duminică, 2 iunie 2024

Piteștiul cultural



A fost o săptămână plină de evenimente.
S-a terminat și ultima competiție europeană intercluburi Champions League! 
În finală s-au întâlnit Real Madrid și Dortmund. Prima repriză părea că va răsturna pronosticurile, Dortmund a fost superioară și doar Courtois  a fost în stare să păstreze poarta Madridului neatinsă. Însă totul s-a schimbat în repriza a doua. Să fie oară o tactică madrilenă? Stai la cutie, cum zicea prietenul Julian Negulesco să-ți obosească adversarul și apoi dai cu el de pământ! Primul gol a venit după o lovitură măiastră de colț al lui Toni Kroos și cap al lui Carbajal. Și apoi eroare de apărare a lui Dortmund și gol al lui Vini Jr. Șutul a părut a fi eronat, dar comentatorii au zis că este o execuție specială, marca Ozil. Real Madrid câștigă a 15-a Cupa a Campionilor - Champions League! Toni Kroos, Nacho, Carbajal, Modric au câte 6 trofee Champions League! Cel mai emoționat pare a fi fost Bellingham care, la el acasă a câștigat primul trofeu, contra echipei de la care a plecat!

Am terminat după aproape 2 luni cartea Imaginea lui Isus Cristos in oglinda ereziilor si in cea a ortodoxiei creștine de Harold O. J. Brown. Am crezut că este o carte de istoria creștinismului, dar este mai mult decât atât. Este o carte groasă cu 560 de pagini scrise mărunt și foarte complicată. Pentru că analizează toate ereziile, interpretările Scripturii privindu-l pe Isus Cristos. Cel mai complicat este cu dualitatea om - divinitate a lui Isus și problema Treimii: Dumnezeu Tatăl, Isus Fiul și Sfântul Duh (mi se pare mai corectă în română exprimarea Sfântul Spirit, specifică la catolici și uniți).

Cum am spus în titlu în Pitești, în ultima săptămână au avut loc mai multe manifestări culturale. 
S-a desfășurat un festival de literatură la care am fost interesat să particip, dar a fost foarte prost prezentata și nu am găsit locurile de manifestare.

Apoi am avut plăcerea marți 28 mai să particip la întâlnirea cu matematicianul și scriitorul Bogdan Suceavă. El este doctor în matematici la Michigan State și profesor de geometrie la Universitatea California. Dar Suceavă este și un scriitor interesant și abia aștept să-i citesc romanul cu tentă autobiografică Avalon pe care l-am cumpărat acolo și am și un autograf al scriitorului. Curios că a fost prezentat mai mult matematician decât scriitor. A fost realmente o plăcere întâlnirea cu un om foarte deștept!

Piteștiul a fost gazda unor manifestări teatrale internaționale. 
S-a desfășurat Festivalul Internațional al Teatrului de Studio, ediția a XXVII-a în sala studio Ciulei de la Teatrul Davila. Team - Dramaturgia Diasporei Românești. Prima piesă a fost Zebra 2.0 aparținând Savianei Stănescu care lucrează la New York, montarea fiind a Companiei de Teatru Anomalous  LLC din New York și a fost în limba engleză. Am remarcat că au plecat cam 15 % din spectatori, probabil liceenii care au lucrat ca voluntari. 
A urmat Occident Express Ro. de Matei Vișniec, dramaturg care își desfășoară activitatea între România și Paris. Este o piesă de mare actualitate despre avatarurile românilor în țară și mai ales în Occident după 1989. Piesa a fost pusă în scenă de teatrul Matei Vișniec din Suceava.
Piesa care s-a jucat joi a fost Puștoaica de la Etajul 13 sau Dragă Societate de Mircea M. Ionescu. Acesta era un bun ziarist radio de sport, fotbal. A lăsat totul baltă și a emigrat în America, lucrând ca taximetrist în New York. După 1989 s-a reîntors și are o activitate intensă ca dramaturg. Fiind director al Teatrului din Giurgiu a scris această piesă de strictă actualitate, la îndemnul tinerilor liceeni din Giurgiu. Piesa a fost pusă în scenă de Teatrul Național Satiricus I.L. Caragiale din Chișinău.
Piesa de vineri a fost o montare complicată a coreografului Florin Fieroiu la Teatrul Masca, numită Summit și inspirată de Sept Manifest de Dada de Tristan Tzara. În prealabil, la prânz actorii teatrului Masca au prezentat piesa Farfuria în piața primăriei Pitești. Aici am fost înșelat de actrița Mara Bugarin care credeam a fi spectatoare, dar era parte din spectacol!
În fine sâmbătă am urmărit piesa Paradoxul dorințelor de Ana-Maria Bamberger pusă în scenă de compania Azacusca, Paris, de data asta în limba franceză. Am reușit să mă descurc cu rudimentele mele franceze. A fost un spectacol de bulevard cu aer francez, pusă în scenă de Corina Pricopoaia, actriță română de la Paris. de data asta nimeni nu a mai părăsit sala, dar la final, am avut parte de idioțeniile lui Gălușcă, expert în stricat evenimente culturale. 

Concomitent cu acest festival teatral s-a mai desfășurat și un festival de teatru în stradă la inițiativa primăriei Pitești. A fost invitată trupa Il Posto din Veneția cu tineri care fac acrobației pe ziduri, acum pe fațada Teatrului Davila. Au mai fost și actori de teatru pentru copii precum trupa lui Marian Râlea.

De la ora 17 vineri pe 31 mai 2024 când a venit în fine vara, am audiat tinere interprete de jazz pop. Prima în ordine a fost Ioana Sorescu pe care nu am surprins-o venind mai târziu. A urmat Noa Suma, care apare și cu un clip. La final l-am văzut pe Răzvan Suma, excelentul violoncelist și am realizat că este fiica lui. Au urmat Maria Ciucă, Mihaela Cristina Militaru, Alessia Popa , Maria Nicoleta Manolache, Ramona Dumitrache, Diana Stănciuleasa, Evelina Cebuc doar de 8 ani, Luana Toader.

După cum vedeți a fost o săptămână culturală plină în Pitești, în pofida opiniei prietenului Iulian Ț. că Pitești este unor de gherțoi maneliști și fufe.

Și cel mai importnat! A venit vara cu temperaturi în jur de 30 de grade!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu