De când am avut
propunerea acestui sejur am avut ideea şi a unei ieşiri prin Franţa. Şi
obiectivul nostru a fost să vizităm Albi. Şi eu şi şi Adriana văzuserăm imagini
cu ansamblul arhitectonic de la Albi.
Aşa că am aranjat să
ajungem cu trenul de la Barcelona până la Albi. Am poposit în Barcelona la
Hotelul Barcelona Sants de deasupra
gării cu acelaşi nume.
Ca să ajungem la gară
am folosit un tren din Paseig de Gracia
şi am ajuns la gara Sants. Am luat greşit şi am luat-o aiurea şi am încercat să
ieşim pe o scară. Când să împing uşa s-a pornit o alarmă şi mi-am dat seamă că e
greşit.
Ne-am întors, dar
reuşisem să-mi umplu mâinile de funingine. Urcăm pe scara rulantă şi dăm să
ieşim, nu era nicio ieşire, eram ca orbeţii. Ne-a lămurit un domn amabil că
trebuie să băgăm biletele de metro ca să ieşim pe porţile pe care se intra la
tren invers. Afară, observăm că hotelul se afla exact în partea opusă, am luat-o
pe lângă taxiuri era cald, eram murdar şi plin de draci. Ne-am întors pentru că
părea că mergem aiurea. Ne-a explicat o tipă din formaţiunile de pază ale gării
că trebuie să traversăm holul gării până la parte opusă, abia am crezut-o.
Ajunşi acolo am ajuns la o intrare destul de discretă de unde luai un lift până
la recepţie. Am intrat întâi într-o toaletă să mă spăl de funinginea de pe
mâini. Am luat camera, am făcut un duş. După ce am umblat un pic seara pe
Rambla după întâlnirea cu Stela, am intrat la un Carrefour şi am luat nişte
bere şi elemente pentru sendvişurile de drum.
Reîntorşi la hotel am constatat
că nu avem nicio şansă să răcim berea la frigider. Am observat însă că aveau pe
hol o maşină de gheaţă, am luat două pahare mari de plastic şi le-am umplut cu
cuburi de gheaţă. În cameră am umplut o chiuvetă cu apă rece şi gheaţă şi am
avut aproape instantaneu bere rece!
Nervii cei mai mari
mi i-am făcut cu WiFi, la recepţie primisem un indicativ de user şi parolă.
Smartfonul meu ca să se cupleze nu are nevoie decât de parolă. Nu m-am cuplat,
dar la recepţie în hol erau nişte computere Apple şi am încercat să intru pe
internet. Am deschis computerul conform parolei date de la recepţie şi prima
imagine care s-a deschis era în arabă. Cu chiu cu vai am tastat Google şi a
ieşit Google mail care avea caractere ivrit! Am înjurat şi m-am întors în
cameră. Secretul aveam să-l aflu la Albi, pe rezervarea de hotel intrai pe
saitul hotelului şi băgai user şi parolă şi te cuplai WiFi!
Pentru că nu aveam
cuţit am avut o idee şi am împrumutat unul de la autoservire a din gară.
Adriana a reuşit să facă sendvişurile. Am mâncat dimineaţa câte unul, iar
cafeaua am luat-o chiar de la autoservirea unde am înapoiat cuţitul.
Pirineii |
Dimineaţa trenul
nostru pleca la 7.20 din Sants. Am coborât pe scara rulantă care ne ducea pe
peron, în Barcelona toate gările sunt subterane. Bagajele ne-au fost controlate
cu scanerul, procedură pe care o ştiam din 2001 la AVE – TGV-ul spaniol. După
aceea, ca să ajungem la tren s-a format o nouă coadă blocată de controlori până
să ajungă la peron. Nu ni s-a dat nicio explicaţie, observam jandarmi, cred că
erau probleme de securitate. Lumea aştepta fără să se impacienteze, doar eu
eram nervos că nu ni se dădeau explicaţii. În fine ni se permite accesul,
biletele fiindu-ne controlate din nou.
Urcăm în tren şi
pornim la drum.
La Figueras am
realizat înnoirea în infrastructura feroviară spaniolă faţă de acum 13 ani, în
2001. Fusesem acolo la muzeul Dali şi am observat la intrarea în gară că pe linia
secundară, pe care probabil ajunsesem noi data trecută erau trei şine. Spania
avea un ecartament diferit de la restului Europei. Între timp au revenit la
ecartamentul standard european şi TGV-ul a trecut nestingherit spre Franţa
printr-un tunel prin ultimele culmi ale Pirineilor.
