Pe când eram încă Georgică Neguț |
La Cioran a fost din admirația
neghioabă față de hitlerism care tocmai se instaura la putere în Germania și
cum și legionarismul nu era decât o
imitație a extremismelor de dreapta care se vânturau prin Europa interbelică
s-a îndreptat acolo, regretând mai târziu. Legionarismul era fundamental
antisemit, ca de altfel și nazismul. Autoarea spune că situația de la noi era
cam aceeași și pe la vecini unguri și polonezi. La unguri totuși evreii
emigrați în Ungaria Imperiului Austro Ungar au contribuit
la creșterea vorbitorilor de maghiară și parcă antisemitismul nu era așa de virulent,
chiar dacă în 1944, toți evreii din Ungaria, inclusiv cei din Ardealul de Nord
au ajuns la Auschwitz! Antisemitismul a devenit în România Mare foarte activ pentru că românii
s-au trezit că minoritarii alcătuiau în principal clasa
medie, burghezia și se vede că nu mai aveau loc de evrei. Interesant că
legionarismul cum îl profesa Corneliu Zelea Codreanu avea și un caracter puternic
ortodoxist, era o mișcare xenofobă și antisemită a românismului. Marta Petreu
spune că totuși Eliade și Noica au aderat sub influența lui Nae Ionescu, idelogul mișcării
legionare. Retrospectiv mă întreb totuși cum puteau adera niște oameni extraordinari, din elita
intelectuală românească la o mișcare care punea crima ca armă politică. Și deja
prefectul Manciu, Stelescu, camaradul legionar devenit adversar și mai ales
primul ministru I. G. Duca erau deja victime. Rămâne un mister!
Dar din titlu m-am întrebat despre
aderența la comunism.
Marx îl profesase ca o revoluție
împotriva burgheziei. Totuși această mișcare comunistă nu a avut mare succes în
Vest. A fost ceva după războiul pierdut în Germania și prin Ungaria, dar rapid
această mișcare politica a fost anihilată, cea din Ungaria și cu sprijinul
armatei române.
Succesul mișcării comuniste s-a produs
doar în Rusia învinsă în Primul Război Mondial. Comunist deveneai din cauza
resentimentelor față de regimul existent. Și în Rusia resentimentul era puternic
și cu tradiție. Tipul de ideologie și acțiune comunistă are și rădăcini în
mișcările secrete, ca exemplu Narodnaia Volia, ale intelectualilor ruși care profesau
acțiunea teroristă și care au fost preluate de către Lenin. Odată ajunși
la putere comuniștii ruși au început să practice teroarea împotriva tuturor
care se împotriveau sau dădeau impresia unei opoziții. Cum se vede chiar dacă
inițial comuniștii erau intelectuali ei și-au mărit numărul mai ales de la
marginalii social, din puțina muncitorime și din țărănimea rusă. Stalin, cu un trecut dubios a
dus teroarea în exces. Au fost exterminați kulacii, adică țăranii înstăriți,
apoi elita comunistă și elita din armată. Așa că Stalin s-a trezit fără
generali în războiul contra șui Hitler.
Citindu-l pe Cioran am observat că
admira inclusiv comunismul rusesc pentru că teroarea stalinistă nu prea era
cunoscută. Doar alt român, Panait Istrati a avut curajul să dezvăluie această
teroare și toți tovarășii de drum ai comunismului francez, idioții utili ai lui Stalin l-au
făcut praf și pulbere.
Cum au devenit comuniști românii? Păi
în România interbelică comunismul părea a fi răspunsul la excesele extremei
drepte xenofobe și mai ales antisemite. Așa că minoritarii au ales comunismul.
În societatea interbelică comunismul românesc, care era doar ramură palidă a
mahărilor moscoviți, promovau dezintegrarea României Mari și succesul comunist
era limitat. În muncitorime a avut succes în nuclee puternice
industriale precum la Atelierele Grivița. Când s-au pomenit la putere după
1944, comuniștii români au început să repete lecția stalinistă a terorii.
Partidul comunist s-a umplut la fel cu marginali, sărăcimea orașelor și a
satelor. Dar ca să funcționeze societatea românescă trebuia să aibă
tehnicieni competenți, pentru că primii
directori ai întreprinderilor naționalizate erau semianalfabeți. Și așa din
interes pentru promovare socială tehnocrații români au aderat la comunism.
Șefii partidului erau aceeași activiști patibulari, semianalfabeți, precum Ceaușescu
care a chinuit în ultima fază pe români cu proiecte faraonice, înfometând și lăsându-ne
în frig.
