Probabil că mai
corect spus sunt cu iz de comunism reşapat!
Citesc un cotidian
local deoarece este singurul de ştiri de interes local, social, politic,
cultural.
Este moştenitorul
ziarului de partid Secera şi ciocanul
şi păstrează metehnele fostului cotidian? săptămânal? al epocii ceauşiste.
Dar spre diferenţă de
alte cotidiane are ştiri, celelalte excelează în fapt divers, fără interes.
Obişnuiesc să citesc
şi editorialul, în genere aparţinând unui fost militar cu studii de sociologie,
resentimentar, cu idei obtuze şi cazone,. mai scrie şi directorul ziarului
mărunt politruc cu ceva studii filologice din ale cărui păreri exală duhoarea
nostalgică a unui timp revolut.
În primul rând este
văzut ţăranul argeşeano-muscelean decorat butaforic, sămănătorist şi cu
mincinoase evocări, politrucul cu rădăcini rurale ar trebui să ştie că ţăranul
pe care-l tot evocă nu mai există, l-au desfiinţat chiar el şi comilitonii lui,
activişti de partid, răpindu-i pământul şi averea.
Am crescut şi eu la
ţară în vacanţele copilăriei. Îmi amintesc cum unchii mei ardeleni erau încă
nişte autentici ţărani, cu oi, vite, cai, cu gospodărie în curte cu şură şi cu
unelte agricole de unde găseam plumbul pentru undiţe. Aceştia sunt de mult oale
şi ulcele, bivolele, vacile, oile şi cai au dispărut demult, şura devenind
garaj.
Nostalgicii visează
la acest ţăran demult dispărut, pe care primarii localităţilor rurale îl tot evocă
în zilele festive ale localităţii respective unde vin profesionişti ai
dansurilor folclorice, se pregătesc grătare şi tuciuri cu mămăligă să retrăim
un timp care nu mai există.
După 1990 agricultura
s-a prăbuşit, dar acum au reapărut fermierii, oameni care ştiu valoarea
pământului, care au învăţat să facă solarii şi în viitori sere, să producă
legume superioare celor aduse din ţările mediteraneene, dar care a un gust
inferior celor autohtone.
Mai supravieţuieşte
un pseudo ţăran în Franţa, care face produse tradiţionale, dar care are în
spate cea mai subvenţionată agricultură din UE.
Tot în acelaşi
cotidian piteştean citesc că Argeşul este cucerit industrial de străini. asta
cu ocazia inaugurării firmei Nidec,
fostă IMEP. Uite că această fabrică producătoare de motoare electrice a
supravieţuit, a cumpărat-o iniţial Copos, apoi a vândut unor italieni, care la
rândul lor au vândut-o acestor japonezi.
Suflă un vânt
reacţionar nostalgic după industrii care nu mai sunt. Tot în acelaşi ziar, un
fost director de la Aro Câmpulung construieşte scenarii imbecile cum că Aro a
fost falimentată din cauză de Revoluţie. Nu, a fost falimentată de prostia şi ticăloşia
unor ca el, care au condus această uzină în iluzia idioată că bişniţa cu Aro va
continua, când piaţa capitalista a fost invadată de maşini de teren superioare
şi ieftine.
Toţi aceşti nostalgici
folosesc formula neinspirată a fostului prim ministru Petre Roman că industria
românească este o grămadă de fier vechi.
Păi ce vrei mai clar
decât Uzina Dacia care este cel mai mare succes industrial din România, uzina
cu cei mai mulţi angajaţi, a cărei reuşită cred că a depăşit cu mult
aşteptările Renault.
Au fost privatizări
reuşite, au fost privatizări extrem de proaste. Când îl aud pe Ilie Şerbănescu
cum înjură investiţiile străine îmi aduc aminte că ţărăniştii l-au făcut
Ministrul Reformei pe acest dinozaur comunist.
Multe din întreprinderile
de stat româneşti erau sortite dispariţiei, în primul rând pentru că erau de
stat, unde angajaţii mai mult stăteau şi nu munceau. Dar au fost privatizări
neghioabe, cum sunt cele din industria oţelului, nici Petrom care pe ansamblu a
fost reuşită trebuia să aibă o clauză specială pentru Combinatul petrochimic de
la Piteşti, pentru că prelucra ţiţei din Orientul Apropiat şi nu era pe malul
mării ca Petromidia.
Eşecul unor afaceri
industriale au fost cauzate de neghiobia directorilor care nu au ştiut ca să
fie manageri, dar şi a factorilor politici foarte vinovaţi de dispariţia
Autocamioane Braşov şi Uzinei de Tractoare, imbecili sindicali care au
îngropat Semănătoarea sau dispariţia întreprinderii Autobuzul Bucureşti.
Acestea puteau deveni
viabile dacă erau gestionate de manageri, dar au fost directori cmentalităţi
comuniste retrograde, sau erau pur şi simplu tâmpiţi.
Aşa că nu trebuie să
scriem elegii că Rolast s-a închis, această întreprindere poluantă a fost
înlocuită de întreprinderi mici şi flexibile, care fac cu mult mai puţini
muncitori ce făcea Rolast!
Iar închiderea
fabricii de bere nu-i o tragedie, s-a închis şi cea de la Cluj care dă numele
mărcii Ursus s-a închis!
Lamentaţiile sunt
mincinoase, capacităţile româneşti nu sunt exploatate pentru că responsabilii
politici nu fac nimic pentru ca infrastructura de transport să se dezvolte.
Au trecut mulţi ani
şi niciun şantier pe autostrada Piteşti Sibiu nu s-a deschis.
Aici este problema!
Intotdeauna m-am intrebat de ce aici in SUA, branza bulgareasca este mult mai buna decat cea romaneasca.
RăspundețiȘtergere