luni, 18 septembrie 2023

Început de toamnă


Principala mea dilemă pentru această postare este ce poză să pun.  Finalmente am decis că este potrivită cea de azi. Azi am fost la Politehnică și am vizitat Simulatorul SMR (Small Modular Reactor) împreună cu doi foști colegi de la IRNE de pe vremuri. E vorba de Peter Breitenstein și Lucian Colțatu. Peter este în România, invitat de Nuclearelectrica unde este consultant pe probleme de ciclu combustibil și lucrează pentru proiectul SMR. Lucian a lucrat în Canada și a revenit la pensie în România și lucrează tot consultant pentru o firmă care lucrează tot pentru proiectul SMR. Peter mi-a zis că lucrează și pentru Estonia, care este interesată de SMR. Faptul că se finalizează unitățile 3, 4 de la Cernavoda. Am aflat de la Lucian că alt amic și prieten Florentin Caracaș lucrează pentru proiectul de la Cernavoda în Canada. Gazda a fost colega mea care mi-a fost studentă și apoi asistentă când eram profesor asociat la Politehnică. La fel și colega ei, fostă studentă de mea, de asemenea asistentă acum la Politehnică. Pot să spun că sunt mândru că am avut asemenea studente și acum colege atât de capabile. Am înțeles de la ele că a fost decizia americană ca acest simulator să se afle la Politehnică pentru studenți, dar și pentru antrenamentul viitorilor operatori de reactoare nucleare modulare. România are șansa să devină un centru pentru această tehnologie care se va disemina și dezvolta în Europa. 

Săptămâna trecută a fost și săptămâna inaugurării stagiunii de toamnă muzicală la Filarmonica Pitești, dar și stagiunea teatrală de la Teatrul Alexandru Davila Pitești.

Inaugurarea de joi 14 septembrie de la Filarmonica Pitești a fost în cadrul Festivalului Enescu. Și am avut oaspete pe talentata pianistă craioveană Adela Liculescu cu studii la Viena, cu prezențe pe marile scene muzicale. Și pregătește un doctorat în Liszt. Și din acest motiv Adela Liculescu, împreună cu orchestra Filarmonicii Pitești, condusă de Constantin Grigore ne-au oferit Concertul nr.2 în la major pentru pian și orchestră și Fantezia pe teme populare maghiare pentru pian și orchestră de Franz Liszt. Ovaționată Adela Liculescu ne-a oferit două bisuri: Variațiuni pe tema operei Liliacul de J. Strauss și și o piesă de Gulda, ambii compozitori austrieci.

În partea a doua a concertului am audiat Simfonia a 6-a Pastorala de Beethoven.

A fost un program deosebit care a încântat pe melomanii piteșteni.

 

Înainte a fost un Masterclass internațional de dirijat cu maestrul Michalis Economou desfășurat cu galele din 9 și 10 septembrie cu dirijori tineri care au dirijat Mozart și Beethoven.

 

Vineri 15 septembrie cuplul Gina Sandu la nai & Mădălin Sandu la vioară acompaniați de Radu Titi la pian ne-au oferit un potpuriu de melodii nemuritoare!

Sâmbătă am participat la inaugurarea stagiunii de toamnă de la Teatrul Alexandru Davila Pitești. Am urmărit premiera Proștii sub clar de lună de Teodor Mazilu. Piesa care am prezentat-o deja pe blog a fost pusă în scenă de Felix Alexa cu aportul deosebit al actorului Adrian Titieni. Piesa lui Mazilu rezistă și azi, iar personajul principal Gogu mi-a amintit de personajele lui Toma Caragiu, izvor de inspirație și pentru Titieni.

 

După cum se observă și în provincialul Pitești există importante evenimente culturale. Poți să urmărești și Festivalul Enescu pe live stream la computer și o mare șansă să audiezi mari artiști și colective simfonice.

 

Și vremea este frumoasă, vara s-a mutat și în septembrie.

 

 

 



2 comentarii:

  1. Interesanta, dar si justificata, initiativa de a amplasa simulatorul SMR la Politehnica, merita apreciata si sprijinita!

    RăspundețiȘtergere
  2. Am urmărit concertul pentru pian și orchestră al lui Prokofiev cu Marta Argerich și Orchestra Națională a Ungariei condusă de Charles Dutoit pe laptop. M-a frapat ceva: doamna Argerich are părul natural sur la 82 de ani, dar Dutoit are părul vopsit castaniu la 87 de ani!

    RăspundețiȘtergere