luni, 6 martie 2023

De ce Ploieștiul este un oraș eșuat?



Cred că acest titlu din Hot News https://www.hotnews.ro/stiri-administratie_locala-26118904-ploiestiul-este-oras-esuat.htm a șocat pe cei care au o legătură cu acest oraș. Probabil că ploieștenii nu sunt așa de șocați de titlu, pentru că nu știu mai bine situația. Dar pentru mine care sunt de baștină de acolo. În Ploiești m-am născut, am copilărit, și am trăit adolescența, titlul este șocant. 

Cum spune un prieten care trăiește la Paris și este și el la origine ploieștean, Ploiești este un oraș fundamental urât. Asta pentru că fost bombardat de americani în timpul ultimului război și centrul a suferit mult, fațada liceului Sfinții Petru și Pavel, strămoșul Liceului I. L. Caragiale a fost distrusă și refăcută în stil sovietic. Liceul s-a mutat în clădirea fostului Liceu Comercial, de pe Oilor, unde funcționează și azi. În această clădire refăcută de pe Bulevard funcționa un liceu industrial de chimie, normal pentru Ploiești, ca pe la sfârșitul anilor 50 să fie transformat în liceul A Toma, care ulterior a deveni Liceul Mihai Viteazul. Așa că cele două licee fanion ploieștene au un trecut comun. 

Mai țin minte vag ceva din centrul vechi, dar eram prea mic. Centru a mai suferit și cutremurul din 1977, când a fost dărâmată vechea primărie și clădirile conexe. Așa orașul meu natal are un centru cu o amprentă comunistă, sovietică, precum și clădirea Gării de Sud. Nu prea sunt clădiri vechi, istorice în Ploiești. Era casa Prodan a negustorului din secolul XVIII, iar într-o clădire de pe lângă cinemascop , unde ar fi trăit Caragiale, a locuit un coleg și prieten de primară. Clădirile cele mai importante și reprezentative din Ploiești sunt Halele Centrale, construite în stil Art Deco, o bucățică de Americă în centrul orașului, Catedrala și Palatul de Justiție, care au ca arhitect pe Toma Socolescu, nu sunt sigur dacă toate? 

Dacă este un oraș eșuat o dovedește și faptul că terenul de sport, groapa Liceului, azi Colegiul Național I. L. Caragiale are în mijloc un gard, rod al unei retrocedări absurde, dată de orbita justiție ploieșteană. Acolo generații de absolvenți caragialiști serbau începutul și sfârșitul anului școlar.

Cu ce se mândrea și probabil se mândrește Ploieștiul? Cu uzina 1 Mai, fostă Concordia, de utilaj petrolier, unde a lucrat tata și eu într-o vacanță ca necalificat, azi închisă, cu rafinăriile Brazi și Petrotel Teleajen. Eram orașul petrolului, mergeai spre Sinaia și te întâmpina câmpul petrolier din apropierea Câmpinei, azi dispărut! 

Nu mai știu cu ce se mai mândresc găzarii, poate și cu echipa Petrolul, cea care în 1966 învingea pe Liverpool 3-1, care ieri a zdrobit Manchester United cu 7-0 în clasicul campionatului englez. De atunci sunt fan Liverpool! Îmi aduc aminte de ultimul campionat câștigat de Petrolul în 1966. Am văzut toate meciurile lui Petrolul de acasă în acel an, inclusiv cel cu Rapid, unde a câștigat cu un gol dat din corner de Virgil Dridea. Alte vremuri!

Dar cum spunea și amicul parizian, cel mai tare se poate mândri Ploieștiul sunt cele două licee, în primul rând Caragiale, ulterior Mihai Viteazul, situat mai bine, în centru, pe bulevard.

