joi, 6 ianuarie 2022

Jurnal la începutul lui 2022


Iată că am trecut în anul 2022, an cu multe speranțe, dar și și cu frustrările pandemiei.

Pandemia

Pandemia a reizbucnit cu putere de câteva zile. Nu e clar dacă este delta sau omicron, dar infectările cresc cu repeziciune. România are un grad de vaccinare scăzut și oricare ar fi covidul va produce multe victime. La problemele care vor apărea în curând o contribuție esențială va avea ministrul sănătății Rafila. Din bijuteria PSD a ajuns impostorul periculos și iresponsabil care a frânat introducerea certificatului verde. Ba mai are și tupeul să îl critice pe Cîțu care propune o variantă de certificat verde pentru zona sanitară, cei de la MAI și cei din apărare. Acest val 5 de pandemie poate să primească supranumele de Ciuma lui Rafila! În paranteză poate să-l adăugăm și pe Ciolacu cu politicile lui populiste și iresponsabile de frica AUR. 

Blocul care obturează Catedrala Sf. Ion din Ploiești

Îmi amintesc că pe la începutul anilor 60 devenisem un abonat al Bibliotecii Regionale Ploiești de la  Palatul Culturii. Nu numai că mergeam la bibliotecă, dar vizitam Muzeul de Istorie Naturală și acvariile care mă fascinau și din cauza cărora am devenit pescar pârât. De asemenea participam la diverse conferințe organizate în fostele săli de judecată elegant lambrisate. La una se dezbătea porcăria autorităților, care din motive de ideologie anticreștină au plasat blocul de 9 etaje care obtura catedrala văzută dinspre hale. Cred că erau arhitecți care blamau decizia lui Balalia și ejusedm farinae. Aflu cu bucurie că s-a face referendum pentru dărâmarea acestui bloc care va reda ploieștenilor ansamblul arhitectonic gândit de Socolescu: Catedrală, Hale, Palatul de Justiție. Am votat și eu pe internet. Cât despre statuile Sfinților Petru și Pavel plasate acum în fața catedralei (ele or fi?)  le țin minte din copilărie când erau plasate în spatele Bisericii Sf. Gheorghe, ascunse între biserică și clădirea nouă a fațadei ulteriorului Liceu Mihai Viteazul. Era biserica parohială unde mama mă ducea să mă împărtășesc de Paști. 

Mașini second hand

Aflu cu stupoare că anul trecut s-au importat în România mai multe Audi și BMW decât automobile Dacia. Asta îmi amintește de ce observase Richard Kunisch, neamțul ajuns în Țările Române înainte de 1848. Kunisch este cel care a cules poveștile românești care, publicate l-au inspirat pe Eminescu pentru Luceafărul. Ei bine, Kunisch a remarcat eleganța și multitudinea echipajelor și trăsurilor dintr-o Valahie săracă. Obiceiul recidivează și azi românilor le place să conducă mașini scumpe în ideea că le modifică statutul social. Vezi Merțane, Audiuri, Beemveuri în fața unor blocuri confort doi! În plus aceste mașini vechi, dar bine lustruite, consumă mult, majoritatea sunt pe motorina mult mai poluantă. Și vorbind de poluare mă enervează cretinia jurnaliștilor care au transformat centralele de apartament în într-un fel de periculoase locomotive cu aburi de pe vremuri. Avantajul lor este că ești independent de energia termică furnizată centralizat. Avantajul sistemului centralizat este reducerea consumului de gaze. Dar dacă ai ca în București un sistem de distribuție la pământ cu pierderi 50% atunci e o porcărie, poți să nu ai apă caldă și să faci frigul.

