Relaţia noastră, a
românilor cu creştinismul este foarte veche. Dacă este să ne luăm după tradiţii
am fi fost creştinaţi de Sfântul Apostol Andrei care ajuns în Tracia şi apoi în
Dobrogea. Noi nu avem cum sunt vecini tradiţia unui rege care să ne fi creştinat,
suntem precum creştinii orientali, grecii, sau latinii din Italia creştinaţi de
apostoli.
Cert că operaţiunea
de recreştinare a venit după secolul al V-lea când zona a fost sub stăpânire
constantinopolitană, cu tradiţie episcopiei de la Vicina pe Dunărea de Jos.
Esenţial pentru
creştinismul românesc este venirea slavilor şi mai ales formarea primului Ţarat
Bulgar care a stăpânit nordul Dunări până dincolo de Budapesta. Boierimea
s-a slavizat sau era slavă sub influenţa acestui imperiu, iar misionarii slavi
trimişi de Constantinopol au impus ritul răsăritean pe zona României de azi. Se
pare că în zonă până la Marea Schismă din 1054 şi probabil şi şi după Biblia şi
Evangheliile au circulat sub forma latină, pentru că un cercetător contemporan
găseşte cuvinte vechi româneşti ca provenind din Biblia latină tradusă de
Ieronim din greacă.
Fundamental pentru
noi din această zonă şi pentru ortodoxie nu a fost Marea Schismă, ci a IV-a
Cruciadă care a dus la ocuparea Constantinopolului de cavalerii latini,
catolici care a declanşat o ură greacă neîmpăcată împotriva papistaşilor. Asta
s-a transmis îşi aici în zonă prin intermediul călugărilor misionari slavi de
influenţă constantinopolitană. Şi acest motiv a condus la decizia primilor
domni valahi de origine cumano - pecenegă să treacă de la catolicism la
ortodoxie la ordinul marii boierimi valahe. De altfel ortodocşi erau şi
transilvănenii şi moldovenii.
Problema era că
oamenii simpli nu înţelegeau ce bălmăjea preotul la liturghie în slava veche, o
înţelegeau doar boieri slavizaţi. Vor trece două secole jumătate până când, sub
influenţa şocului Reformei să se treacă la limba vernaculară, la limba română
în biserică inclusiv în cea ortodoxă. Pe de altă parte cred că de exemplu Tatăl nostru era cunoscut în româneşte de mult
dinainte de ortodoxie.
Nu era o problemă
singulară, în tot Occidentul slujba se ţinea în latină, cunoscută doar de
clerici şi de puţini seniori sau regi mai învăţaţi. Revolta împotriva
catolicismului era normal să aibă loc în ţări precum Cehia lui Hus, sau
Germania lui Luther, unde limbile slavă, sau germană nu aveau contingenţă cu
romanitatea, cum era în Franţa, Spania, sau Italia.
Prestigiul slav a
rămas în ortodoxia românească până la jumătatea secolului XIX când s-a renunţat
definitiv la scrierea cu chirilice. De fapt tentativele de îndepărtare a
învelişului slav al limbii s-a petrecut un secol mai devreme în Transilvania.
Unirea cu Roma a deschis românilor toleraţi religios în Ardeal drumul spre Roma
şi descoperirea tradiţiei latine a românilor. Atunci au apărut mugurii
conştiinţei naţionale şi a mândriei de a fi român, originea noastră de la
Roma, care ne înnobila.
Dacă ortodoxia a
principatelor extracarpatice a preferat să rămână la bunul plac al domnilor,
biserica fiind înzestrată cu mari moşii, unele închinate mânăstirilor de la
Athos, în Ardeal problema naţională fiind mai complicată, clericii au fost în
fruntea luptei pentru emancipare. În această luptă însă ardelenii ortodocşi au
militat alături de cei uniţi fără nicio problemă.
Dificultatea în România
modernă a fost că ortodoxia a rămas închistată în tradiţii. Catolicismul după
şocul Reformei si-a revenit şi a iniţiat Contrareforma care i-a adus înapoi
aici în est pe unguri şi pe polonezi. Catolicismul are meritul şi sub impulsul
laicităţii franceze să nu mai depindă de stat. La noi Ortodoxia după reforma
lui Cuza care a confiscat averile bisericii a rămas dependentă de stat care nu
s-a proclamat explicit laic, lucru care se perpetuează şi azi. Dacă catolicii
sau reformaţii atât din Europa sau de dincolo de Ocean trăind în ţări bogate
sunt generoşi, la noi lumea este săracă cum spunea un purtător de cuvânt al
Bisericii Ortodoxe. Aşa că proiectul unei mari catedrale naţionale iniţiate în
ultimii 26 de ani este fatalmente dependent de bunăvoinţa statului. Este
un proiect de prestigiu controversat şi contestat. Nu ne mai ajunge Catedrala
ctitorită de Şerban Vodă la jumătatea secolului al XVII-lea. Şi aici suntem în
urmă rău, vremea catedralelor în Occident a avut loc acum 800 de ani!
Pe de altă parte
ierarhia ortodoxă a rămas blocată în proiect, nu promovează ecumenismul,
vede în creştinii de alt rit adversari periculoşi. De aici au decurs şi
contestările vehemente privind religia. Ortodoxia, sau mai precis ierarhia
bisericească nu a reuşit să treacă de dogme şi tradiţii depăşite, să iasă în
lume, să se preocupe de realităţile de azi. Contestarea ortodoxiei are loc
paradoxal în sânul tinerelor generaţii care au avut acces nemijlocit la
religie, nu ca aceia dinainte de Revoluţie când religia era opiul popoarelor. Faptul
că la catolicii sau la reformaţi se petreceau concerte de rock părea la noi
exotic, dar era o racordare la nevoile tinerilor din Occident.
Din păcate ierarhia
ortodoxă a rămas la aroganţa dată de sondajele de încredere în Biserică
şi la tipul de credincioşi pupători de moaşte Ori această generaţie de
babe credincioase este pe cale de dispariţie şi este necesar ca ortodoxia să
vină cu noi mesaje racordate la realitatea contemporană.
Aşa a avut loc criza
ortodoxiei după tragica catastrofă de la Colectiv la care a ierarhia ortodoxă a
reacţionat profund greşit.
Mai este o realitate,
unii ierarhi nu mai au vocaţia credinţei devenind nişte gheşeftari care nu
plătesc niciun impozit pe veniturile din obţinute de la drept credincioşi la
botezuri, nunţi şi înmormântări.
Toate acestea au
declanşat atitudini cârcotaşe privind clerul. Ortodoxia poate trăi o criză
precum cea declanşată în catolicism de către Reformă. Numai că acum se vor
îngroşa numărul ateilor şi al liber cugetătorilor.
Şi ar fi păcat
pentru Ortodoxia românească!
1. "Tradiția" cu Sf. Andrei este de prin anii 50 cînd aproape de satul numit azi Ioan Corvin s-a descoperit o mică peșteră fără nici un fel de urme arheologice. Niște șmecheri au profitat și au inventat acest cult, amplificat după 1990. În fapt nu se cunoaște cum s-a creștinat populația din teritoriul de azi al României. Ce se scrie (spune) sunt doar ipoteze; nu a rămas nici măcar un document, nici o piatră.
RăspundețiȘtergere2. Tot ipoteză este și afirmația că românii au fost catolici(un vag sîmbure de adevăr ar fi dar referitor la niscaiva șefuleți locali) în evul mediu timpuriu. Este drept însă că polonezii, germanii și ungurii au încercat mereu prin teroare și corupție să ademenească conducătorii la catolicism. Populația habar nu avea, trăiau ca animalele, puțin le păsa lor de religii, ideologii, invazii ale migratorilor. Însă în sudul Moldovei a existat o ciudată episcopie catolică a cumanilor; poate catolicii de astăzi din Moldova să fie urmașii acelor cumani? Parcă nu ar fi toți ceangăi.
3. Acuzația de anti-ecumenism a ortodocșilor este neadevărată și răuvoitoare. Catolicii au avut totdeauna o ură puternică contra ortodocșilor: numeroase biserici din Transilvania dar și de la sud de Carpați au fost vandalizate de străini, chiar și în sec. XX. Ce să mai zicem de sectanți (numiți incorect culte) care au o profundă dușmănie și dispreț contra tuturor. Plus că Vaticanul (pol al criminalității timp de 2 000 ani - vezi cărțile apărute după 1990) au pretenția de a își subordona toate religiile. Modernizare la catolici ? Acolo unde concubinajul (căsătoria fiind încă interzisă) și pederastia clerului sunt reguli ? Au avut ortodocșii inchiziție, liste de cărți nepermise, vrăjitori etc. ?
4. Construcția catedralei este într-adevăr o mare eroare și risipă pentru o țară ce se vrea civilizată. Biserica trebuie să fie complet separată de stat, religia scoasă din școli că doar nu suntem islamici. Să se aloce fonduri inclusiv salarii doar pentru bisericile și mănăstirile cu valoare istorică, artistică, arhitectonică, culturală, sentimentală etc. Celelalte să se susțină doar prin contribuțiile celor care intră în ele; nu e firesc să plătim toți pentru o activitate de care suntem străini.
5. Nu cred că doar babele merg la moaște. Bigotismul în România (mai ales la femei, care gîndesc mai puțin) este înspăimîntător după așa zisa revoluție. Două exemple, din cele văzute de mine anul ăsta:
- vara, cu ocazia unei excursii pe la Caransebeș, Densuș, Sarmizegetusa am trecut și pe la M-rea Prislop. Eu și vreo două nemțoaice am stat la o baracă-berărie dar ceilalți au stat ore la coadă, să vadă ce ?! Era acolo o adevărată nebunie, cu jandarmi (vruseră unii să îl dezgroape pe acel Boca), aglomerație, țigănie, dezordine, murdărie etc. Nu-i vorbă și catolicii au Lourdes, Fatima, Czestochova, Compostella etc.
- de Sf. Dumitru am trecut pe str. 11 Iunie. De acolo începea o coadă de vreo 2 km, tot așa păzită, cred că stăteau și 48 ore. Majoritatea femei - le-am întrebat pe cele din tramway care se pregăteau să coboare ce rost are toată manifestația asta și au sărit cu gura pe mine !
bun comentariu si decent
ȘtergereUn subiect incitant, devenit recent de foarte mare interes datorita din pacate unei tragedii, bine prezentat si solid comentat! Aproape de subiect, am sesizat anul acesta o emulatie semnificativ marita in preajma Craciunului nemaiintalnita in anii precedenti!
RăspundețiȘtergereSuperb comentariu,la obiect dupa o indeajunsa cunoastere. Impartasesc aceleasi ganduri despre : catedrala neamului,despre Prislop si alte cozi,despre plata statului la biserica etc. In sfarsit "cineva " mi-a pus civilizat pe hartie gandurile mele religioase nescrise...multumesc. doru marcu
RăspundețiȘtergere