am ajuns la Chisinau , ma rog au fost multe discursuri . La incheiere , am stabilit un dialog cu un domn pe care il cunoscuse-m in acea zi. cred ca era foarte bine sedimentat politic , pentru ca mi-a spus ca marea majorotate a unionistilor ne iubesc , pe noi pe romani si Romania , ca au facut eforturi sa ajungem in situatia de atunci , ca reprezinta peste jumatate din populatia Moldovei si ca de abia asteapta sa ne unim cu subordonare catre est , deci catre Moscova ( ma rog asta am subinteles ). Eu i-am spus ca ideea este ca noi credem ca este mai bine sa ne asociem cu vestul european , bineinteles cu multe argumente de bla.bla,bla. el mi-a spus ca acest lucru nu se va intimpla , nu are sustinere in republica si ca exista multi moldoveni care au lucrat pe exploatiile de titei din Caucaz , pe exploatatiile de bumbac din Marea de aral , si in Kazahtan , dar si in armata rosie ( Atunci uniunea inca nu se desfiintase , era CSI ,) iar oamenii astia ca sa-si primeasca drepturile de pensie trebuie sa ramina atasati uniunii.Mi-a mai spus ca cei care vor unirea cu noi , astfel de cit cu directia est sunt putini si sunt interesati sa paraseasca Moldova oriunde chiar si in Romania.
    Au trecut 30 de ani si nimeni nu afacut nimic pentru a demonta argumente ca acelea pe care acel unic interlocutor de o ora maxim m-i le-a transmis,
    S-a desfiintat uniunea si noi am recunoscut in piata publica Republica Moldova , toti jegosii nostrii de politicieni s-au repezit sa o zica. De ce nu au cerut atunci in , 27 august 91 sau 92 sa n-i se restituie Basarabia ? Ce de cacat suntem !!!

    RăspundețiȘtergere