După ce am trecut de
Perpignan, ultimul oraş mare catalan de Franţa am intrat în Galia Narbonensis,
mai precis în lande. Sunt bălţi, lacuri, mlaştini legate de mare, unde se practică
şi pescuitul. Linia de TGV trece direct prin ele, probabil au făcut ample
lucrări de consolidare.
Am coborât la
Narbonne pentru legătura de Toulouse. Am luat alt TGV care venea dinspre Nice.
Peisajul zonei era mult mai uscat decât coasta catalană. Predominau trei
culturi: viile, floarea soarelui şi o plantă cu o măciulie maro. M-am lămurit
acum că este sorgul, plantă africană de din zone uscate, folosită la nutreţ, dar
şi la producerea zahărului.
Trecem prin
Carcassonne unde Adriana observă cetatea pe care am încercat să o fotografiez
la întoarcere.
Până la Toulouse am
mai trecut doar prin Castelnaudary, capitala cassouletului. Nu ştiţi cei
aia? Vă povestesc mai târziu.
Ajungem la Toulouse
şi luăm trenul de Albi, lămuriţi la informaţii că era pe linia cu final
Carmaux, dar pe care nu am găsit-o printre extrasele care erau afişate în gară.
Am ajuns la Albi cam
într-o oră într-o săgeată, dar mult mai rapidă.
Albi
Laperouse |
La gara din Albi
ne-am interesat de o hartă şi am găsit şi mersul trenurilor. Eu, trufaş am
întrebat o doamnă în franţuzeşte unde se află hotelul nostru Ibis şi am devenit
victima precarităţii francezei mele. Am luat-o pe bulevardul gării şi la prima
intersecţie am cotit-o spre catedrală, complet aiurea, am tot întrebat şi aşa
am făcut în vreo oră înconjurul oraşului Albi.
Am ajuns după vreo 4
indicaţii, din care vreo două eronate la hotel. Ne-am lămurit şi cu WiFi.
Am urcat am făcut duş şi am pornit în oraş să mâncăm undeva. Am nimerit la cea
mai proastă oră. Peste tot era închis, restaurantele au pauză între 2 şi 6
d.a.! Şi acum era ora 3.
Aşa că după ce am
flanat prin centru am hotărât să mergem la Carrefourul care ne ieşise în cale.
Aici am luat în primul rând vin, o sticlă de rose, preferat de Adriana şi una
de vin roşu. Am luat şi o cutie de camambert puternic mirositor, autentic
franţuzesc! Nu eram decişi ce mezel să cumpărăm. Dar am observat un raft cu
sortimente de conserve de Castelnaudary! Tronau cutii de cassoulet mai mici şi
mai mari, noi ne-am orientat spre una medie. Mai era problema cu ce mâncăm şi
chiar la casă erau compleuri de plastic pentru picnic, cuţit, furculiţă şi o
lingură. Lipsea însă cel mai important lucru, tirbuşonul. Adriana mi-a zis că
nu a găsit acest obiect, am întrebat un angajat care a dat din umeri, tocmai se
terminaseră. Deh, probabil că erau mulţi amatori ca noi de vin băut la hotel.
Dar am rezolvat, am găsit la magazinul de suveniruri un briceag care avea şi
tirbuşon.
La hotel am desfăcut
conserva care nu mai necesita încălzire, era destul de cald afară. Ce era în
ea? Evident cassoulet, adică fasole boabe cu carne şi mirodenii, dar ce fel
carne? Aici este şpilul de Castelnaudary! Păi era un copan de raţă - confit de canard şi cârnaţi de Toulouse! Am reuşit să
potolim foamea şi setea cu vin rose şi evident şi cu camambert.
Voioşi am revenit în
centrul istoric al oraşului Albi.
Podul vechi |
Chiar în centru se
află un arc de triumf dedicat eroilor albingenzi căzuţi în lupte, iar la ceva
distanţă statuia unui celebru explorator născut la Albi, Laperouse. Acest conte
şi contraamiral al flotei franceze a fost implicat în numeroase lupte navale,
dar a fost şi un mare explorator. A navigat în Pacificul de Nord, Alaska,
Canada, Asia de Nord Est, strâmtoarea dintre Hokaido şi Sahalin îi poartă
numele, a navigat şi în Pacificul de Sud ajungând în Australia. Statuia de
bronz are şi o ancoră aparţinând unui dintre navele sale.
La parcarea autogării
plină de şcolari veniţi din împrejurimi sau la parcarea de lângă statuia lui
Laperouse am văzut automobile Dacia. Mai interesant este că poliţia franceză
avea în dotare Duster, cum am văzut cu surprindere şi pe şoselele Cataloniei.
Să ştiţi că m-a împuns mândria să văd maşini fabricate la noi, în apropiere de
Piteşti, la Mioveni, dacă poliţiile spaniolă şi cea franceză folosesc Dacia
Duster trebuie să fie maşini serioase.
Am luat-o pe strada
comercială care străbătea oraşul vechi până la catedrală. Clădirile sunt
exclusiv din cărămidă. Se văd la cele vechi, medievale, grinzile vopsite în
negru, doar că în alte locuri, în Alsacia de exemplu zidul este văruit.
Dar aşa am eu noroc,
partea de est a bisericii era acoperită de schele. Faptul că Franţa are grijă
de monumentele sale este foarte bine ştiut, dar de ce când vin eu în vizită? Ce
baftă am!
Catedrala din Albi
este impresionantă din toate punctele de vedere. Ea demonstrează ştiinţa
pierdută a constructorilor de catedrale. Are un plan de dreptunghi rotunjit, pe
toate cele trei laturi de est, nord şi sud sunt turnuri terminate la bază sub
formă tronconică. În partea de vest este şi turnul clopotniţă de 87 de metri. Am coborât din piaţă pe lângă
catedrală spre râul Tarn. Râul este cu debit important, este limpede şi ajungem
chiar la podul vechi Pont Vieux. Izvorăşte din Masivul Central şi se varsă în
Garonne. Chiar în amonte de pod se află o moară şi un prag de reglare a curgerii
râului. L-am văzut a doua zi, era maroniu şi cu debitul dublat, plouase în
munţi. Pe malul drept se întindeau clădiri vechi din cărămidă. Am văzut cum
construiau o clădire nouă şi construcţia respecta stilul clădirilor din zonă.
Am traversat podul şi am luat-o spre podul din aval,
mult mai înalt. După ce am chinuit-o pe Adriana să ajungem acolo am văzut
că podul nu era accesibil din drum. Întrebându-l pe un domn amabil ne-a spus că
nu este traversabil, pentru că este pod de ....cale ferată! Ne aflam în Albi
Madeleine. Domnul francez, amabil s-a oferit să ne readucă în centrul oraşului.
Adriana mă ameninţase că mă omoară dacă o trambalez înapoi aşa că am avut
noroc! Am coborât în apropiere de catedrală şi ne-am plimbat chiar pe o
străduţă aflată între palatul episcopal Berbie şi catedrală. Am ajuns la un
restaurant basc şi l-am revăzut pe domnul amabil care ne şi oferise cartea de
vizită a restaurantului basc unde lucra. Am oprit şi salutat şi am comandat o
bere nefiltrată weizen (foarte scumpă!) şi o prăjitură bască pentru Adriana.
A doua zi, după micul
dejun foarte generos de la hotel ne-am îndreptat spre hala oraşului aflată în
estul oraşului vechi. Era o construcţie Art Nouveau cu mezaninul cu magazine de
specialităţi, legume, fructe, brânzeturi şi carne cu mezeluri.
La subsol se afla un
supermarket Outil unde am cercetat specialităţile.
Erau conserve de cassoulet, din alte părţi, dar noi am luat o conservă de fois gras de canard şi una de pastă
de trufe! Ce ziceţi? Hahaha…
Apoi m-am îndreptat
spre palatul Berbie unde se afla Muzeul Toulouse Lautrec.
Înainte de a vizita
muzeul am intrat în grădina palatului. Ne-am plimbat pe zidurile masive de pe
malul Tarnului care înconjura grădina franţuzească după model celor de la
Chenonceau, sau cele ale lui Le Notre.
Ne-am întors şi am
vizitat muzeul.
Toulouse Lautrec se
trăgea din familia faimoasă a conţilor de Toulouse, părinţii fiind veri primari
şi este născut în Albi. Asta a determinat o constituţie fragilă a micului lor
fiu. A rămas pitic, dar a devenit un pictor şi desenator genial. Sunt faimoase
picturile şi desenele de la cabaretele din Clichy, renumitul Moulin Rouge
I-a nemurit pe faimoasa dansatoare La Goulue şi pe artistul Aristide
Bruant şi mai ales dansul French Can-can!
