joi, 23 iulie 2020

Între revizionism și cancel culture

Suntem azi prinși în mari contestații care vin pe o filieră stângistă. Acum să fie clar, și curentele extrem de dreapta își au originea la stânga. Fascismul lui Mussolini are rădăcinile în socialismul profesat de inițiator, nazismul lui Hitler provine de la de național socialism.

 

Aerul de nebunie revoluționară din America pare a veni de la radicali anarhiști de stânga. Cum poți revizuiești istoria? Cum poți să-l acuzi pe Columb că a descoperit America, tu aflându-te pe continentul pe care el l-a descoperit?  

 

Rasismul este o problemă istorică. Citesc acum despre problemele Revoluției Americane care a stat sub dilema uniunii sau a eliminării sclavagismului pe care o proclama Hamilton, unul din părinții fondatori. Soluția aleasă, a unei uniuni puternice care s-a întins pe de-a latul Americii de Nord în vremea lui Lincoln a rezolvat și sclavia negrilor. Toți părinții fondatori erau stăpâni de sclavi. Ce facem dăm de pământ cu Washington? Pe de altă parte sclavia, negustoria cu sclavi nu a fost facilitată de șefii de triburi care vindeau proprii supuși din Africa acestor negustori? 

 

Revizionismul istoric în aceste probleme sensibile este complicat și periculos dacă este judecat prin prisma unor principii morale de azi. 

Murdărim statuia lui Churchill cel mai mare britanic al secolului XX. Ce facem cu Rhodes, colonialistul, dar în același timp cel care a fondat bursele Rhodes, ce au permis americanilor de orice culoare să studieze la Oxford, în Anglia? 

Pentru noi cei care am suferit blestemul comunist statuile lui Lenin, Stalin sau Mao trebuie distruse, ei au omorât, au ordonat moartea a milioane de concetățeni, în imensă majoritate fără nicio vină.

 

Probleme că Woodrow Wilson a fost rasist ține de mentalitățile începutului de secol XX. A ajunge să-i negi rolul său extrem de important privind în primul rând salvarea democrațiilor occidentale de pericolul expansionismului german în Primul Război Mondial și de geografia Europei postbelice în care țările central și est europene, inclusiv România îi sunt extrem de îndatorate este eroare iresponsabilă. 

Această cultură negaționistă - cancel culture își are rădăcini în extremismul bolșevic și de acest pericol s-au sesizat și intelectuali din stânga liberală americană și nu numai. 

 

Am citit cu vădită emoție și iritare un articol scris de un individ care se declară istoric și adept al revizionismului în istorie. El aprobă derapajele iresponsabile a altui așa zis istoric, Cioflâncă, care ar avea probe cum țăranii basarabeni s-au revoltat împotriva arnatei române în retragere în iulie 1940.  Este clar că în epocă din cauza antisemitismului de stat, evreii basarabeni să se bucure de retragerea românilor din zonă. Probabil că i-au întâmpinat cu brațele deschise pe invadatorii ruși. Nu știau ce îi așteaptă! Cât despre țărani să fi fost atât de neinformați de foametea Holodomor din Ucraina de peste Nistru care a omorît 3 milioane? Că or fi fost câțiva țărani rusofoni doritori de bolșevici, tot ce este posibil, dar nu se face din asta un caz, cum se dă în stambă alde Cioflâncă. 

 

Ce m-a deranjat este că în ciorba  asta revizionistă este că este băgat și Boia. Boia nu este un istoric revizionist, cel puțin privind istoria românilor din secolul XX. Pune la punct adevăruri ocultate de istoriografia comunistă. Nici el nu scapă însă de anumite idiosincrazii cum este problema Mihai Viteazul. El de fapt mai mult se ciorovăiește cu Sergiu Nicolaescu și filmul său. 

