luni, 11 decembrie 2023

Mai suntem credincioși?




Este întrebarea care mi-o pun, după ce am citit reacțiile la prezentarea cărții lui Bart D. Ehrman, Cum a devenit Isus Dumnezeu. Cartea lui Ehrman este o carte de istorie a creștinismului, nu o apologie teologică. Mai putem crede în profețiile unui propovăduitor al unor idei apocaliptice care a trăit acum 2000 de ani? Problema este că noi am crescut în perioada comunistă, o altă religie mult mai toxică decât alte religii care propovăduia ipocrizia unei lumi mai bune și care a trimis la pușcărie și moarte mai mulți oameni decât a reușit creștinismul în perioada Evului Întunecat. Atunci religia - creștinismul era opiul popoarelor. Acum religia ortodoxia de la noi este tratată de factorii politici cu multă ipocrizie, bat cruci și comnstruiesc lăcașuri de cult inutile. Dacă sunt tendințe în ortodoxia românească de a se alinia tendințelor contemporane, mai sunt ierarhi care demult trebuiau trimiși la mânăstire precum nemernicul de Teodosie de la Constanța. Cert este că catolicismul s-a mai reformat spre contemporaneitate cu toate că Europa se decreștinează, Europa care este rezultatul idologiei creștine. Tot ce este azi în atenția turiștilor sunt monumentele dedicate religiei creștine. La noi este Biserica Mânăstirii Argeșului, Voronețul și altele. 

În schimb au apărut enclave de musulmani, care vor să impună reguli ce nu aparțin civilizației europene iudeo-creștine.

Se spune că acum în secolul atomic, al inteligenței artificiale mai este posibil să fii credincios. Alberta Einstein a fost credincios! Mai este și Big Bangul care dă apă la moară deiștilor.  Există un început. Și eu pot spune că nu sunt un creștin practicant, dar faptul că am scăpat din niște accidente care mă puteau omorî mă fac să cred că am un înger păzitor. 

Subiectul principal al postării este despre fotbal. Mai puțin despre cel intern, unde Petrolul a luat bătaie de la Farul cu 3-1. Nici Rapidul n-a dus-o bine, a luat bătaie acasă de la Voluntari, iar la Cluj CFR a făcut egal cu FCSB. A fost o fază controversată, dar câte nu sunt!

În fotbalul englez miracolul vine de la Birmingham, Aston Villa în decurs de 3 zile a învins pe rând pe campioana Manchester City și apoi pe Arsenal, lidera clasamentului! O echipă la retrogradare preluată de Unai Emery este pe locul trei și unii o văd câștigând Premier League. Este remarcabil că în Anglia antrenorii străini cei mai mulți sunt spanioli, se și apostrofează în această limbă. Villa i-a trimis acum pe locul întâi pe Liverpool pentru prima oară în acest campionat. Am mai spus numai să nu fii suporterul lui Liverpool. După egalul cu City Liverpool a jucat prost, dar a câștigat cu echipe mediocre. Până și Klopp a recunoscut că echipa lui joacă prost!  Liverpool are mari probleme cu apărarea și mijlocul a început să scârțâie. Dar este drum lung până la etapa 38. 

În campionatul spaniol în La Liga, sâmbătă Real Madrid a făcut egal cu Betis Sevilla și a ajuns pe primul loc. Părea că o să rămână, pentru că Girona avea meci la Barcelona. Am ținut cu Barcelona ca să rămână Real pe primul loc. Dar Girona a fost o revelație aseară, a învins într-un mod categoric Barcelona cu 4-2! Și Girona este liderul campionatului spaniol și va fi greu să fie depășită după felul în care joacă.

În campionatul german a fost un dezastru la Frankfurt, Bayern Munchen a luat o bătaie cumplită cu 5-a1 de la gazde. Bayern pare în criză. Bayer Leverkusen, echipa lui Xavi Alonso a scos un egal cu Stuttgart, care este pe locul trei. Dortmund, eterna locului doi, acum este pe pe 5 a fost învinsă acasă de RB Leipzig, ocupanta locului 4. E luptă mare în Germania fotbalistică.

Se apropie Crăciunul se aud colinde românești și străine, e târg și în Pitești.


11 comentarii:

  1. Daca va simtiti confortabil in genunchi, insirand cruci si rugaciuni catre o himera, cu speranta ca aceasta va pogori asupra voastra sanatate si belsug, n-aveti decat. Eu, nu.

    RăspundețiȘtergere
  2. Angela din Germania11 decembrie 2023 la 14:49

    Joe, interesanta intrebare, pe care ai aruncat-o in ring si apoi ai fugit la fotbal!!

