După cum am mai
mărturisit am citit cărţi de istorie precum cea despre vremea lui Potmekin sau
mă strădui să termin istoria familiei Rotschild, volumul II. Sunt cărţi scrise
de istorici străini ambii britanici, Simon Sebag Montefiore sau Nial Fergusson.
Citindu-le m-am lămurit
aspra unor lucruri privind chestiunea românească în secolele XVIII-XIX. Ori
viziunea noastră îngust patriotică, cu excese naţionaliste ne împiedică să
vedem realităţile politice ale vremurilor respective.
Cum am mai spus în
istoria noastră suntem tentaşi să acuzăm toate relele pe fanarioţi. Însă nu
ţinem cont de faptul că secolul al XVIII-lea şi începutul secolului XIX a
însemnat confruntarea militară a Imperiilor Otoman cu Imperiul Austriac şi mai
ales cu Imperiul Rus. Iar teritoriul expus acestor războaie a fost acela al
Principatelor Dunărene, Valahia şi Moldova. Probabil că a existat şi jaful unor
domnitori, dar alţii au încercat să fie reformatori să gospodărească
principatele, să legifereze, dar au fost împiedicaţi în mare parte de jaful
cumplit produs de aceste războaie.
În secolul al XIX-lea
când s-au pus premizele statului modern numit România pe la începutul
anilor 1860, nu suntem suficient de capabili să mulţumim excepţionalei
generaţii paşoptiste, cea care a avut viziunea statului modern de la Gurile
Dunării şi care au creat şi condiţiile pentru formarea României Mari, produse
la sfârşitul Primului Război Mondial. Mă apucă râsul cum ne umflăm în piept cu
vitejiile noastre legendare, cu dacii liberi, cu domnitorii soldaţi, sau mari
politicieni. Da, aceştia au avut o contribuţie pentru impunerea naţiei române,
retrezirea sentimentului naţional declanşat de Şcoala Ardeleană, apărut din
nevoia austriecilor de contracara influenţa nobilimii maghiare în Transilvania
în secolul al XVIII-lea prin Biserica Unită cu Roma. Dacă nu ar fi
existat generaţiile de muntenii, moldoveni, ardeleni luminaţi şi patrioţi am fi
fost un popor vegetal, cum ne adusese un fanatic comunist precum Nicolae
Ceauşescu.
Nu este suficient
încă subliniată contribuţia esenţială a familiei Brătienilor la săvârşirea
idealului naţional. Şi mai este ceva au reuşit să concentreze energiile într-un
teritoriu naţional.
Mă uit ce se întâmplă
azi cu drama sârbilor, cum Kosovo a devenit stat independent exact în leagănul
naţional al statului sârb, prin depopulări în secolele trecut şi preeminenţa
albaneză de azi. Şi mai este ceva Uniunea Europeană ne garantează unitatea
teritorială de azi. Că s-ar putea completa cu Basarabia, ce a mai rămas din ea,
este voinţa românilor din această provincie. Poate putem şi noi face ceva, dar
numai dacă românii de acolo majoritari o vor. Şi evident fără Transnistria,
care în istoria modernă a României ne aduce aminte de lucruri extrem de
incomode.
Am citit în contributors.ro un eseu al lui Lucian Boia, privind
denumirea oraşului Cluj. Înţeleg că acest nume provine de la latinescul Clusius
- în sensul de cetate închisă. Această denumire a fost adoptată de români.
Ungurii folosesc maghiarizantul Koloszvar, care ar aduce aminte mai vag de
latină, pe când Klausenburg poate fi tot un derivat. Am urmărit cu amuzament pe
forum cum se disputa întâietatea aşezării. Şi unguri şi români se înfoiau
patriotic care au fost primii în oraş. Am înţeles că aşezarea medievală
veche a fost refăcută de saşi, după năvălirile mongole din 1241. Este clar că
românii erau mai puţini până în 1918 decât maghiarii şi că între timp raportul
etnic s-a schimbat complet în favoarea celor dintâi.
Cred că nu are
importanţă cine au fost primii, ci că Clujul este cel mai important oraş
transilvan cu o creştere economică pe care doar Bucureştiul o poate egala.
Şi mai important decât
alte lucruri şi mie mi se pare că adăugirea ceauşistă de Napoca este neavenită
şi trebuie să se renunţe la ea. Clujul este Cluj şi atât, pentru că ar pune în
ridicol şi: aoleu ce ploaie vine de la Cluj... Napoca, sau mă suii în dealul
Clujului...Napoca!
Am citit în Observator Cultural două recenzii privind cartea unui
tânăr teolog Alexandru Racu, Apostolatul antisocial. Teologie și neoliberalism în România postcomunistă.
Mărturisesc că recenzia lui Paul Cernat m-a scos din sărite. De fapt marea
bucurie a lui Cernat este că Racu face o critică dură la adresa unor
personalităţi cu preocupări teologice din România, pe poziţii evident de
stânga. Creştinismul originar a fost o religie forte de stânga cum am spune din
vremurile de azi, de aceea succesul enorm în rândurile sclavilor şi a
obidiţilor. Este religia care promovează ajutorul celor aflaţi în nevoie. Însă
creştinismul a devenit şi ideologie în folosul celor puternici, pornind şi de
la zicerea evanghelică să-i dăm Cezarului ce este al Cezarului. Dacă catolicismul
occidental s-a confruntat serios cu puterea lumească a regilor şi prinţilor, că
doar Papa îi ungea confirmându-le puterea, la ortodocşi puterea lumească şi-a
pus religia la dispoziţie. Ortodoxia a rămas, din păcate departe de realităţile
sociale, pe când la despărţirea statului de religie, şi catolici şi protestanţi
au devenit un factor important în a prelua anumite datorii sociale de la stat.
În comunismul instalat în România statul a anulat cu totul anumite preocupări
sociale ale ortodoxiei, aşa că astăzi implicarea ortodoxiei româneşti este
minimală în venirea în ajutor al celor care au nevoie. Opinez că Patriarhul
Daniel a înţeles aceste lucruri şi vrea ca biserica să devină în partener al
statului în acest domeniu nu numai să-şi facă noi locuri de rugăciune.
Dar nu aceste probleme sunt dezbătute în carte.
Spre bucuria neroadă a lui Cernat, autorul Alexandru Racu face o critică asupra
acelor personalităţi care se exprimă în zona dogmei creştine. Şi aici Cernat
face nişte confuzii de neiertat. Pentru că liberalismul şi neoliberalismul sunt
ideologii ale libertăţii şi egalităţii de şanse în faţa legii şi a societăţii.
Liberalismul vorbeşte de solidaritate şi se apropie de democraţie creştină care
tot pe liberalism se bazează.
Aşa
că a-l face pe un Horia Roman Patapievici neoliberal este o aiureală, acesta este
de orientare conservator reacţionară, teoretician al votului cenzitar şi nu mai
este mult de spus.
Andrei
Pleşu este mai mult conservator tradiţionalist cu tendinţe liberale. Cât despre
Baconschi, el poate fi acuzat că a aderat la ideologia de tip fascist a lui
Băsescu a descurcălelii şi austerităţii.
Stânga
este necesară şi bună pentru a echilibra spectrul ideologic, dar când practici
stângismul neghiob, rezultatele sunt la fel de oneroase când te declari
neoconservator, într-o Românie care are nevoie cel mai mult de liberalism
economic şi social.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu