duminică, 22 mai 2022

De Sfinții Constantin și Elena








Ieri am sărbătorit Sfinții Constantin și Elena. Am felicitat-o pe sora mea Elena, dar și pe toate Elenele și Constantinii pe care îi știu. 

Sfântul Constantin cel Mare are un rol în religia creștină asemănător cu apostolii pentru că a legalizat creștinismul în 313 în Imperiul Roman, cel mai mare teritoriu antic. Totul se leagă de legenda lui in signo vinces - sub acest semn vei învinge!. Semnul este crucea care i-ar fi apărut în vis împăratului Constantin înaintea bătăliei pe 12 octombrie 312 de la Podul Milvius cu Maxentiu . Tot Constantin cel mare a aprobat organizarea Conciliului de la Niceea în 327 care a pus la punct dogma creștină. El a mai fondat pe locul Bizanțului, pe malul Bosforului Constantinopole care timp de 1000 de ani a fost capitala Imperiului Roman de Răsărit, devenit grec și bizantin și care la 1453 a fost cucerit de otomanii lui Mahomed Cuceritorul care l-a transformat în capitala Imperiului Otoman până în 1918, când Turcia modernă și-a mutat capitala în centrul Anatoliei la Ankara. De Constantinopole devenit Istanbul se leagă și tradiția închinării domnilor români la înscăunare, în Palatul Topkapî, palat pe care l-am vizitat în 2002 și unde am văzut sabia lui Ștefan cel Mare. Mama lui Constantin cel Mare, Sfânta Elena, care era deja creștină a explorat Ierusalimul și a găsit Sfânta Cruce pe care a fost martirizat Isus. Ea a fondat și Biserica Sfântului Mormânt. O țambră din cruce și vârful lancei cu care a fost înțepat Isus se află în Tezaurul de la Palatul Hofburg din Viena.

Sărbătoarea Sfinților Constantin și Elena semnalează și începutul verii. Așa că doamna Gigi de la Turnu Măgurele a scos prima recoltă de roșii de solar cu un gust deosebit. Solarul este un import din sudul Europei unde au migrat la lucru românii. La noi din păcate nu se pot obține recolte în timpul iernii cum se întâmplă în Grecia, Italia, Spania, Turcia. În România sunt necesare sere, sau solare încălzite. Oricum mie îmi stăruie în memorie amintirea examenului de admitere la Politehnică, în iulie 1967, unde am stat la cămin cu regretatul prieten Nelu Orășanu. Acolo am mâncat la cantina Regie 1 și îmi amintesc de faptul că am mâncat primii cartofi noi cu salată de varză. Acum cartofii noi apar prin aprilie!

Această sărbătoare coincide și cu aniversarea atestării în 1386 a orașului Pitești printr-un act semnat și parafat de Mircea cel Bătrân. A primit marele principe și o statuie în piața primăriei, cam nereușită. În afară de diverse manifestări culturale am fost blagosloviți cu Raliul Argeșului, mașini și mecanici care șurubăresc în Piața Prefecturii, exact sub balconul meu. E un prilej de poluare echivalent cu producția pe un an a bietelor noastre centrale de apartament!

Ieri am ieșit seara la plimbare și am văzut în parcarea de la Teatrul Davila. Era un motocicletă spectaculoasă, semăna perfect cu Harley Davidson, dar proprietarul apărut imediat mi-a explicat că este o Honda Chopper pentru americani! Dar cea mai importantă descoperire a fost un Ford Mustang exact ca acela din Locotenentul Bullit, film din 1968. Avea numere de Elveția, dar proprietarul era român și a fost surprins că știam de acel automobil cu care Steve Mc Queen face o cursă de urmărire nebună, devenită clasică și copiată după aia de mai toți cineaștii de filme de acțiune.  Așa că am retrăit nostalgia celor 54 de ani de când s-a făcut filmul. Actorii principali sunt printre  cei mai buni și frumoși actori. Steve Mc Queen, mort doar la 50 de ani și frumoasa Jacqueline Bisset, care avea doar 24 de ani! Mi-am reamintit cum era la modă puloverul pe gât pe care-l purta McQueen. Apoi telefaxul antediluvian cu care locotenentul Bullit demonstra că un suspect nu era cel care se dădea. Adversar îi era personajul interpretat de Robert Vaughn, un alt pistolar din Cei 7 magnifici. Deja se promovau actorii de culoare, chirurgul din film era negru!

Am văzut un film nou, Memory cu Liam Neeson, îmbătrânit, în rolul unui asasin plătit care are Alzheimer.

Citesc acum volumul 4 din Monarhia Habsburgică (1848-1918) cu Problema confesională. Este on carte care se poate citi repede dacă nu te interesează amănunte privind religia. Imperiul Habsburgic rămăsese cel mai important stat european în care catolicismul predomina, după ce Franța se tulburase după Revoluție, Spania era în decădere, iar Italia de abia apărea ca stat în peninsulă. De aceea împăratul Austriei avea un rol important la Roma, la papalitate. Interesant este că am aflat că Papa sprijinea resurecția națională în țările catolice slave din Balcani și agrea reintroducerea Liturghiei slave glagolitice. De asemenea că se marca pe apropiere de Ortodoxia rusă! Era pe la mijlocul secolului XIX, dar multe s-au schimbat ulterior. 

Iată că a venit vara! Plec în Grecia la mijlocul lunii iunie.


Un comentariu:

  1. Saltul de la Constantin cel Mare si mama lui fondand Constantinopole la Fordul Mustang al Locotenentului Bullit si faimoasa urmarire (pare-se ca-i cea mai lunga din istoria filmului) in San Francisco face parte din charm-ul relatarilor tale cu viraje bruste ale subiectului si concluzii optimiste: <>

    RăspundețiȘtergere