vineri, 22 septembrie 2023

Vechi prieteni

Valeriu, eu și Cornel



Evenimentul central din această săptămână a fost revederea cu Valeriu și Cornel. Valeriu a venit în această perioadă de la New York să urmărească evenimente de la Festivalul Enescu. De fapt Valeriu a fost cel care m-a dus la sala de concerte și am început să frecventez muzica simfonică. Din acest motiv postul de radio pe care îl ascult este România Muzical.  Nu prea am ureche muzicală, dar îmi face plăcere să ascult acest gen de muzică. Cu Valeriu am devenit prieten de prin anul II, prin 69, având preocupări culturale comune. Cornel mi s-a alăturat prin 1970 și așa am rămas prieteni, chiar dacă ne desparte un ocean. Pe Valeriu l-am vizitat la New York în 1995, 2007 și 2008. De câte ori vine pe aici ne revedem.  Valeriu a fixat locul de întâlnire la El Pato, o terasă pe lângă Grădina Icoanei. L-am întrebat de ce alege el restaurante străine, unde nu ai siguranța că sunt bucătari care fac mâncare ca în țara de origine, dar el mi-a replicat că i-a fost recomandat. Într-adevăr a fost bună mâncarea, eu am luat pulpă de rață cu brânzeturi fine și un vin roșu bun, Drăgaica de la Crama Oprișor. Am o problemă cu vinurile românești. Cumpăr de la magazin vinuri mai scumpe, de la 45 de lei în sus și sunt oțet, proaste, așa că mă orientez la Lidl cu vin chilian de exemplu care este sigur! Am discutat despre sistemul de învățământ american. Mara a fost studentă acolo și nu a prea fost entuziasmată. Am mereu discuții cu Valeriu despre tendințele din America și el acuză trumpismul și faptul că negrii sunt o minoritate dezavantajată. El confundă după mine această problemă cu cea legată de toate tendințele astea culturale tip cancel culture, de corectitudine care cenzurează mai rău decât comunismul de pe vremuri, fără represiunile aferente. 

Și trebuie să readuc în discuție opinia lui Peter. Eu m-am lansat într-o diatribă asupra rușilor și ce fac ei ca agresori în Ucraina, acuzând moștenirea tătaro-mongolă a Moskoviei. El mi-a replicat că a stat în Rusia trei ani și a cunoscut oameni de o calitate deosebită. Poate are dreptate, el a avut de a face cu oameni din industria nucleară, eu am avut de a face în Turcia acum 20 de ani cu o putinistă care justifica jaful Teazaurului lui Priam, descoperit de Schliemann în săpăturile arheologice de la Troia, adus de rusnaci la Moscova, ca fiind pradă de război! Din păcate așa gândesc unii ruși care aprobă crimele din Ucraina. 

Am terminat cartea Defectors. Este un roman de spionaj istoric care se petrece la Moscova printre transfugii spioni din Vest pe la începutul anilor 60. Este inspirată de afacerea de spionaj a celor acre au spionat pentru URSS, cu  a fost Kim Philby.

Joi 21 septembrie la Filarmonica Pitești am audiat Concertul pentru violoncel de Schumann cu Izabela Ghergu solistă, încă studentă la Marin Cazacu, acompaniată de Orchestra Filarmonicii condusă de Alexandru Ganea. 

Revista Dilema veche are tendința să devină o revistă de studii psihologice sau de psihiatrie, psihanaliză. Nu lipsește cel puțin un articol pe aceste subiecte. Pe mine mă atrăgea pentru multitudine punctelor de vedere privind societatea românească.

Dar vreau să dedic finalul postării fotbalului. Finalul de săptămână precedent a confirmat cu echipele bune chiar dacă sunt conduse, revin și înving. Așa s-a întâmplat cu Liverpool care a revenit de la 1-0 și a învins cu 3-1 pe Wolverhampton. În mod similar s-a întâmplat și cu Manchester City care a revenit tot de la 1-0 sa bată cu 3-1 pe West Ham. În mod similar, Real Madrid a fost condusă duminică de Real Sociedad care a revenit de la 1-0 pentru adversari la 2-1. 

A început și campania competițiilor internaționale: Champions League, Europa League, Și Conference League. Noi nu avem nicio echipă angrenată în aceste competiții. 

Echipele de top și cele favorite mie au confirmat. Real Madrid s-a chinuit cu Union Berlin și a învins aproape de final printr-un gol dat de Bellingham. Celelalte echipe puternice au bătut echipe mai slabe. PSG a învins pe Dortmund cu 2-0, iar Bayern pe Manchester United cu 4-3, United revenind în final. 

Dar cum am interese la Europa League, am urmărit a seară pe Liverpool cu LASK Linz. Am impresia că Klopp cam desconsideră competiția, sunt prea puternici și a trimis în teren rezervele care au jucat mizerabil în prima repriză, fiind conduși cu 1-0. Și-au revenit în a doua repriză și cu ajutorul celor de clasă, gen Salah au învins cu 3-1!

Competițiile sunt abia la început să vedem ce surprize ne rezervă acestea. 


Un comentariu:

  1. Nu poti judeca un popor numai referindu-te la o "putinistă": "...eu am avut de a face în Turcia acum 20 de ani cu o putinistă care justifica jaful Teazaurului lui Priam, descoperit de Schliemann în săpăturile arheologice de la Troia," si aci inclin sa-i dau dreptate lui Peter! Ma mir ca nu mentionezi nimic despre parti ale tezaurului romanesc care mai zac de decenii bune la Moscova!
    PS: Bayern - Manchester United 4-3, reclama pentru fotbal!

    RăspundețiȘtergere