vineri, 24 ianuarie 2020

24 Ianuarie Unirea Principatelor


N-aș fi  scris aceste opinii dacă n-aș fi auzit reacțiile tâmpit naționaliste de tipul Mica Unire, dar mai ales recitirea interviului din 2018 luat istoricului Lucian Boia.
Aș porni cu niște amintiri personale ce trebuie să le ia în seamă idioții naționaliști tâmpiți de propaganda ceaușist național comunistă. Să le intre bine în cap: serbarea Unirii Principatelor a fost permisă prima dată de către comuniști de abia în 1959! Probabil și în contextul retragerii armatei de ocupație sovietice în 1858. Îmi amintesc foarte bine că aveam aproape 10 ani, iar în anii precedenți nu se sărbătorise.  Eu jucam într-o înscenare dramatică rolul lui Moș Ion Roată, cum își amintea un regretat coleg de școală.
Era și o dată festivă, se împlineau exact 100 de ani de la Unirea Principatelor, moment fundamental care a a dus la apariția unui nou stat european, România!

Deci acest eveniment petrecut acum 161 de ani este fundamental în evoluția modernă a statului în care trăiesc românii. Așa că idioțenia cu mica unire este o imbecilitate absolută.

De obicei se serbează la Iași, cu toate că la 24 ianuarie a fost confirmată alegerea la București a principelul Alexandru Ion Cuza. Este omagiu acestui principe fondator și se dă un pic de satisfacție Moldovei și Iașului. Nici anul acesta nu au lipsit frustrările moldovenilor. Moldova este cea mai subdezvoltată provincie românească, nu are încă o autostradă care să o unească cu celelalte provincii.
Aș aminti în acest context că prima preocupare a viitorului prim rege al României, Carol I a fost să construiască calea ferată care a unit sud vestul extrem al României vechi cu nord estul extrem al țării, între Turnu Severin și Suceava se putea circula cu trenul. 

Din păcate politicienii români de 30 de ani după Revoluție nu au înțeles acest deziderat important și în continuare munții ne-au blocat să facem aceste conexiuni de infrastructură. Aș da exemplul Poloniei care și-a făcut conectarea cu autostrăzi a întregului teritoriu, dar unde sunt încă în urmă este chiar în zona montană din sudul Poloniei de la granița cu Slovacia, dar acum doi ani lucrau ]n ritm sus’inut la aceast[ autostradă.

Am observat că primul ministru Ludovic Orban a lăsat la o parte festivismele din discursul de la Iași și a promis că va aborda frontal problema autostrăzii Unirii (semnificativ, NU?) dintre Ungheni, Iași și Târgu Mureș.
Cred că timpul vorbelor a trecut, dacă vrem să onorăm strămoșii trebuie să facem ceva și ca să o dovedim să unim provinciile, între Pitești și Sibiu, între Iași și Târgu Mureș și de ce nu între Suceava, Focșani și București.  
Așa înseamnă să sărbătorim Unirea Principatelor și celelalte uniri!

4 comentarii:

  1. Ca să se vadă că nu sunt singurul care bate câmpii vă trimit un link al lui Stelian Tănase:
    https://www.stelian-tanase.ro/sa-ne-unim-ca-fratii/

    RăspundețiȘtergere
  2. Bine, bine dar care este legătura între expresia "Mica Unire" și naționalism ? Eu nu am încă o părere proprie dar bag de seamă că este larg folosită în mass-media. Sau poate tu te-ai exprimat greșit din grabă.

    RăspundețiȘtergere
  3. Joe , o mică corecție! Pe vremea lui carol 1 Suceava făcea parte din Austro Ungaria
    Cu stima !
    Dimu Cucuringu

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Gara Burdujeni făcea parte din Suceava, era pe frontieră.

      Ștergere