Muzeul fondat de mama
lui Henri, contesa Adele de Toulouse Lautrec conţine foarte multe desene şi
picturi ale fiului, dar şi opere ale artiştilor congeneri.
Într-adevăr Parisul
finalului de secol XIX a fost locul de excepţie unde a înflorit arta modernă.
Aici au venit artişti de pretutindeni, genialul olandez Van Gogh care nu a
vândut decât un tablou, apoi întreaga cohortă spaniolă condusă de Picasso şi
apoi de Dali.
Dacă mi-a plăcut ceva
în mod deosebit au fost tablourile din ultima cameră, peisaje de fauviştii
Bonnard şi Derain care străluceau în lumina potrivită.
Am vizitat apoi
catedrala care este superb pictată în interior. Am ieşit pe uşa de sud
construită în goticul flamboaiant.
Albi este ţara
catarilor, a ereziei care-i făcea oameni deosebiţi, binecuvântaţi de Dumnezeu.
Unii spun că de fapt această erezie este a bogomililor bulgari. Erezia a fost
combătută la 1208 printr-o cruciadă condusă de crudul normand Simon de
Montfort.
Catedrala este dedicată
Sfintei Cecilia, martiră de la Catacombele romane din secolul 3 a fost
începută în 1287 de episcopul de la Albi şi este considerată cea
mai mare construcţie de cărămidă din lume. Alături este construit şi Palatul
Episcopal Berbie, o altă fortăreaţă impresionantă.
Interior catedrală |
După vizita şi turul
oraşului vechi de unde Adriana a cumpărat suveniruri pentru cei de acasă am
revenit la Carrefour să luăm conserve de cassoulet de Castelnaudary. Am luat
două mari de 840 de grame, una cadou pentru prietenii noştri şi am revenit la
hotel. Am revenit în oraş să mergem la masă. Adriana se simţea prea obosită să
mai ajungem la restaurantul halelor. Aşa că ne-am oprit în apropiere la
bistroul autogării, un fel de la Călătorul
grăbit! Am întrebat de o formulă de meniu complet, care evident nu se mai
găsea! Întotdeauna când întrebi de asta
nu se găseşte! Aşa că am decis pentru confit de canard şi o jumate de rose de
vinul casei.
Confit de canard |
Mâncarea a fost cu mult
peste aşteptări, cu un copan complet de raţă şi cu cartofi la cuptor cu
usturoi, un deliciu! Iar bolul de vin era depozitat într-o pungă de plastic
plină cu apă cu gheaţă. Asta dovedeşte măiestria bucătăriei franceze şi că nu
trebuie să mergi la vreun restaurant foarte sofisticat.
Ne-am reîntors la
hotel şi seara am făcut o ultimă plimbare prin Albi unde am intrat la Biserica Saint Salvi şi la curtea ei interioară, mai veche decât
catedrala, construcţie cu influenţe romanice.
A doua zi dimineaţa
am luat trenul spre Toulouse. Am schimbat biletele ca să ajungem să avem timp
să vizităm Narbonne.
Toulouse
Am ajuns pe la 10 în
Toulouse. Am constatat că avem 2 ore la dispoziţie să vizităm Toulouse şi am
convins-o pe Adriana că avem timp pentru bijuteria tuluzană Saint Sernin.
Hala |
Am vrut să las o
geantă de mână la bagaje, nu era prezent tipul dar a apărut şi mi-a zis că mă
costă 7,5 Euro, prea mult pentru o oră jumate cât avea de gând să-l las şi aşa
l-am luat la spinare.
Am luat-o spre
centrul oraşului pe stradă principală de la gară. Aici am avut surpriza
întâlnită şi la Marseille. Strada era împânzită de cafenele arabo magrebiene.
Aceştia alcătuiau majoritatea celor de pe stradă, evident tuluzanii serioşi
erau la muncă, la Airbus.
Am ajuns la piaţa
principală a oraşului Toulouse, trecând pe lângă hala Art Nouveau. Clădirile
sunt din cărămidă roşie roz de unde şi porecla de Oraşul Roz.
Saint Sernin |
Am văzut semnul
indicator spre St. Sernin, care era mai aproape de gară decât credeam.