    Si sa ramin la fotbal: de cind Bayern München schiopateaza, a devenit si campionatul german interesant. Ultimii 6-8 ani a fost mort. De aceea si rezultatele din competitiile internationale: dezastruoase. Noi stim ca cu o floare nu se face primavara, numai ca la fotbalul german nu a ajuns aceasta intelepciune. Nici nu li se mai spunea in ultima vreme decit Rekordmeister Bayern, etc. Devenise parte neoficiala din numele clubului.

    Daca imi aduc eu bine aminte, nu demult au mai luat-o pe coaja si de la Darmstadt care nici macar nu are un stadion ca lumea.



    Dar sa revin la intrebarea ta: nu stiu daca suntem credinciosi ( apropoo, ce inseamna sa fii credincios?) dar suntem creduli cu siguranta. Credem toare bazaconiile care ni se vira sub nas si facem din asta o parte din viata noastra.

    RăspundețiȘtergere
  3. Barbatii astia!!! Cum e posibil sa asociati intrebarea profunda despre cat de credinciosi mai suntem cu detalii despre fotbal? Aaa, pentru mine acesta este un raspuns: fotbalul e o noua religie !!! :))...

    RăspundețiȘtergere
  4. Din nou o radiografie de nota 10 (zece). Și cu religia ... sau credința.
    La fel și eu cred ca religia... on special cea ortodoxă, dar nici catolicii nu stau mai bine... a devenit o chestie mercantila... sa smulgă lacrimi și bani de la cei mai slabi de înger, sau cu duhul.
    În arborele genealogic am strabunici preoți, chiar numele mi se trage de la un strămoș care a fost mulți ani la Muntele Atos, și care arunci când s-a întors i s-a spus Hagiu...deci nicio legatura cu aromânii gen Hagi... apoi cu timpul s-a transformat în Hagea.
    Paranteza pe care am făcut-o vrea sa spună ca in principiu sunt credincios, dar biserica din zilele noastre ma îndepărtează încetul cu încetul... mi se pare prea mult fals în multe ipostaze. In rest, și eu cred ca am un înger acolo sus care m-a salvat in multe situații limita
    Despre fotbal doar atat: Hai Corvinul! Joaca un fotbal din placere, relaxat, exact ca acum 40 de ani... pe vremea lui Lucescu, când am indragit-o și a fost singura echipa cu care am ținut. Cu buget mic, fără jucători străini, susținută de Primăria Hunedoara... motiv pentru care nu are drept de promovare!!! De fapt e o situație aberanta! Primele doua echipe din Liga a doua nu au drept de promovare! Sper sa facă o figura frumoasa mau departe în Cupa...
    În rest, toate cele bune și Sărbători fericite!

    RăspundețiȘtergere
  5. Deci. . . mai sunt credincios? NU. Sunt crestin? DA. Nu mai sunt credincios din clasa a saptea, si s-a-ntamplat cam asa: Scoala mea elementara sa numea Scoala No. 1 de baieti (era mixta, dar asa i-a ramas numele de dinainte de razboi, dar erau totusi mai multi baieti decat fete), din Bucuresti, undeva pe Calea Grivitei, chiar langa o biserica, pe care mama o frcventa persevernet in fiecare duminica, luandu-ma cu ea la fiecare slujba. Era extraordinar de plictisitor, dar mai ales obositor, fiindca pe vremea aia la bisericile ortodoxe se statea in picioare tot timpul (or in genunch eventual). La scoala, toate clasele de pe partea bisericii trebuiau sa stea cu geamurile inchise fiindca clopotele sunau extrem de tare si nu pre auzeam profesorii). Asa ca, mai ales la scoala asta, contradictia dintre biserica si invataturile comuniste era foarte evidenta. Profesorii ne spuneau ca nu exista dumnezeu, in timp ce clopotele de-alaturi ne chemau la rugaciune, si asta aproape simultan, mai ales de sarbatori. Intr-o zi am stat si am "cugetat" incercand sa raspund in felul meu la intrebarea "exista sau nu exista?". Greu de raspuns, dar la mintea mea de clasa a saptea mi-am zis ca indiferent de realitate, va trebui sa hotarasc. Si gandindu-ma ca vine duminica si trebuie sa merg la slujba cu mama, am hotarat practic: de azi nu mai cred in dumnezeu si ma fac comunist. Si asa am si facut, pana. . . in clasa a zecea cand am luat alta hotarare importanta referitor la "comunism".
    Si cu toate astea ma consider crestin. De ce? In primul rand ca asa am fost nascut. Imi plac traditiile crestine. Credincios sau necredincios, sarbatoresc Craciunul, Pastele, cateodata ziua de Sfantul Mihai, ba chiar am fost si la biserica (excelent loc de meditatie}. In plus am mai adaugat si ceva ne-ortoxe cum ar fi Sf. Valentin (de care habar n-aveam in Romania - dar inca prefer Martisorul), Halloween, si alte sarbatori oficiale americane. La toate astea adaug 23 August, ziua eliberarii noastre {ma refer la familie}, ziua cand, ce ironie, acum aproape 40 de ani am pus piciorul pe pamantul binecavantat al Americii.
    Cu fobalul stau rau de tot.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Recomand să citiți O ISTORIE A BISERICII ORTODOXE ROMÂNE 1918-2023 scrisă de Oliver Jens Schmitt, editată la HUMANITAS.

      Ștergere
  6. Ce intelegeti prin CREDICIOS?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Credincios: cineva care crede intr-un Dumnezeu (se pare că sunt mai multi, depinde de religie), sau, cum le place unora să zică, într-o putere mai mare care a creat totul în jur (dar care niciodată nu răspund la întrebarea cine a creat acea putere). Filozofic, problema e mult mai simpla: depinde cum răspunzi la întrebarea primordială, ce a fost întâi, spiritul său materia. Răspunsul te definește ca fiind un tip spiritual dau materialist. Spiritul și materia sunt factori coexistenți in fiecare din noi, dar unul din ei este dominant.

      Ștergere
  7. Ce intelegeti prin CREDINCIOS?

    RăspundețiȘtergere
  8. Incitanat subiect, interesante si incitante si comentariile tale! Personal apreciez Biblia ca pe o poveste frumoasa (unii au numit-o thriller!) si ca am fost socat de cat sange a curs in numele crestinarii "barbarilor", la fel ca si de rolul major pe care Vaticanul l-a jucat in istoria Europei vestice, si nu numai. N-as omite faptul ca crestinismul (nu pot evita caconofia, dar ai folosit-o si tu) ar putea contrabalansa mai bine ofensiva musulmana si ca ortodocsii si catolicii ar trebui sa uite schisma istorica si diferentele minore in calea unei reunificari benefice, zic eu! (Vlad)

    RăspundețiȘtergere
  9. Întrebarea ta, Joe, e dinainte de apariția creștinismului. Dar dacă ne oprim doar la creștinism, religie ce are drept carte de căpătâi Noul Testament, dar trage cu ochiul și în cel vechi, o să vedem că chiar de la începuturi, lumea a obsevat că sunt serioase nepotriviri între Cartea Sfântă și știință. Și atunci cei mai știutori în ale credinței au încercat să citească metaforic textele. Prin sec.I Filon din Alexandria a încercat în Hexameroanele lui să citească Geneza dând sensuri metaforice aproape fiecărui verset ca să poată fi interpretat în acord cu știința vremii. Ceva mai târziu, prin sec. IV, Vasile cel Mare, arhiepiscopul Constantinopolului a reluat povestea Hexameroanelor făcând ingenioase interpretări (unele aproape fizice, cu comparații mecanice) pentru aceeași Geneză. Lucrările lui au ajuns apoi la Ambrozie al Milanului și l-au inspirat și pe acesta în același sens, (cum facem să se potrivescă textele sacre cu știința vremii). Mai tâtziu Maimonide (sec. XII) face un uluitor tratat, Călăuza Rătăciților, dedicat mai degrabă celor mai docte fețe bisericești, în care îi îndeamnă să nu antropomorfizeze imaginea lui Dumnezeu, căci un Dumnezeu cu barba albă, când mulțumit de creaturile lui, când mânios și răzbunător, când îngăduitor, când amenințător n-ar fi mai bun decât zeii antici (care se certau și furau femeile oamenilor), deci nu s-ar ridica la înălțimea doctrinei creștine și la sublima iubire Cristică pentru oameni. Apoi , în conciliul de la Ferara - Florența (1438 - 1439) când a fost proclamată unirea celor două biserici fără ca ea să fi devenit efectivă niciodată, nu diferențele clasice est-vest au fost primordiale, adică nu proveniența Duhului, Purgatoriul, Euharistia, primatul papal și celelalte ritualuri diferit practicate au fost pricina ci chestiunile lumești, politice și financiare, orgoliile care ne macină viețile și azi. Așa că dacă occidentul se distanțează de religie nu e de mirare. De mirare e mai degrabă apetența religioasă din estul excomunist aproape complet lipsit de cunoștințe elementare de cult și ritual. Cred că știi că printre cei cu buna credință sădită de cei 7 ani de acasă, dar și cu facultăți de înaltă ținută, dilema credință-știință este dezbătută, iar Cuantica și teoriile Big Bangului, relația de incertitudine și teoria inseparbilității particulelor (entanglementul) dau apă la moară chiar unor renumiți contributori la domeniile în cauză, găsind acolo sumedenie de argumente pentru o intervenție divină, argumente mult mai sofisticate decât în bătrânele hexameroane, pe care, crede-mă, merită să le rasfoiești! Cu drag!

    RăspundețiȘtergere