Așa era pe vremea mea prin anii 60. La Caragiale am prins profesori, în majoritate pregătiți în interbelic, cu comportament universitar. Dominau profesorii de matematică, în frunte cu Ioan Grigore, care mi-a fost și mie profesor. Grigore a scos promoții întregi de absolvenți străluciți ai facultăților de Matematică, de Fizică, a Politehnicii. Într-un an jumătate din premianții Olimpiadei de Matematică erau elevi de la Caragiale din Ploiești. Și promoția mea a fost onorabilă, dar nu cu rezultatele strălucite din trecut. Venea apoi legendarul profesor de Istorie Nicolae Simache, fondator al multor muzee din Ploiești și fosta regiune Ploiești, ce cuprindea Buzăul și Dâmbovița Târgoviștei. Alți profesori legendari erau cei de Limba și Literatura Română. Eu am avut-o pe Doamna Boncu, poetă simbolistă și care a făcut un trimestru cu noi Eminescu. Am prins schimbarea, Titu Maiorescu nu mai era burghezul nenorocit, autor al Formelor fără fond, discutam mai liber despre autorii români clasici, și despre cei de azi, premiații Premiului Nobel. 

Între timp Ploieștiul a devenit și oraș universitar, cu mutarea Facultății de Petrol și Gaze și apoi fondarea Universității de azi, dar eu nu mai sunt la curent. Pe vremea mea persoanele cel mai respectabile erau profesorii de liceu. 

În copilărie am avut ocazia comparației cu alt oraș, ăla era un burg transilvan, Sibiul, unde trăia o mătușa, mama fiind din apropiere din Avrig. Ăla da oraș!

M-a apucat râsul că se vorbește în continuare de poluare la Ploiești. Pe vremea mea, prin anii 60, Dâmbul era un râușor murdar plin de petrol, pe lângă rafinăriile de la Gara de Sud curgeau pârâiașe de petrol, duhoarea de petrol era obișnuită. Nu am văzut niciodată Bucegii din cauza poluării, azi din Ploiești pot fi văzuți!

După 18 ani am studiat în București, și apoi de aproape 49 de ani trăiesc în Pitești. Păi ce să vorbesc de orașe eșuate. Când am ajuns în 1974 Pitești era un orășel în plină dezvoltare, jumate cât este azi. Pitești a fost un târg în buza dealurilor muscelene și șansa că a fost Ceaușescu l-a transformat într-un important oraș industrial. Între timp Combinatul Petrochimic a dispărut, dar Uzina Dacia de automobile de la Mioveni a creat o puternică dezvoltare a zonei. Piteștiul nu prea are nicio clădirea cu care se poate mândri. Sunt doar clădirile administrative, Primăria, azi muzeu de artă, Muzeul, fosta Prefectură și Curtea de Apel. În rest sunt foste clădiri de negustori, azi transformate în cârciumi. Este o clădire superbă, dar la Florica, lângă Pitești, Conacul Brătianu, azi Muzeul Brătianu. 

Așa că orașele din sudul României nu prea au ce spune, cu excepția Târgoviștei. fosta capitală medievală, mutilată de comunism și poate Craiova, cetatea banilor olteni. 

Orașele din Moldova suferă de aceleași probleme, cu excepția Iașului, capitală a Moldovei. Destinații turistice sunt într-adevăr cele din Transilvania, care au avut o viață medievală cu amprente germano săsești sau ungurești. 

Nu am vorbit de București. În studenția mea era un oraș curat și simpatic, cu grădinile din nordul orașului. Azi arată ca dracu'!

Nu mai trec decât rar prin Ploiești, să mă revăd cu foștii colegi de liceu, care să împuținează și să trec pe la mormintele unde se odihnesc părinții. 

PS

Pentru Stela!

Gara de Nord Ploiești


PS 2 

Apropo de orașul eșuat Ploiești!

Echipa Colegiului Național Mihai Viteazul Ploiești va reprezenta România la Campionatul Mondial de Robotică!

Tot școala la Ploiești unde concentrația de materie cenușie pe metrul pătrat a rămas foarte mare.

17 comentarii:

  1. M-am gîndit la tine cînd am citit articolul pe hotnews. Eu mi-amintesc cu drag si admirație, din drumurile din copilarie spre Văleni, clădirea muntenească a gării Ploieşti Nord! O mai fi existînd?

    RăspundețiȘtergere
  2. Ani de zile am tranzitat Garile de Sud si de Vest in calatoriile mele catre Sibiu si apoi la Buc. la facultate, aproape ca uitasem de Gara de Nord unde cred ca nu am calcat vreodata! Citind recenzia ta despre Ploiesti mi-au revenit in memorie mirosurile rafinariilor (in anii '70 cand mergeam la ziua de practica in productie pt liceeni sau la strandurile Astra si Vega) si a fabricii de detergenti Dero pentru ca ai se mutasera in noul cartier Ploiesti Nord dupa ce casele de vis-a-vis de Palatul Culturii au fost demolate! Inainte de modernizarea anilor '80, zona centrala era faimoasa printr-un numar impresionant de bodegi (vreo 20 pe o raza de aprox. 3-300m) iar salutul uzual cand se intalneau amicii nu era "Ce mai faci? ci "Ce bei?". Orasul si imprejurimile mai era intesate cu numeroase unitati militare si nu era nimic dosebit cand vedeai des militari de profesie iesind clatinandu-se de la "Pisica Alba", "Pelicanu'" sau "Ciocarlia" ....

    RăspundețiȘtergere
  3. Lasati, nu va faceti probleme, e ca in bancul cu puiul de cartita care scoate boticul la un moment dat din musuroi si vede cerul albastru si o intreaba pe maica-sa ca ei de ce nu ies afara din galerie, ca e asa frumos, iar ea ii raspunde aaaa, pai "aici e patria noastra!!!"...asa si cu orasele noastre esuate....

    RăspundețiȘtergere
  4. Joe, tu esti in poza aceea de absolvire?

    RăspundețiȘtergere
  5. Sa nu-mi spui ca povestea cu Ploiestiul cel Urat ti-a zis-o un tip esuat cu adevarat pe la Paris, Elvi. Nu cunosc multe orase in Muntenia care sa aibe cladiri ca Palatul Culturii, Halele Centrale, Vechiul Tribunal, vechea Procuratura, Hotelul Berbecul. Sa nu mai zic nimic de frumoasele case de pe Bulevard, de restaurtantul Bulevard, de Liceul Caragiale, Muzeul Ceasurilor. Sibiul, dupa parerea mea este mai nimic pe langa arhitectura din Ploiesti. DICIT :) ... Ti-am furat ceva cere mi-a placut cu adevarat din cele spuse de tine aici. Cu drag .. sa-ti fie totul bine !

    RăspundețiȘtergere
  6. Anonimul cu critica :), dar si cu gandurile de bine sunt eu, Mihai Vasilescu - Florida.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Vinovatul nu-i Elvi! Este altcineva, urât,urât dar e Ploieștiul copilăriei noastre!

      Ștergere
  7. Știam că voi trezi multe reacții de la ploieșteni și mă bucur de toate comentariile. Mai aștept!

    RăspundețiȘtergere
  8. Aproape ca ma superi cu acest comentariu defetist despre Ploiesti !!!!
    Admiti totusi ca Halele Centrale sunt o cladire monumentala. Pai de ce te faci ca uiti ca marea majoritate a oraselor din tara au inxcercat de-alungul timpului sa isi faca o astfel de cladire . Nu au reusit !! In Bucuresti de exemplu au fost facute intr-o perioada de 15 ani vre-o sase cladiri simișare cu halele din Ploiesti ce se voiau magazine . Pina laurma destinul lor a fost de a fi numite :: hala foamei ..Nici una nu are maretia celei din Ploiesti.
    Nu zici nimic de Bulevardul cu castani din Ploiesti. Si asta a fost un exemplu de dotare urbana care a fost copiat de alte orase. Nu a reusir decit Tirgovistea sa isi faca unul similar. Este greu sa gasesti o strada dreapta de 2 km intr-un oras !!!
    Cladirea Catedralei a fost la un moment dat cea maui inalta cladire din Romania.
    Sunt de acord cu tine ca Centrul orasului este nereusit. Noile cladiri facute pe vremea comunismului nu sint rele sau urite dar nu se incadreaza in ambianta impusa de palatul de Justitie ( Cultura ) si cladirile mai vechi care au ramas in picioare . Imi aduc aminte de efortul constructiv facut de oras prin 1957 cind au fost demolate cladiri vechi , frumoase dar care erau deteriorate de bombardamentele din 1944. Singurele cladiri noi care sunt reusite ar fi dupa parerea mea magazinul Omnia si blocurile alaturate a caror pozitionare au luminat acea parte de Centru. Singura cladire care ar trebuii demolata este acel bloc de 10 etaje care vrea sa acopere vederea Catedralei . Cred ca in timp odata si odata se va realiza demolarea cladirii acestea. Imi mai aduc aminte si de vladirea vechii prefecturi demolata prin 1957 deoarece si ea era zguduita de bombardamente.. Influenta lui Socolescu in arhitectura orasului Ploiesti a fost benefica si cred ca pe aceasta cale trebuie mers.
    Mai vreau sa iti spun ca Ploiestiul nu este un oras esuat. Este un oras muncitoresc , dintr-un judet mic dar cu multi locuitori si mai ales care la un moment dat pe vremea comunismului oferea 700.000 de locuri de munca, in conditiile in care localnicii ocupau doar vre-o 500.000 din ele restul erau ocupate ma rog sunt mai multe de comentat.de bucuresteni , brasoveni sau dimboviteni.
    Un alt defect al Ploiestiului este ca nu are zone cu apa care sa permita aerisirea orasului si depoluarea lui. Este asezat intr-o cimpie chiar la baza incheierii dealurilor subcarpatice. fara a fi scaldata de vre un riu. Dimbul nu este riu este canal de evacuare dejectii.
    Mai vorbim.

