Ieri a fost o zi importantă pentru filme,
am văzut filmul Bohemian Rapsody dedicat ultimei mari formații
rock, Queen și mai ales liderului ei Freddy Mercury.
Dar un alt eveniment important
s-a mai petrecut, am fost invitați să serbăm ziua nepotului Vlad la un
restaurant cu profil italian, la o trattoria. Ne-am simțit bine, am mâncat și
băut, am conversat.
Revenind la Bohemian Rapsody filmul ne povestește
viața lui Freddy Mercury, fiul unor persani zoroastrieni, născut în
Zanzibar, deci date biografice care nu anunțau în niciun fel marele star rock.
El reușește prin 1970 să pună bazele formației rock împreună cu un dentist și
un astrofizician.
Este și povestea tristă a relației
cu Mary, mare lui iubire, umbrită de tendințele sale homoerotice.
Am avut și ocazia să vedem cum
lui Freddy i-a venit ideea melodiei simbol a lui Queen, Bohemian Rapsody
pornind de la operă și cum părea inacceptabil de lungă pentru o cântare rock
care trebuie să nu depășească 3 minute pentru a ca să fie difuzată la radio și să poată deveni un hit.
Freddy a găsit un interpret
excelent în Rami Malek, actorul american de origine egipteană. Mi s-a părut tot
timpul că Rami este mai mic de înălțime decât originalul, de fapt are 1.75 m,
față de originalul Mercury de 1.77 m.
Filmul are ca punct culminant
concertul cult de pe Wembley, cred că am și eu un CD cu înregistrarea
acestui concert. A fost dedicat strângerii de fonduri pentru combaterea
foametei din Africa. Freddy Mercury știa deja că are SIDA, dar forma să vocală
și fizică a depășit orice imaginație.
Ignoram că Mercury s-a stins
din viață în 1991, înainte de Olimpiada de la Barcelona, căreia Freddy Mercury
împreună cu Montserrat Caballe i-au dedicat acea splendiă melodie.
Filmul are un aer de melodramă
și recunosc că în final mi s-au umezit ochii, iar spectatorii de la Centrul
Multifuncțional Pitești au aplaudat. A fost un film care merita văzut la cinema,
chiar dacă sonorul nu este foarte bun, dar melodiile s-au auzit bine.
Seara am fost împiedicat să-mi
consemnez impresiile zilei pentru că la Cinematepeca
lui CTP de la Digi24 am revăzut Croaziera lui Danieliuc. Este
probabil unul din filmele cele mai pregnante care definesc viața și tinerețea
noastră în comunism. Îmi dau seama că aveam exact vârsta personajelor filmului
difuzat în 1981.
Este despre croaziera pe Dunăre
primită de premianți la diverse concursuri mai mult sau mai puțin formale.
Dar, de fapt vacanța oferită se transformă într-un chin, pentru că tinerii
trebuie să tragă la rame la bărcile care urmează un barcaz unde se află șefii,
un politruc mărunt, excepțional interpretat de Nicolae Albani, care se lăuda
cum se ducea la reuniunile tovărășești urmate de dans să alunge pe cei îmbrăcați
necorespunzător, rochii prea scurte, etc. Cred că aceste cuvinte sună extrem de
străin și de neînțeles de exemplu pentru Vlad, care s-a născut cu doi ani
înainte de 1989. Alături de politruc se află și un medic, scufundat în propria
lui mediocritate și cu responsabilități ideologice asemănătoare.
Și apoi sunt tot felul de incidente între
tinerii prezenți, un croitor curvar care este urmărit de iubită, pe care vrea
să o părăsească, cuplul central format din Mircea Danieliuc și Tora Vasilescu,
soția lui de atunci.
Personajul lui Danieliuc, recent operat de
rinichi vrea neapărat să aibă relații sexuale cu Tora, dar ca atunci, pe
vremurile comuniste nu prea aveai unde! Este penibil frustrantă scena unde
Danieliuc o atrage pe Tora la niște bărci unde acesta vedea locul ideal pentru
iubire.
Totul plutește de altfel în ipocrizia specifică epocii, toți detestam aceste convenții, dar ne supuneam fără crâcnire.
Totul plutește de altfel în ipocrizia specifică epocii, toți detestam aceste convenții, dar ne supuneam fără crâcnire.
Scena cu vizita la o găinărie de stat mi-a
adus aminte vremurile în care eram obligați la astfel de manifestări, unde apoi
prestam muncă voluntară, cum sugerează personajul Torei.
