vineri, 14 aprilie 2023

De Paști


Am ajuns în Săptămâna Mare și jurnalul l-am denumit corespunzător. La România Muzical am avut parte mai mult de creații de muzica sacră dedicate Paștilor, mai mult de origine catolică reformată, dar și marii compozitori ruși au partea lor în acest domeniu. Noi românii trăim un paradox, chiar dacă limba are origini latine, limba de cult a fost mult timp cea slavonă, iar popoare slave precum polonezii, cehii, slovacii, slovenii, croații au limbă de cult latina. Așa că sună bizar în Requiemul lui Mozart: Confutatis maledictus - confruntați cu răul.

Mă bucur că la reacția unor intelectuali, Baconschi, Papahagi BOR pare a fi de acord cu sărbătorirea sfintelor Paști împreună cu toți creștinii catolici și reformați. Este o anomalie calendarul iulian, când ținem Crăciunul pe 25 Decembrie. 

De ținut post nu am ținut, dar mă voi duce să înconjur biserica azi în Vinerea Mare și s-a iau lumină duminică la miezul nopții.

Cea mai stringentă preocupare a fost dedicată alimentelor de Paști: miel, ouă vin. Am găsit un sfert dec miel chiar luni, ouă am lua de la Bunătăți de Sibiu care ar fi de la găini crescute natural?!

Cu vinul a fost mai delicat, ieri împreună cu Iulian am mers la Drăgășani, podgoria renumită de unde vine șmecher! Este cuvântul preluat de podgorenii olteni care vindeau vin sașilor. Însă îi îmbătau în prealabil și le dădeau vin prost. Și au adus sașii experți care nu  puteau fi păcăliți erau degustători, somelieri - schmeker! Pentru că podul de peste Olt la intrarea în Drăgășani este în stare prăbușibilă, am ocolit peste un baraj mai sus de Drăgășani. Era șoseaua națională Vâlcea Drăgășani și pe margine  erau oferte variate de vin și țuică de pe dealurile Drăgășanilor. Am oprit în piață la crama Iordache. Are vinuri foarte bune la prețuri modice. Am luat două sticle de Crâmpoșie selecționată un vin alb de viță românească care a supraviețuit filoxerei, este un vin deosebit, am luat și 2 litri la pet și este foarte bun și acesta. Am mai luat 2 peturi de 2 litri de Cabernet Sauvignon și de Merlot. Iulian a văzut vinurile de la crama Isărescu cu prețuri modice, dar era închis. Vremea a fost splendidă și vedeam pe deal aproape de Olt panorama munților. În centru era masivul Cozia cu vârful cu zăpada topită, dar în dreapta în spate se vedeau piscurile albe ale  Făgărașilor și în stânga Parângul acoperit de nea. 

Dosarul din Dilema veche este dedicat beției?! Articole dedicate autorilor români precum Nichita Stănescu, dar și dramei morții lui Marin Preda. Sunt și despre alcoolicii străini celebri, Poe, etc.  Un dosar mai vechi a fost dedicat Constituției din 1923.  Contribuțiile vin să revizuiască miturile despre această constituție. La vremea ei a fost bună, a dat drept de vot tuturor bărbaților români, nu femeilor și cetățenie evreilor. 

Atât în Dilema veche, dar și în România literară sunt articole dedicate de Liviu Bordaș lui Mircea Eliade. Memoria lui Eliade nu prea se vede la Chicago, unde a predat Istoria Religiilor. Rămâne problema aderenței al legionarism, care atârnă greu. Este totuși problematic că Eliade nu pare a fi antisemit precum legionarii, prietenia lui cu Mihail Sebastian este o mărturie. Că am vorbit de România Literară văd că Nicolae Manolescu a fost reales președinte al Uniunii Scriitorilor Români. La 84 de ani îmi pare că nu este o funcție potrivită?

Am văzut câteva filme franțuzești pe care le-am recomandat în altă postare: Jousque ici tous va bien și Totems.

Concert de Paști la Filarmonica Pitești

În deschiderea concertului orchestra Filarmonicii Pitești conduse de dirijorul Tiberiu Oprea a interpretat Ultimele șapte cuvinte ale lui Isus pe cruce.

A intrat pe scenă corul NOVIS Pitești, condus de Alexandru Ionescu care a interpretat Cine, cine se va sui în muntele Domnului de Gavril Musicescu.

A urmat în interpretarea corului și orchestrei și a corului Requiemul de Mozart.

În final s-a interpretat superbul Oratoriu Messiah de Handel.

A fost o seară de muzică deosebită în Joia Mare a Paștilor!

Am văzut că am fost criticat pentru că am prezentat interviurile lui Boia, acesta fiind acuzat de colaborare cu securitatea. Că tot este în temă acuze sunt și pentru Ioan-Aurel Pop, iar Cațavencii îl prezintă pe Dan Berindei care a colaborat cu secu, dar în toate informările el laudă persoanele, nu este vorba de poliție politică. Dan Berindei a fost un istoric pe linia partidului comunist cu exagerările naționaliste. Eu am citit cam toate eseurile istorice ale lui Lucian Boia. Este controversat pentru că pune în discuție miturile istorice ale românilor. Și nu se vede de loc colaboraționismul. Adevărul este că am avut o istorie chinuită a Principatelor supuse otomanilor, cu Marea Neagră lac turcesc ce nu a permis dezvoltarea comerțului și a economiei în țările românești cum ne spune Gheorghe Brătianu. 


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu