A venit primăvara şi
mi-am reînceput naveta săptămânală la Bucureşti. Profit de preţurile scăzute
oferite de CFR şi de cupoanele pentru călătorie pentru pensionari. În
dimineţile când plec spre Bucureşti se nimereşte să folosesc şi tichetele
soţiei. Ei bine am avut experienţe foarte pasionante cu conductorii. O doamnă
mi-a cerut pe lângă documentele pe care i le-am prezentat: cotorul de la
cupoane, cartea mea de identitate, copie de CI a soţiei şi ...certificatul de
căsătorie!!!! Ieri un domn de data asta voia nu doar cotorul dar şi celelalte
tichete de pensionar, care evident erau acasă administrate de Adriana.
Însă la întoarcere conductorii sunt mai plictisiţi, aşa că nu-mi mai cer nimic!
Îmi compostează biletul şi atât. Noroc că sunt doar 6 de persoană şi se vor
epuiza rapid şi nu va mai trebui să le dau tot felul de explicaţii.
Şi cu a venit
primăvara şi s-a dus zăpada apar toate mizeriile şi murdăriile aruncate pe
lângă calea ferată, se pare loc preferat de aruncat gunoaiele, probabil că pe
această venerabilă instituţii o cam doar în cot de aspectul ambiental de lângă
şine.
Şi când ajung la Titu
peisajul devine dezolant. Este acolo un memento al industriei moştenite de la
Ceauşescu. Sunt câteva hectare de hale imense şi alte construcţii abandonate.
Nu ştiu cu dar proiectanţii noştri simţeau nevoia să consume cantităţi
halucinante de fier şi beton pentru aceste hale. Am trăit şocul industrial
modern când am călătorit prima oară în Occident în 1990 în Germania. Industria
de acolo se desfăşura în hale din structuri metalice uşoare, mobile a
căror dezafectare nu ar ridica problemele pe care le prezintă mormanele
de fier beton de al Titu. În plus depoul din Titu mai are şi o colecţie de
vagoane pentru călători delabrate şi într-o stare jalnică. Mă gândesc că fierul
vechi are mare căutare, de ce n-o profita CFR-ul de asta? Cum o enigmă persistă
şi cu acele hale industriale nu sunt încă dezafectate, pe noii proprietari nu-i
interesează oare recuperarea deşeurilor? În plus peisajul este asezonat cu alte
grămezi de gunoaie casnice. Am văzut de curând un film al unui basarabean, Cobilenschi O afacere din Est. Singurul actor recunoscut de mine ca din Basarabia era Ion Săpdaru, ceilalţi complet necunoscuţi. M-a frapat că atât accentul actorilor era cam muntenesc, nu din Moldova, iar exterioarele nu prea a arătau sovietice, chiar dacă dărăpănate. Ei bine, gara din film era chiar...Titu! Perfect exterior despre afaceri cu piei de cloşcă, cum spunea Caragiale.
Paradoxul este că imediat la Boteni, la 7 km de Titu se află Centru de Cercetări şi Încercări al Firmei Dacia Renault. Acest centru este localizat exact pe teritoriul fostei unităţi militare unde mi-am petrecut 6 luni de viaţă între 1973-74 să satisfac serviciul în interesul patriei. Şi în pădure se văd ca un memento clădirile abandonate ale dormitoarelor, în aceeaşi stare cu clădirile din Titu. Aici am aflat povestea avionului gigant nazist care a încercat să aterizeze pe aerodromul Boteni după 23 august 1944. A fost doborât de un aviator român din escadrila Regelui Mihai. Povestea mi-a spus-o chiar fiul unuia din ca camarazii acestui aviator care zburau pe Messerschimdt 109G.
Paradoxul este că imediat la Boteni, la 7 km de Titu se află Centru de Cercetări şi Încercări al Firmei Dacia Renault. Acest centru este localizat exact pe teritoriul fostei unităţi militare unde mi-am petrecut 6 luni de viaţă între 1973-74 să satisfac serviciul în interesul patriei. Şi în pădure se văd ca un memento clădirile abandonate ale dormitoarelor, în aceeaşi stare cu clădirile din Titu. Aici am aflat povestea avionului gigant nazist care a încercat să aterizeze pe aerodromul Boteni după 23 august 1944. A fost doborât de un aviator român din escadrila Regelui Mihai. Povestea mi-a spus-o chiar fiul unuia din ca camarazii acestui aviator care zburau pe Messerschimdt 109G.
Şi la Găieşti se văd
clădirile abandonate ale unor spaţii de depozitare construite în perioada interbelică.
Păcat că găieştenii nu au fost în stare să valorifice aceste clădiri care
arătau mai bine decât oricare din cele din vremea comunismului.
Şi că tot vorbesc de
aceste clădiri mă uit şi la abandonatele silozuri de cereale. Aici cred că
sursa de inspiraţie au fost silozurile unor mari firme de cereale americane,
pentru că la prima mea ieşire în Canada vedeam silozuri mult mai mici şi la fel
făcute din structuri metalice.
Oare când cei de la
mediu se decid să facă demersuri ca aceste mizerii industriale să fie dărâmate
şi terenul redat agriculturii. Nu de alta dar pământul din zona Titu este
foarte bun, aici aflându-se marii legumicultori al judeţului Dâmboviţa. Şi că
suntem la la legume şi fructe, legislatorii vor ca aceste produse autohtone să
predomine în supermarketuri. Trebuie pentru asta să existe condiţii de achiziţie
a acestor legume sau fructe. Eu apelez foarte rar la legumele din supermarket,
prefer pe cele din piaţă că ştiu că sunt româneşti nu din import. Asta este
valabil pentru cele făcute în solar cum au învăţat deja românii. Din cauză că
serele au dispărut apelăm iarna la legume de import, făcute tot la solarul care
i-a inspirat şi pe autohtoni, dar fără gust la cele din import. Sper ca unii
din legumicultori să ajungă să îşi permită să construiască şi sere!
Dom' Profesor, ce ganduri te framanta in timpul navetei ... In aceeasi nota, in anii '80 cand veneam de la Buc spre Pitesti, trenul se umplea de navetistii iesiti din schimbul III, fiecare cu cate o butelca de bautura la indemana pe care o terminau victoriosi pana la Titu. "Tocmai buni sa-si bata nevestele si copii cand ajung acasa si sa cada lati la somn, ca' de munca pe langa casa nici nu se punea problema!" gandeam si eu la vremea respectiva!
RăspundețiȘtergereBoteni, 6 luni numai! E drept ca ti s-au parut 8!
RăspundețiȘtergeream bătut greşit! am corectat!
Ștergere" ...să satisfac serviciul în interesul patriei." Dupa 9 luni petrecute in 74-75 la Caracal in acelasi scop, ma intreb si azi care era interesul patriei?!
Ștergere