luni, 4 martie 2024

A venit primăvara!




Azi dimineața 4 martie am văzut primele flori de anul acesta, prima tufă de forsythia și primele flori de zarzăr! 

Azi se mai împlinesc 47 de ani de la sinistrul cutremur din 4 martie 1977. M-a prins la bridge și am alergat de la etaj spre ieșire văzând cum scârțâiau grinzile de lemn ale clădirii, azi Curtea de Apel. Mă îngrijora faptul că tancul de aluminiu înalt de 10 m se afla pe niște capre de lemn în hala reactorului, lângă groapa unde urma să fie introdus. Nu s-a întâmplat nimic! Doar caprele s-au deplasat puțin. Apoi în București am văzut dezastrul. 

Citind cartea Anei Blandiana Fals tratat de manipulare și jurnalul Mai mult ca trecutul mă surprindea câte resurse consuma securitatea ca să o supravegheze. Pe noi care eram mereu sub microscopul securității la serviciu, era mai simplu, ne supravegheau cu ajutorul turnătorilor din jurul nostru. Nu am avut probleme cu această instituție represivă, doar indirect prin 89, când m-a căutat secretarul de partid al institutului. Eu credeam că era vorba de o chestiune de serviciu. Acesta însă mi-a transmis amenințarea că dacă nu îmi țin gura o să sufăr consecințe. Curios că în 1989 au avut loc la noi niște manifestări dizidente. La o ședință de partid Cornel C. s-a plâns revoltat că nu găsește lapte pentru fiicele lui. Era cam spre finalul anului. Nu știu de ce ordin au fost represaliile, se pare că a fost trimis în concediu. Mult mai  curioasă a fost dizidența altui coleg, care era sigur instrumentată de securitate. Ulterior în 1990 el a devenit liderul unui partid care era fantoma PSD din 1990. A ajuns deputat, dar a dispărut între timp.

Acum o săptămână a apărut un dosar consistent dedicat lui Eugen Barbu în Dilema veche. Acest dosar a stârnit reacții negative, precum reacția vehementă a fondatorului revistei, Andrei Pleșu, Sever Voinescu a trebuit să-și ceară scuze. Cred că a fost  evocare supra dimensionată a acestui scriitor controversat, toxic pentru viața literară. Să-l pui pe același raft cu Marin Preda mi se pare o porcărie. Apropo, revista va reveni la numele inițial, Dilema!

Văd că marea problemă a coaliției este găsirea unui contracandidat acceptabil pentru PNL și PSD la Primărie Capitalei. Eu sper ca Nicușor Dan să câștige, după cum arată și sondajele. Despre candidatul prezidențial mai este vreme, prea mulți păreriști își tot dau cu părerea. 

Sunt aproape de final cu Gambitul turcesc al lui Boris Akunin. Cartea a apărut în traducere prin anii 90, am cumpărat-o la preț redus de la Humanitas și citit-o, dar nu-mi amintesc mai nimic. Este vorba de spionaj pe vremea războiului ruso-turc din 1877-78, cu Plevna. Contribuția noastră e minimă, după acest autor?! Totul este despre armata rusă.

În ultima seară din februarie la Filarmonica Pitești am audiat Concertul nr. 3 pentru pian și orchestră de Beethoven având ca solistă pianista sud coreeană Eunju Lee. Ea a fost acompaniată de orchestra Filarmonicii Pitești condusă de Constantin Grigore. Sala a aplaudat această realizare artistică.

În partea a doua a concertului orchestra Filarmonicii Pitești condusă de Constantin Grigore a interpretat Simfonia a 9-a de Dvorak. Interpretarea a fost viu aplaudată.

 

Sâmbătă 2 martie am urmărit la Teatrul Victoriei piesa Micul Prinț un spectacol inspirat de cartea lui Antoine de Saint Exupery. Așa am făcut cunoștință cu această carte frumoasă într-o înscenare cu muzică și recitări din textele cărții.

 

Și acum, vreți nu vreți Fotbal!

 

Liverpool a învins miercuri pe Southampton în FA Cup cu mulți tineri din academia clubului. Golurile au fost marcate de Koumas și Danns două! Sâmbătă a fost etapa din campionat, deplasare la Nottingham Forrest. Meciul a fost slab pentru Liverpool. Plecasem la teatru, și Radu V. m-a anunțat că totuși Liverpool a învins în ultimele secunde ale meciului, gol cu capul Nunez.

Duminică a avut loc derbiul orașului Manchester, City - United. United a condus cu 1-0, dar City a presat și tot Foden a marcat de două ori, și Halland al treilea! City rămâne la un punct în spatele lui Liverpool.

Mult mai complicat a fost pentru Real Madrid la Valencia. Prim minutul 30 era deja 2-0 pentru Valencia, dar la finalul reprizei a marcat Vinicius, dușmanul rasiștilor din Valencia. El a și egalat. Meciul era pe terminate și a fost un corner pentru Real. L-a executat Mordric și Bellingham marchează, dar arbitrul zice că a fluierat înainte de intrarea mingiei în poartă. Mare porcărie!

 

Cum o fi martie? Iar ninsori?


8 comentarii:

  1. ai hai sa comentez in stilul tau:
    M-ai facut sa citesc despre Eugen Barbu si articolul lui Sever Voinescu si al lui Andrei Plesu. Din Barbu n-am citit decat Groapa, care mi-a ramas in minte si acum,dupa multi ani. Abjectiile pe care le publica in Saptamina alaturi de Vadim nu le-am citit decat rareori, caci pur si simplu ma ingretoseau. Generatia noastra nu poate sa desparte omul de opera. Valabil si pentru Adrian Paunescu.
    Dar daca intri undeva poti ajunge la naiba. Adica:
    "Soţul meu, Sergiu Celibidache" - Ioana Celibidache
    Sergiu Celibidache apare drept un bărbat fermecător el însuşi, interesant şi spiritual, la fel de exuberant, tandru, voios şi plin de umor („Puteai rîde cu el de dimineaţa pînă seara. Cu el nu m-am plictisit nici o secundă”).
    O delegație de intelectuali români, primită de Stalin în februarie 1946. Vezi aici ce pupincurist a fost Victor Eftimiu referitor la maretele realizari din URSS! Articol aparut in Dreptatea nouă, ziarul PNT, care mai functiona in 46.
    Pe 3 februarie 1954, în plin viscol, s-a stins și marele scriitor Ionel Teodoreanu, la vârsta de 58 de ani. Oare cui nu i-a placut macar primul volum din "La Medeleni"?
    Am fost la concertul dedicat lui Edidh Piaf, de Nathalie Lermitte, care s-a achitat cu succes de sarcina aleasa. Pentru prima oara a cantat si publicul. Sigur textul in franceza defila pe un ecran. Bucuresteanul frantuzit de alta data nu mai exista. Doar nu v-ati inchipuit ca Arcul de Trimf a facut sa se numeasca "micul Paris", ci tocmai acea atmosfera pariziana si limba franceza,
    Fotbalul nu ma pasioneaza. Dar pot sa scriu despre decaderea echipelor de handbal masculine. Ehei, unde sunt Gatu, Moser, Birtala, Stanga si chiar Buricea, acum antrenor.
    Sau despre snooker. Favoritul multora, Ronnie O'Sullivan a luat o bataieeee... 6-0 de la Mark Selby.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Uite că Naționala de handbal feminin se califică la Mondiale!

      Ștergere
  2. Angela din Germania4 martie 2024 la 14:46

    Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Angela din Germania4 martie 2024 la 14:47

      Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.

      Ștergere
  3. Interesanta barfa! Se pare ca au incercat sa nu ciobeasca imaginea Kaizerului Franz!

    RăspundețiȘtergere
  4. Am omis o remarca: de acord cu "Să-l pui pe același raft cu Marin Preda mi se pare o porcărie. " Eu as fi spus blasfemie, dar tu preferi nuantele tari! Ironia este ca am citit in copilarie o cartulie amuzanta a lui eugen barbu, "Unsprezece" iar acum ma intreb daca nu o fi fost scrisa de vreunul dintre "corifeii" lui?!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Și eu am citit Unsprezece cu Moșa Marianovici care zuicea că a fost interanțional sârb!

      Ștergere
    2. Mea culpa, recunosc ca rasfoiam si cronicile de fotbal ale maestrului barbu, desi eram mare fan al tizului meu (Vova) Ioan Chirila!

      Ștergere