luni, 30 mai 2022

Goana după atomul pașnic- proiectul nuclear românesc

 

Reactorul TRIGA ICN Pitești










Am primit un link despre artistul Dan Spătaru. Povestea artistului face parte dintr-o serie de emisiuni de la TVR numită Adevăruri despre trecut, realizată de doamna Lavinia Betea, care privește diverse aspecte din perioada comunismului. Dar cercetând arhiva You tube dedicată acestor emisiuni am văzut film numit ca în titlu Goana după atomul pașnic- proiectul nuclear românesc. Așa că am oprit povestea artistului și am urmărit documentarul realizat de TVR dedicat subiectului. Realizatorii, doamna Betea au folosit în documentare surse de informare de la actualul IFIN, fostul IFA. Institutul de Fizică Atomică București este locul unde s-au pus bazele cercetărilor nucleare și de fizică avansată românești sub conducerea prestigiosului savant Horia Hulubei. El a obținut de la sovietici primul reactor de cercetări sovietic VVRS pus în funcțiune în 1958. După 1965 Nicolae Ceaușescu care arăta interes pentru energia nucleară a decis înființarea unui institut special dedicat cercetărilor tehnologice din energia nucleară. 

Așa că în 1971 s-a fondat pe teritoriul IFA Institutul de Tehnologii Nucleare (ITN). Sediul viitorului era însă la Pitești mai precis la Mioveni - Colibași pe dealul de deasupra Uzinei Dacia. 

Vizionând documentarul respectiv m-a iritat că nu se spune nimic despre acest institut, ulterior din 1976 Institutul de Reactori Energetici (IRNE) și după 1990 Institutul de Cercetări Nucleare (ICN). Ce spune documentarul este povestea unui eșec, realizarea de aparatură dozimetrică pentru CNE Cernavoda. Dar niciun cuvințel despre ITN-IRNE-ICN. Din 1976 secția de la ISPE de proiectări de echipamente nucleare s-a mutat pe platforma IFA fiind incorporată în IRNE.

Ca student am făcut practică atât la ISPE cât și la IFA la reactorul VVRS. Dar am lucrat o viață la Pitești la institutul IRNE. Documentarul amintește  despre Proiectul CANDU cooperare cu Canada, dar nu amintește despre reactorul de cercetări de la Pitești TRIGA, produs de General Atomics SUA, reactor american la care am fost prezent de la începutul proiectului de la Pitești până la punerea sa în funcțiune. Lucrând la acest reactor am fost martorul sosirii norului radioactiv de la Cernobîl! În ziua de 2 mai 1986 am detectat radioactivitatea ridicată determinată de acest nor și radioactivitatea s-a scurs pe pământ din cauza ploii care a urmat,. A fost unul din puținele locuri unde am detectat acest fenomen. Colegi de la IFA habar nu aveau, eu știam de probabilitatea sosirii norului de la Europa Liberă. Acest reactor TRIGA a fost esențial în calificarea combustibilului de tip CANDU care se producea la IRNE. Ulterior fabrica s-a despărțit, fiind o entitate,  Fabrica de Combustibil Nuclear Pitești din cadrul Nuclearelectrica. Documentația de securitate a centralei de la Cernavoda a fost făcut la IRNE-ICN Pitești în colaborare cu Secția de Proiectare București,  ulterior CITON.

Proiectant principal al centralei CANDU Cernavoda a fost IRNE București Proiectare care a adaptat proiectul al normativele românești. 

În prezent ICN Pitești este implicat în realizarea primului reactor de generația a IV răcit cu plumb, reactorul ALFRED.

Echipamente din reactorul CANDU Cernavoda s-a realizat în România, alt lucru ignorat de documentar.

Din acest motiv mă simt obligat să fac corecțiile cuvenite.

Când te apuci să povestești despre energia nucleară din România și să ignori pe cei mai implicați în acest proiect este o eroare!


2 comentarii:

  1. Ai dreptate în totalitate în precizările făcute. Doar cei care au muncit în acea perioadă știu. Au fost ani de pionerat dar acum este istorie.

    RăspundețiȘtergere
  2. Cei care au muncit la ITN, IRNE,ICN si FCN

    RăspundețiȘtergere