Saint Sernin în
occitană, Saint Saturnin în franceză a fost primul episcop de Toulouse şi a
fost martirizat ca toţi primii creştini în secolul 3 AD.
O primă bazilică
dedicată sfântului a fost construită în secolul al 5-lea, ca apoi să fie
construită prezenta catedrală, fiind una din bijuteriile stilului romanic. A
fost edificată şi sfinţită în 1096 de papa Urban al II-lea care a predicat de
aici pentru prima cruciadă. Aceasta deoarece conţii de Toulouse erau printre
cei mai puternici pairi ai Franţei. Am pozat interiorul şi exteriorul catedralei
şi a muzeului de alături. Am citit că abaţia şi clopotniţa romanică au fost distruse
la începutul secolului XIX, vremuri necreştine, păcat!
Reîntorcându-ne pe
strada principală Adriana a ochit un magazin să-l cerceteze, iar eu aşteptam
afară chiar lângă biroul avocaţial al unui jurist care se ocupa de străini, era
plin de africani şi arabo-magrebieni, cu nimic anormali în peisaj. Da, sunt
complet incorect politic!
Narbonne
Carcassonne |
Saint Just et Saint Pastor |
Am ajuns pe la 2 la Narbonne.
Pe drum am tras o poză cu cetatea Carcassonne. De acest oraş rămâne amintirea
din 2004, cum am mers de la gară întrebând de hotelul ETAP şi toţi spunea că
aproape, era la marginea cealaltă a oraşului, pentru cei întrebaţi cred că
făcuseră drumul cu maşina, nu pe jos, iar noi am mers vreo 5 km! Drumul până la
Narbonne arăta peisaje în care se evidenţiau doar culturile de vii, sau de ceva
măslini, pământul fiind roşu şi calcaros.
Primăria Narbonne |
La gara Narbonne nu
exista depozit de bagaje aşa că am luat geanta plină de conserve la spinare.
Adriana a insistat şi a luat o hartă de la informaţiile din gară.
Via Domitia |
Narbonne a fost
centrul roman al Galiei Narbonensis, colonie romană. Apoi a devenit parte a
regatului vizigot , a fost cucerit de mauri şi a stat 70 de ani sub ei, ca să
fie recucerit de Pepin cel Scurt şi să devină parte a Franţei.
hala Narbonne |
Cel mai impozant
monument este catedrala dedicată sfinţilor Saint Just şi Saint Pastor. Este o
imensitate gotică de piatră albă. În sudul catedralei se află palatul episcopal
devenit Primăria Narbonne. Aici, în piaţa oraşului în 1907 a fost reprimată
sângeros o revoltă a cetăţenilor. Tot în piaţa primăriei este conservată o
bucată din Via Domitia care unea Iberia romană de Italia.
Am poposit la Halele
din Narbonne, clădire Art Nouveau. Lângă era un restaurant plin numit
L'Estagnol. Aş că ne-am aşezat acolo şi am comandat un maigret de canard, adică piept de raţă şi rose local
la jumate. Pieptul de raţă ni s-a servit cu cartofi prăjiţi era la grătar în
sânge şi nu m-a entuziasmat precum copanul de raţă din Albi.
Am mai umblat prin
zonă şi am pozat nişte biserici vechi din zona halei, Muzeul Lapidariu -
Biserica St Lambourgier.
Pe malul canalului de
la Robine, care face legătura cu canal de Midi se afla un bazar unde Adriana
şi-a cumpărat un pulover. Şmecherul voia să mă facă la rest şi a recunoscut că
nu-i francez.
Landes |
Ne-am reîntors în
piaţa primăriei, am luat o bere de la un magazin din apropiere şi ne-am relaxat
vis a vis de Via Domitia. Nu ştiu care Ahenobarbus este cel care a construit
drumul, o fi cel care este cel din care provine împăratul Nero?
Am revenit spre gară
trecând pe lângă altă biserică gotică St. Sebastien şi am luat TGV-ul de
Barcelonna.
la Sants ne-am urcat
în trenul Rodalies. Pe peron dădeam sfaturi la alţi turişti pe unde şi cu ce să
meargă, pentru că aveam mersul trenurilor.
La gară ne aştepta
amicul şi aşa am ajuns la sfârşitul acestei interesante călătorii.
Picasa Web Albums - negut - Albi -France
Picasa Web Albums - negut - Albi -France
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu