miercuri, 26 august 2020

Bomba Țar și Trump


Aseară căutând pe google news feed am dat de o știre interesantă pentru mine. Mediafax publica știrea că un film privind explozia cele mai puternice bombe termonucleare din lume de 50 de megatone a fost dat publicității de media ruse. Mă interesează acest eveniment pentru că prin natura meseriei știu și despre utilizarea militară a fisiunii și fuziunii nucleare. 

Filmul poartă pecetea inconfundabilă a propagandei sovietice. Acest eveniment s-a petrecut la sfârșitul lui octombrie 1961 în insula Novaia Zemlea, zona de testare nucleară sovietică, aflată în Oceanul Arctic. 

Am fost în 2008 la Las Vegas în scopul vizitei la situl viitorului depozit de deșeuri nucleare înalt active de la Yucca Mountain. Acesta corespunde cu Nevada Test Site, unde s-au experimentat exploziile atomice americane. Cu acest prilej am vizitat și Muzeul Nevada Test Site, care are printre altele filmul unei explozii nucleare văzute dintr-o ambrazură a unui adăpost antiatomic. Ceva mai îngrozitor nu există! De fapt în Las Vegas, aflat cam la 400 de km de Los Angeles în Nevada a dezvoltat după război lanțurile de cazinouri în acest loc. Acestea făceau reclamă la exploziile atomice atmosferice care aveau loc aici. După iradieri și din cauza morții probabile induse de iradiere printre alții și a lui John Wayne reclama a dispărut și pentru că testele atomice aveau loc în subteran începând din 1962. Aceste teste aveau loc cam la 1,5 km adâncime. Explozia declanșa temperaturi enorme care creau o sferă subterană topind roca, dar după răcire confinând reziduurile nucleare.  

De ce această digresiune? Pentru că este legată de evenimentul petrecut în 1961 în URSS. Știam care fusese consecința acestui test sovietic. Reziduuri radioactive s-au răspândit în toată lumea și sovieticii speriați au semnat împreună cu americanii testele atmosferice, urmând ca testele să se desfășoare exclusiv subteran. Mai știu că aceste programe s-au încheiat, cel puțin în SUA unde s-a ajuns să se simuleze pe computere o explozie nucleară. 

Nu știam detalii despre acest test. Am aflat din film Bomba Țar. Sovieticii au realizat un dispozitiv termonuclear cu greutatea de 26 de tone, sub forma unei bombe care urma să fie lansate din avion. Au avut orgoliul să fie chiar o bombă aeriană, nu un dispozitiv care să fie explodat la sol.  Un bombardier Tu65 cu 4 turbopropulsoare a prins în exterior bomba mult prea mare și a decolat de pe un aerodrom din peninsula Kola. Bomba a fost lansată deasupra zonei de testare de la înălțimea de 10500 de metri. Bomba era prevăzută cu o parașută care să permită îndepărtarea bombadierului și a avionului însoțitor. Filmul arată cum se ridică spre cer o coloană compactă de praf care a ajuns până la 60-70 de km înălțime atmosferică. Minciuna propagandistică era că această bombă era curată. O explozie termonucleară are ca inițiator o explozie de bombă de fisiune care crează temperaturile de milioane de grade care conduc la fuziunea nucleelor de hidrogen. După cum a rezultat această explozie a umplut lumea de reziduuri radioactive care i-a speriat inclusiv pe sovietici.

Și acum alt subiect: Trump! Tot un fel de bombă Țar!

Alegerea lui acum 4 ani și consecințele deciziilor lui au afectat atît SUA cât și lumea. Un articol dedicat lui Trump scrie Aurelian Crăiuțiu, profesor universitar în SUA m-a determinat să scriu despre Trump Crăiuțiu. Îl cunosc pe Crăiuțiu din 1992 de la un eveniment politic. Era unul din cei mai inteligenți oameni pe care i-am întâlnit. Am citit multe despre acest președinte american, cel puțin două cărți. Am prieteni români, americani și canadieni care îl admiră. Eu am opinii contradictorii. Trump a redeschis șantierul de la depozitul de la Yucca Mountain, închis de Obama, deci are un plus ca și trimiterea suplimentară de militari americani în Est, inclusiv în România. 

Pe de altă parte felul în care a guvernat a bulversat lumea. SUA dă semne de izolaționism, de naționalism declanșat de un emigrant al cărui bunici erau europeni. Aș fi înțeles asta de la un descendent de pe Mayflower, dar unul recent?

Cel mai rău lucru pe care l-a făcut a fost însă felul în care a gestionat pandemia de Coronavirus. Am pretenția că Trump nu este un dobitoc sinistru precum brazilianul Bolsonaro, sau Lukașenko, dar felul în care a condus SUA pe această perioadă ar trebui să-l scoată de la Casa Albă, pe care o vizitează mult mai rar decât predecesorii. 

Dar și America are dreptul să aleagă prost, cum am făcut-o și noi printre alții acum 4 ani la parlamentare.


2 comentarii:

  1. Da, Trump este sinistru.
    Mi se pare ca linkul de mai jos poate fi un comentariu, avand in vedere ca rusii isi pun amprenta peste tot.
    https://ziare.com/marcel-ciolacu/presedinte-psd/interviu-valeriu-nicolae-omul-care-vaneaza-cv-urile-parlamentarilor-deocamdata-eu-nu-mai-beau-ceai-am-alergie-la-poloniu-1627152

    RăspundețiȘtergere
  2. Am pus linkul in comentariul anterior, pentru ca Romania sufera urmarile comunismului ca o bomba cu efect intarziat. La stadiul la care am ajuns, suntem copti pentru a deveni gubernie ruseasca....

    RăspundețiȘtergere