    RăspundețiȘtergere
  9. Uitai sa iti scriu despre Sibiu. Acest oras este frumos datorita zonei geografice in care este amplasat. Sincer sa iti spun pina la 1990 orasul era sugrumat de traficul de masini care circulau intre sud si nord. Niste oameni foarte inteligenti au construit acum vrea 25 de ani o autostrada de vreo 20 km care inconjoara Sibiul pe la periferia de est ceea ce a reinviat viata sibienilor. Ca sa iti spun sincer intotdeauna m-am gindit ca acest oras ar putea fi capitala de succes Romaniei. Are tot ce vrei Apa ( riul olt si altele ) Munti de o frumusete inimaginabila , posibilitati de extindere neingradite , vecinatati cu zone turistice certe , etc etc

    RăspundețiȘtergere
  10. NIcolae Dumitrescu8 martie 2023 la 11:10

    Oamenii sfintesc locul !
    Lipsa proiectelor si a managerilor !

    RăspundețiȘtergere
  11. Salutare la ploiesteni !



    Din pacate trebuie sa va cred pe cuvant, n-am apucat sa observ personal degradarea. Cam asta zice si Joe (Nagatz-ul nostru, de la Caragiale ) in blog :





    https://joenegut.blogspot.com/2023/03/de-ce-ploiestiul-este-un-oras-esuat.html



    Eu, in ultimii 40 de ani am fost la Ploiesti de vreo 3 ori :



    cateva seturi si un chef la « Bulevard » cu echipa de ping-pong, deveniti in mod natural « veterani », (Paul Constantinescu, Eugen Sinescu, C. Giurgioiu, fratele Bibi, etc…)
    aniversarea de 40 de ani de la terminarea liceului Caragiale in 2009, si cheful care a urmat
    aniversarea de 50 de ani de la terminarea liceului in 2019, am avut placerea sa-i intalnesc si pe cei le la liceul 2 Mihai Viteazul, care aveau cheful in ziua urmatoare
    NB. In spatamana urmatoare am avut si sarbatoarea de 50 de ani a « Catedrei de Calculatoare » unde profesorul/prietenul Petre Dimo a fost promovat « doctor honoris causa »



    Alta data (feb-2019) am luat trenul de la Bucuresti spre Bacau, inainte de Gara De Sud am observat ca nu mai exista podul catre ASTRA…
    Inteleg ca rafinaria nu mai functioneaza , au ramas doar VEGA si TELEAJENUL

    NB. Daca-mi aduc bine aminte, rafinaria 1 ASTRA era olandeza, rafinaria 2 VEGA era belgiana, rafinaria 3 TELEAJEN era Romano-Americana (Standard Oil) unde lucrasera tatal meu si unchiul Gh. Suciu.

    Cred ca rafinaria 4 era CAMPINA, rafinaria 7 era BRAZI , iar Croco le stie si pe cele pe care eu nu le mai stiu 5, 6…



    Din tren, m-a impresionat Gara de Sud, arata exact ca acum 40 de ani, mi-am spus ca ar avea nevoie de o renovare. Inteleg ca nu s-a intamplat…



    Cu nostalgie, Ploiesti orasul copilariei :

    - clubul de sah profesori Carol Partos, Corvin Radovici, colegi Dan Zara, Christian Zamfir, etc … Florin Gheorghiu era déjà campion national de juniori (eu m-am oprit cand aveam 9 ani)

    - echipa de fotbal Petrolul (cea “veche”: Ionescu/Sfetcu, Pal, Czepolski, Florea, Tabarcea , Marin Marcel, Zaharia, Badea, Mircea Dridea, Anton Munteanu, Babone)
    Am fost la meciul in care echipa « noua » a castigat contra Liverpool 3-1 (Anglia era campioana mondiala in 1966), erau in echipa Boc (a marcat si un gol) , Mocanu , 2 x tipari (Munteanu), Virgil Dridea

    - echipa de tenis de masa (unde am fost si eu campion regional/judetean la juniori si seniori)

    - cercul de matematica al prof. Grigore si olimpiadele de matematica unde ne-am cunoscut mai cu totii

    - alti profesori exceptionali : Simache, Milica (clasa 9 D), Kovacs, Biloi/Niculescu(clasa 9 D) etc… inclusiv profesoarele de limbi moderne doamnele Sicoe et Berbec

    - la adolescenta bulevardul « facem o talpa la bulevard ? » & statuia « vanatorilor de munte » unde am asteptat-o pe Gabi P. ( qui n’est jamais venue, ca in Jo Dassin)

    - dupa care am plecat la facultate la Bucuresti … si mai departe, n-am mai revenit la Ploiesti decat episodic…





    Si o intrebare : inteleg ca totul s-a degradat… da’ « covrigi de 15 bani » mai sunt in fata la Gara de Sud ? Aceia, da covrigi !



    Si vorba lui Caragiu, citand « soparlita libera » : s-auzim numai de bine !

    NB. Apropos, de « soparlita » am avut ocazia sa-i icunosc aici pe Monica Lovinescu, Virgil Ierunca, Alexandru Vona (Samuel Klein)…

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mi-am permis să public și comentariul lui dan care de interes public!

      Ștergere
  12. Daca m-a bagat Joe in discutia despre Ploiesti :
    Pentru mine orasul traieste prin oamenii pe care i-am cunoscut acolo. Nu stiu care e situatia acum, dar in anii 60-70 orasul avea o intelectualitate de elita in mai toate domeniile ( invatamant, inginerie, literatura, etc...) si a produs multe generatii de intelectuali remarcabili, dupa cum stiti. Vorba veche, deja spusa : "Omul sfinteste locul!" ... arhitectura e si ea pe undeva in lista ... Palatul Culturii avea o biblioteca remarcabila pe care o frecventam in anii liceului, iar muzeele locale le'am viziat impreuna cu ctitorul: "La un colt de strada/ iat-apare un nas / hop si nea Simache /dup-un sfert de ceas!. Profesorul Grigore era si epigramist (clubul Cincinat Pavelescu) in 1977 a avut aniversarea de iesire la pensie, cu elevii din 42 de generatii ... si-a facut epitaful : "Pomana-i fuse vis à vis,/ acu' e ingropat aci! / Asa-i fuse datul sortii, / pomana inaintea mortii !"

    Ploiesteni , s-auzim numai de bine!
    ... si poate nu va mai certati, ca la usa cortului :) !

    RăspundețiȘtergere
  13. Daca nu era petrol în pământul județului nu erau acele clădiri , nu se construiau așa clădiri frumoase , deosebite, că Halele restaurantul Berbec muzeul Ceasului Muzeul Arheologiei indr funcționa un liceu pe care l am absolvit eu..Multe case vechi fru moașe mai mici din jurul Teatrului .
    Acum toată țara e gri e urât e murdar oameni mai puțini, tineri putini.Nu se vede un viitor frumos 🌹

    RăspundețiȘtergere