Mitocani și mahalagii

Citesc acum, sunt aproape să termin o carte interesantă Românii și Europa Mediană Contribuții în tipologia culturală a Europei de Ovidiu Pecican. Autorul încercă să definească tipologia specifică românilor. Și, vrea nu vrea se oprește tot la Caragiale. Genialul ploieștean care a studiat la același liceu ca și mine și i-a dat și numele a reușit să  ne caracterizeze atunci, în anii 1880, valabil și azi. Comediile lui se plasează în mediul periferiei urbane. Aici trăiesc mahalagii și mitocanii. Dacă stau să mă gândesc la familia mea venită de la țară la Ploiești, ei intră în categoria mahalagiilor. Mahalagii sunt cei care mai au legături puternice cu ruralul. Ai mei au crescut porc până pe la mijlocul anilor 50 în curte și apoi mama a fost un excelent grădinar, făcea niște roșii nemaipomenite, iar tata a plantat viță de vie din care făcea vin. Însă atmosfera străzii în care am copilărit nu era tocmai de mahala.  Era plasată în apropierea bulevardului. Vecinii noștri erau burghezi. În dreapta, zid în zid se afla casa doamnei Duca, a cărei soră era Mere Clarisse, celebră profesoară și meditatoare de franceză. Iar în stânga se afla casa cu etaj a avocatului Zingrilara. Nici ceilalți vecini de stradă nu erau tocmai mahalagii, sau mitocani. Eu și sora mea am studiat la Caragiale, care nu educa mitocani. 

Mitocanii sunt produsul valului ceaușist a celor aduși cu anasâna de la sat la oraș cu educație precară, la școli și licee industriale. Părinții lor au ajuns locatari în blocurile confort doi și trei în care au dat de cei cu educație proastă, sau care disprețuiau pe cei fără studii. Postcomunismul a însemnat o oportunitate pentru noii mitocani. Uzinele și marile fabrici s-au închis și au apărut tot felul de afaceri în zona serviciilor, la marginea legii care sunt sursa de existență a mitocănimii românești, cu manele și merțan.

Azi a fost Boboteaza, mâine este Sfântul Ion și se termină sărbătorile de Crăciun și Anul Nou. 

Așa că urez  La Mulți Ani celor care poartă prenumele de Ion!

 

 


11 comentarii:

  1. ...subscriu chestia cu impostorul de dr, Rafila...Min .Sanatatii ( sincer ma incantase numirea lui, ce m-am inselat )

    RăspundețiȘtergere
  2. Organizarea administrativa a oraselor din Romania ( zona de sud valaha ) a fost pina in 1950 pe Mahalale. Nu exista notiunea de Cartier. Asa am mostenit-o de la turci Daca ne referim chiar la definitia clasica a mahalalei putem avea explicatia acestei organizari. Chiar anul trecut a fost publicata o carte Mahalalele Ploiestiului scrisa de Groseanu. Oricum zona care nu era expusa mahalalelor Ploiestiului era zona centrala , foarte mica de altfel.
    Ce inseamna o mahala ? O mahala (impropriu numită și ghetou, după moda limbii engleze) reprezintă un cartier sărăcăcios dintr-un oraș. Locuitorii săi au, de regulă, o condiție materială și socială precară. Locuințele dintr-o mahala pot fi barăci, cocioabe sau construcții de calitate mai bună. Mahalalele duc lipsă de apă potabilă, electricitate, salubrizare și alte servicii de bază. Străzile sunt adeseori înguste și nu permit trecerea vehiculelor precum ambulanțe sau mașini de pompieri. Rata ridicată a șomajului și sărăcia sunt tipice pentru populația mahalalelor; în consecință, aceste zone urbane sunt considerate „focare” pentru probleme sociale precum: infracțiunile, dependența de droguri, alcoolismul, sinuciderile frecvente ș.a. Definitia de mai sus nu imi apartine. Pentru Ploiesti de exemplu zona de la Dimbu pina la actualul hotel Prahova , care includea si liceul nostru , se numea Mahalaua Sfinta Vineri desi se pompasera multi bani de autoritati si cetateni ca sa se desfiinteze mahalaua si prin sistematizare si noi constructii sa o aduca la un statut de urbanism civilizat asa cum este astazi. Mitocanii nu sunt neaparat creatii ale mahalalelor. Ei sunt purtatorii unui fel de a fi care deranjeaza.

    RăspundețiȘtergere
  3. “Mahalalele Ploiestilor” este o carte document scrisa de Ioan Grosescu, un jurnalist, scriitor si ploiestean fascinat de orasul sau, Ploiesti. Nu este o monografie, nu este un ghid turistic, nu este o teza de doctorat, ci este o alta CARTE despre unul din cele mai spectaculoase orase ale Romaniei. Cartea a fost publicata la Editura Karta-Graphic din Ploiesti in anul 2008, iar autorul (el insusi ploiestean get beget !), a reusit sa elaboreze o lucrare cu adevarat captivanta, care-l face pe cititor sa se cufunde intr-o lectura linistita si fascinanta a unor timpuri de demult apuse, dar cu aduceri subtile catre zilele si timpurile pe care le traim acum. Pe parcursul celor 442 de pagini (15 X 23 cm.), cititorul este tinut captiv intr-o lectura bine elaborata si structurata, presarata cu harti administrative explicative si fotografii document, care vor proiecta o imagine clara si exacta a ceea ce a insemnat si inseamna o mahala. De altfel, aceasta lucrare reuseste sa creeze o imagine pozitiva termenilor “mahalagiu”, “mahalagioaica” si “mahala”, o imagine cu iz de inceput de secol XX si aroma interbelica. In ciuda faptului ca “Bibliografia”, se intinde pe nu mai putin de 6 pagini, vei fi uimit sa descoperi ca lucrarea nu repeta informatiile pe care tu le-ai mai citit despre Ploiesti si ploiesteni, imbogatindu-ti astfel cunostintele despre ceea ce tu stiai pana acum despre orasul lui nenea Iancu. Cu siguranta la sfarsitul lecturarii acestei carti Ploiestiul nu ti se va mai parea a fi un oras industrial si muncitoresc asa cum il invatasei si-l stiai din “Epoca de Aur”, ci acel oras plin de mister, spectacol si fascinatie, care te va face sa vrei sa-l vizitezi si sa-l redescoperi asa cum nu-l stiai. Chiar si ploiestenii bine documentati online, vor fi incantati sa descopere lucruri inedite despre orasul lor, iar fotografiile, inserate in aceasta lucrare, le va starni nostalgii din vremuri de odinioara. Setul de fotografii color, in mare parte interbelice, de la sfarsitul cartii, te vor face sa-ti dai mai bine seama, cat a avut de suferit orasul, din punct de vedere architectural de-a lungul anilor, in special din cauza bombardamentelor, Fortelor Aliate, din Cel De-al Doilea Razboi Mondial. Este o carte pe care daca o imprumuti de la cineva, sa o citesti, iti vei dori sa o ai si tu, tocmai de aceea va voi lasa, cu generozitate si mai ales fara intentia de a face reclama mascata, website-ul editurii de unde, printr-un simplu click, va veti putea procura si dumneavoastra, aceasta carte de exceptie, intitulata “Mahalalele Ploiestilor”; va asigur ca veti avea parte de o lectura interesanta, deosebita si inedita.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Îți mulțumesc pentru precizări privind mahalalele Ploieștiului. Însă am folosit definițiile date de cartea respectivă în care mahalagiul, cum am spus era un urbanizat trecent care păstra legături puternice cu ruralul. Din punct de vedere geografic, strada copilăriei mele era poziționată central, dacă avem în vedere că era la doi pași de Bulevard primul rond. Mitocanul în accepțiunea acestei cărți este cel cu comportament needucat, fără cei 7 ani de acasă. Mitocanul a proliferat în ziua de azi pentru că respectul pentru educație a scăzut, foarte vinovate fiind media, televiziuni și ziare, vezi mitocanul perfect Becali, sau interlopi gen Cămătaru. Rețelele sociale sunt pline de opinii de agramați cu pretenții, mitocănii care interzic orice polemici civilizate. Din păcate inclusiv în mediul politic mitocanii sunt la putere, cu studii inventate la fabrici de diplome tip Universitatea Spiru Haret, sau pur și simplu studii neterminate. Dacă la vechile partide nu mă uimește, cel mai tare m-a întristat că la USR au apărut astfel de specimene. Credeam că liderii tineri de azi sunt modele, lideri în studii universitare, păcat și acolo dai de impostori ca la PSD, sau PNL.

      Ștergere
  4. EIUSDEM FARINAE (FURFURIS) (lat.) din aceeași făină (din aceleași tărâțe) – Expresie peiorativă: oameni de aceeași teapă.

    RăspundețiȘtergere
  5. Aș mai adăuga ceva privind statuile Sfinților Petru și Pavel care au dat numele inițial al Liceului care poartă azi numele Ion Luca Caragiale și cu sediul schimbat. Locul unde erau plasate statuile ascunse între zidurilșe liceului și al bisericii dăseau un sentiment de mister. Când ajungeam la biserică și vedeam statuile ascunse mă cuprindea un fior de spaimă.

    RăspundețiȘtergere
  6. Nu stiu daca se mai poate darama acum un bloc cu 9 etaje. Poate ca o interventie de alta natura mai poate schimba ceva acolo. In problema centralelor de apartament nu prea inteleg cum de au consumul de gaze mai mare decat cele de cartier. Cred ca aici, cu toate ca esti inginer energetician, esti un pic in eroare.
    Probabil gandesti ca ar fi mai economic ca incalzirea sa fie realizata prin recuperarea energiei termice reziduale din centralele termoelectrice, asa numita cogenerare. Dar si asa pretul de livrare al energiei termice in regim centralizat depaseste de cateva ori costul cu productia de energie in centralele de apartament. Randamentul unei centrale de apartament este mai mare de 95% si nu ai pierderi de transport.Traim in o lume a declaratiilor, o minciuna repetata la infinit se transforma treptat in adevarul acceptat.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Privind blocul din Poiești eu cred că se poate dat fiind că este vechi, de la sfârșitul anilor 50 și construit special din motive politice, celelalte blocuri din aliniament sunt de 4 etaje!
      Sistemul de cogenerare folosit de CET, dar și de CNE Cernavodă este cu randament ridicat. Problema într-adevăr este cât de mari sunt pierderile pe rețea. În București este catastrofal. Când eram student sistemul de încălzire centralizat era dat ca exemplu în nord în Suedia și Finlanda, dar sigur cu izolare adecvată a conductelor de distribuție. Centralelel de apartament sunt cu randamente ridicate, dar consumurile reunite sunt mai mari decît a unei centrale de bloc sau de cvartal, cum s-a rezolvat în Pitești cu centrale pe gaz în fostele puncte termice. Centrala de apartament este cea care îți dă independența maximă. Am văzut și în Franța similar în blocuri în Toulouse!

      Ștergere
    2. Multumesc ca te-ai prins! Centrala de bloc iti da independenta.
      Este exact ce nu se doreste in sistemul politic din Romania. Ai notrii politruci lupta pentru mentinerea captiva in sistemul de subventii a cat mai multi cetateni. Cand esti dependent esti controlabil. Pe langa avantajele sumelor imense din tranzactiile cu subventii.
      Referitor la randament eu zic ca inca nu putem rescrie fizica. Bilantul energetic nu minte.
      Randamentul centralelor electrice in cogenerare este un pic mai mare prin faptul ca recuperezi o parte din caldura pe care altfel sar arunca. Ca tot vorbim de Cernavoda, un grup energetic are putere termica de 2200Mw si numai 700Mw sunt transformati in electric. Adica se arunca in Dunare 1500Mw. Ca sa folosesti energia termica ea trebuie sa fie in anumiti parametrii, exemplu o temperatura utilizabila la incalzire si aici este cuiul lui Pepelea al cogenerarii.

      Ștergere
    3. DE acord că sunt jmekerii cu subvenția la căldură și că tu cu centrală de apartament nu ai treabă cu eu la fel ar fi și de bloc, dar acolo e mai complicat, unii vor mai cald, alții nu așa de cald, trebuie repartitoare.
      Cât despre Cernavoda ăsta este ciclul Carnot! N-ai ce face, nu poți crește temperatura pe primar doar la ALFRED și alte alea din Generația a IV-a, dar că venii vorba de nuclear ce mă calcă pe nervi așa zișii ecologiști germani. Vor cu gaz care produce CO2 dar nu cu nuclearul curat. N-au nimic cu automobilelel principala sursă de poluare. De ce nu le interzic?

      Ștergere
    4. Nu sunt de acord cu fixul tau conform caruia mahalagiul este un urbanizat recent pastrind legaturi cu ruralul. este o greseala grava !!!! Mahalagii fie ca sunt mitocani si badarani la noi la romini sunt cei carora nu lea placut ruralul. S-au nascut in mahala , au socializat cu cei de aceeasi teapa , deci nu pot fi raportati la rural, Noi daca avem o cit decit cultura , ne-o tragem din rural. Acolo ne-am mentinut,

      Ștergere