Și mai este jocul stupid cu
lingura care ajunge la degenărări idelogice periculoase, unde unul dintre cei
care joacă mângâie cu lingura ecranul televizorului unde putea fi figura
cvasi-prezentă a iubitului conducător, cum realizeaă politrucul.
Acesta are pormiri neaoșiste și se apucă
să bea apă de Dunăre ca strămoșii geto-daci și reușește să facă complicații la
stomac.
Filmul este o oglindă
înspăimântatoare a vieții noastre triste în comunism. Nu că vremurile de azi
sunt mai trandafirii, dar măcar ai libertatea să înjuri pe descendenții acestui
politruc, condensat în șobolanul Dragnea, sau să-ți faci vacanța pe unde-ți
trece prin cap, în croaziere adevărate, nu calpe ca în film.
Și că venii vorba de
actualitate vreau să răspund criticilor unui corespondent anonim de pe blog.
Despre Tăriceanu a fost pur și simplu o
scăpare de memorie. Gestul său de se strecura în memoria victimei Babu Ursu a
fost abject.
Ursu a fost și el deținut politic, dar
spre deosebire de cei prezenți în delegația pesedeilor el a fost omorât în
bătaie și nu a mai avut șansa să vină la Cotroceni. Pentru un jurnal în care-l
înjura pe Ceaușescu.
Și este cu atât mai revoltător gestul
pentru că la demersurile fiului, Andrei Ursu, pesedeii ăștia mizerabili au
făcut tot ce le-a stat în putință să împiedice pedepsirea vinovaților de
moartea tatălui său.
Sunt de acord că Tăriceanu este
prost, am informații de la surse din interiorul puterii, dar credeam că are
puțină decență dată de buna creștere diun familie, dar s-a prostit la
bătrâneațe lui urâtă, alături de tinerica cu care este însurat a nu știu câta
oară. Se pare că acești jupâni politici când îmbătrânesc, găsesc tinere dispuse
să le dea iluzia că trăiesc a doua tinerețe.
Privind problemele tatălui vitreg al lui Tăriceanu,
Amedeo Lăzărescu, de la care am autograful de pe traducerea la cartea lui
Toynbee nu sunt atât de expert precum nesimțitul de CTP.
Nu poți emite opinii autorizate despre cei
hăituiți de bolșevici în primii ani după instaurarea puterii populare
instaurate de puturoasele ciubote bolșevice.
Curajul critic sau acuzator al unor
tinerei de azi, sau a unora precum CTP privind lipsa de curaj a oamenilor sub
comunism mie nu-mi miroase bine pentru că sunt și eu pățit.
N-am inteles ce-ati vrut sa spuneti in ultimele cateva randuri...poate ati vrut sa spuneti ca a judeca acum oamenii din vremea bolsevismului anilor '50, e fara rost, pentru ca nimeni la ora asta nu mai poate imagina exact teroarea de atunci si nici situatia exacta a fiecarui om care a pactizat cu noua putere de atunci? Si eu sunt de acord, dar vazand cat sunt de complezenti oamenii cu noii bolsevici, pot gandi, prin deductie, ca lipsa de curaj ne-a caracterizat si de-asta am ajuns atat de abjecti la ora actuala !!! Pentru ca suntem o natie de oameni cu caractere micute, fara anvergura justitiara !!! Suntem tiganizati si cu placere ne tavalim in mocirla compromisului, daca asta inseamna o viata mai usoara...Ma refer la un procent mult prea mare dintre romani, ca se ne putem simti mandri ca natie... Culmea este, ca daca cineva e curajos si spontan justitiar, demonstrand curaj, e privit cu suspiciune, cu invidie, in loc sa i se urmeze exemplul!!!!!!!!!! Absolut meschina natie!
RăspundețiȘtergereExact asta am vrut să spun! Nu putem să-i judecăm pe cei care au trăit vremurile alea câinoase, cât de dificil era să supraviețuiești cu cât, decât conștiința curată.
ȘtergereEste foarte simplu azi să-i judecăm pe acei oameni atunci în condițiile de acum.
Nu-mi plac moraliștii de genul lui CTP, care nu se poate spune că nu știau cum decurgeau lucrurile atunci, măcar deontologii mai tineri care n-au apucat acele vremuri, pot să se revolte, precum tinerii de azi din Israel, care nu înțeleg cum părinții și bunicii lor au putut fi exterminați în holocaust.
Îmi cer scuze pentru neglijențele din text, am încercat să le corectez.
RăspundețiȘtergere