miercuri, 17 august 2022

Cazul Salman Rushdie

 























Zilele trecute am aflat o veste foarte îngrijorătoare. Salman Rushdie (citește rușdi) celebrul scriitor britanic de origine indiană a fost atacat de un fanatic religios când se pregătea să susțină o conferință. Individul a apucat să aplice scriitorului câteva lovituri de cuțit, dar a fost imobilizat de spectatori. Individul de origine libaneză pledează nevinovat, pentru că în fanatismul lui crede că nu este vinovat. 

Salman Rushdie a devenit celebru prin controversele ridicate de romanul său Versetele Satanice pentru care fanaticul ayatolah Komeini l-a condamnat printr-o fatwa la moarte. Salman Rushdie a fost protejat de serviciile secrete britanice și a stat ascuns po perioadă. S-a stabilit în SUA și guvernul iranian a renunțat la această mârșăvie cu vreo 20 de ani în urmă.  Rushdie a început să ducă o viață normală în SUA.  Cu prilejul atentatului împotriva scriitorului, iranienii nu au scăpat ocazia să se facă de rahat, bucurându-se de atentat, dar reacțiile din toată lumea i-au obligat să fie prudenți, acuzându-l pe scriitor că este de vină. Salman Rushdie este musulman dintr-o familie din Bombay, azi Mumbai, care s-a mutat ulterior la Karaci în Pakistan. Rushdie a studiat în Anglia la Rugby College și apoi istoria la Universitatea din Cambridge.

Romanul Versetele Satanice l-am citit prin 2007 și l-am început într-un avion care mă ducea în America!  Este un roman parodie, cu indieni care trec prin aventuri magice, cad cu un avion și se salvează. Dar cel  mai controversat pasaj se referă la Mahomed și la tentațiile Diavolului, pasaj care a declanșat nebunia fanatismului islamic. 

Am citit mai multe romane ale lui Rushdie, pe Midnight's Children în original. Romanul este împănat cu cuvinte indiene, este romanul independenței Indiei, sau Raj în engleză, al împărțirii între hinduși și musulmani în India și Pakistan.

Am citit și alte romane, eseuri și autobiografia lui Joseph Anton, pseudonimul care-l avea când era ascuns de răzbunarea fanatismului islamic. 

Este unul dintre cei mai interesanți și citiți scriitori contemporani. 

Așa că, după atentat, filosoful Bernard-Henri Levy a început o campanie pentru a se acorda premiul Nobel lui Rushdie.

Mie mi se pare un act de mare justețe. Cei care dau premiul Nobel pentru literatură au un obicei ciudat de a da acest premiu pe orice criterii cu excepția celor literare.

Așa că Salman Rushdie merită din plin acest premiu pe motive de literatură, nu pe altele, inclusiv acest nefericit eveniment. 

Întâmplare face ca acum să citesc să-i citesc ultima lui carte Language of the Truths Essays 2003-2020.


3 comentarii:

  1. Foarte trist ce s-a intamplat. Salman Rushdie este unul dintre autorii mei preferati. I-am citit aproape toate scrierile, poate am ratat 1-2 care nu s-au publicat in romana. Romanul autobiografic Joseph Anton l-am citit dupa ce am citit o postare a lui Joe, si ii multumesc cu aceasta ocazie. Inca mai am in tipla uunl dintre ultimele romane - Quichotte ... il pastrez pentru vacanta de toamna din septembrie.
    Parerea mea personala este ca Versetele Satanice nu este capodopera autorului, sunt alte carti, incluzand aici Midnight's Children, Shalimar the clown, The Moor's Last Sigh ... si altele care mi se par mai inchegate. In alta ordine de idei, nu mi se pare ca in Versetele satanice este o mai mare satira, sau autosatira (pentru ca Rushdie este musulman) despre musulmanism decat in alte scrieri. Recitind Versetele satanice de curand, mi se pare ca autorul divagheaza usor, mai ales in pasajele in care Sf. Gabriel este metamorfozat intr-o pasare care zboara deasupra Londrei.
    In orice caz, este mare pacat ca in continuare exista milioanwe de islamisgti fanatici dispusi la orice sacrificiu, indoctrinati fals de catre noi profeti care insufla doar ura fata de valorile crestine. Nu stiu cum se va putea eradica aceasta boala.

    RăspundețiȘtergere
  2. Nu am auzit de Rushdie decat din cronicile care erau vinerea seara pe BBC2(au fost ani de zile prin 2000-2012, in orice caz), dar nu m-am grabit sa caut o carte scrisa de el, eu fiind disperata sa-mi pastrez jobul de IT-ist pentru care munceam din greu in Irlanda...era atat de mult discutata ura musulmanilor pe crestini, ca mi se facuse oroare...acum, ca s-au schimbat perspectivele urii la nivel mondial, voi cauta si eu carti de Rushdie, nu e niciodata tarziu sa citesti o carte buna...

    RăspundețiȘtergere
  3. Fanatismul religios, nu neaparat islamic, a secerat multe vieti. Si se mai vorbeste de iubire in toate religiile....
    Omul nu a fost si nu este "homo sapiens" ci o maimuta nebuna a spus un mare român, Maximilian parca, genetician...

    RăspundețiȘtergere