Îmi amintesc și eu de comunism. În copilărie educația școlară în prima perioadă a anilor 50 era puternic îndoctrinată. Pe la 10 ani, fără îndrumarea părinților și alimentat cu literatura sovietică care copleșea biblioteca Palatului Pionierilor din Ploiești eram un mic comunist îndoctrinat, lipsit de îndrumarea părinților, care nici nu discutau politică cu mine, de frica securității și altor organe represive. Fusesem mare pionier la elementară, ajunsesem președinte de unitate pe școală, pentru că învățam bine și eram fiu de muncitor, adică origine corespunzătoare! Când am început liceul stăteam în bancă cu Vasile Georgescu, englezul, cel mai bun din clasă la această limbă. El era filo american, eu eram filosovietic. Treptat zgura propagandistică, dobândită mai ales la Palatul Pionierilor s-a scuturat de pe mine și prin finalul liceului propaganda nu mai mă convingea. A fost apoi 21 august 1968 cu invazia Cehoslovaciei, perioada aia de relaxare, când încă Ceaușescu nu tare la putere. Era și vremea studenției.
Dar am avut un
intermezzo interesant atunci. Intrasem primul la facultate, eram șef de grupă,
eram și președinte de an la Asociația Studenților, nu eram
încă comuniști!? Mi s-a propus să fiu și secretarul organizației UTC. Am
declinat această însărcinare pe motive de încărcare administrativă,
eram în anul I și am invocat și cumulul de funcții cu care
Ceaușescu își elimina adversarii. În anul 2 am fost propus cu alți vreo 4 colegi să devin membru de
partid. Și aici cineva și-a amintit că am refuzat funcția de
secretar utece și secretarul de partid pe Energetică s-a întrebat ritos dacă
mai merit să fiu student. Nu am mai fost făcut membru și nici n-am avut
consecințe, învățam bine, nu aveam restanțe. Toți colegii mei care s-au făcut
membri o făceau din interes și ipocrizie în speranța promovării sociale. Trăiam atunci prin
anii 80 în cea mai ipocrită perioadă. Era foame și frig și
noi trăiam în epoca de aur cum
spunea propaganda. Exact în această perioadă,
exasperat că bursele și deplasările pe afară treceau pe lângă mine, m-am hotărât să mă fac
membru. Și așa în 1983 am devenit membru de partid în speranța că poate am și eu posibilitatea să ies în
străinătate, deșartă speranță! Și cât de greu
m-au făcut membru, eram cam dubios. Fusesem până atunci de două ori
în interes de serviciu în URSS și în Cehoslovacia,
EST care va să zică! De atunci nu am mai ieșit în străinătate, decât după 1990.
De ce te faci comunist? Din ură și
resentiment, de prost, ca să parvii în societatea comunistă care condiționa
acest atribut pentru presupuse avantaje.
Acum nu mai este necesar, dar
năravurile vechi continuă, pentru funcții ți se cere un carnet de partid care
este la putere.
PS
Am pus pe blog o
poză cu colegii mei de clasă dintr-a XI-a, cu profesorul nostru de matematică
Grigore. Este semnificativ!
Profesorul Ion Grigore a avut cele mai bune rezultate din țară la olimpiadele de matematică, odată jumătate din premianți erau de la Liceul Caragiale din Ploiești!
Grigore, în 1945 s-a hotărât să facă politică. Și s-a înscris la liberali și a
fost ajutor de prefect la județul Prahova. Pentru asta profesorul Grigore a
ajuns la Canal! Ăla de la începutul anilor 50, unde era exterminată elita României interbelice.
Dragă Joe,
RăspundețiȘtergereși eu am devenit membru PCR în 1977 pe santier(,la îndemnul tatălui meu care,culmea ,era un anticomunist convins),pt.promovare în funcție, deși nu mă interesa.
Cred ca am fost un prost.
Pe 12 .01.1990 mi-am ars carnetul de partid.
De atunci nu m-am mai inregimentat politic,deși simpatizez dreapta.
Dragă Nestor, prostia se plătește, au am plătit din 83 tu ai fost mai harnic ai plătit din 77...hahahaha
ȘtergereSe zice:prostia este un lux,și luxul se plătește...
ȘtergereAdevărat grăit-ai!
ȘtergereȘi se mai zice:prost sa fii,dar sa-ti revii!...ha,ha,ha...
RăspundețiȘtergere