Mihai Viteazul este un personaj extrem de controversat. Dar chiar așa zmintit a fost? Păi a cucerit două principate care aveau populație în principal români orodocși. Oare nu putea să meargă la cuceriri în Serbia, că avea un general sârb pe Baba Novac? Interesant că Mihai a dorit să candideze la alegerea de rge al Poloniei.

O opinie similară cu a lui Boia despre Mihai Viteazul avea în 1916, în prag de război și Gheorghe Brătianu, abia ieșit din liceu și contrazis de tatăl său primul ministru al României, Ionel I C Brătianu care i-a replicat fiului că este baza istorică a pretențiilor României asupra Transilvaniei.

Mihai Viteazul nu era îndemnat de patriotismul fondator al statelor moderne din secolul XX, dar probabil era un om citit și un cunoscător al lui Machiavelli și al acțiunilor lui Cesare Borgia în Italia.  

Știu că Ion Aurel Pop vorbește de națiuni medievale și că și românii ar fi printre acestea. Mă îndoiesc. Singurele națiuni medieval sunt englezii și francezii. Păi germanii și italienii ajung ca și românii abia spre final de secol XIX la unitate politică. 

 

Revizionismul istoric poate adăuga elemente noi la unele evenimente istorice, dar nu le poate schimba fundamental.

5 comentarii:

  1. 1. Referitor la SUA - fiecare pasăre pe limba ei piere ! La cît rău au făcut altor națiuni merită răul pe care și-l fac singuri. Și acolo ar trebui o revoluție pentru a reveni la realism.
    2. Acel Cioflîncă de care pomenești este considerat (desigur fără dovezi) agent al Mossad.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Uite ca la turci nu are loc nimic care sa arate ca au facut rau altor popoare, pentru ca ei au dictatura si poporul e cuminte....acum Erdogan a deschis mai multe conflicte in acelasi timp....Iar despre Putin, nu mai vorbim....isi baga coada peste tot incat nu e conflict sa nu fie banuit ca el l-a provocat/sugerat....

      Ștergere
    2. Uite ca la turci nu are loc nimic care sa arate ca au facut rau altor popoare, pentru ca ei au dictatura si poporul e cuminte....acum Erdogan a deschis mai multe conflicte in acelasi timp....Iar despre Putin, nu mai vorbim....isi baga coada peste tot incat nu e conflict sa nu fie banuit ca el l-a provocat/sugerat....

      Ștergere
  2. Nu de putine ori mi s-a intimplat sa constat ca modul meu de gindire este fundamental diferit de al altora. Numai mult mai recent mi-am dat seama insa ca acele persoane cu care ma confruntam pe plan intellectual (de la argumente profesionale cu lideri in domeniu pina la discutii pe teme spirituale / religioase) faceau de fapt confuzii logice fundamentale cum ar fi cele intre input si output, intre cauza si effect, sau intre pareri si supozitii personale pe de o parte, si adevaruri factuale pe de alta.
    Cu citeva zile in urma mi-am imbogatit aceasta experienta discutind chestiuni rasiale cu un amic negru, originar din Cuba. Acesta sustinea ca toti oamenii albi sint rasisti. In van incercam sa il conving ca nu toate persoanele albe sint rasiste, ci numai unele. Era destul de inflacarat si de aceea nici nu am incercat sa ii explic ca de fapt chiar conceptia lui este de natura rasista.
    Deh, una din bolile zilelor noastre - aceea a scaderii intr-o oarecare masura a capacitatii unor oameni de a-si ghida vorbele, faptele si deciziile pe baza argumentelor rationale, emitindu-le in schimb ca rezultat al impulsurilor de moment, al inertiei, sau al superficialitatii si comoditatii de a face efortul de a gindi cu adevarat.
    Adrian

    RăspundețiȘtergere
  3. Argumentele tale bazate pe o cultura solida n-au nici o sansa in fata ignorantilor radicali contemporani, usor de manipulat, dar si la fel de usor de scapat de sub control!

    RăspundețiȘtergere