miercuri, 4 mai 2022

Politică și delicatețe

 


Am intitulat această postare după cunoscuta schiță a lui Ion Luca Caragiale. De fapt ar fi trebuit să-i dau titlul: burghezi și moșieri. Vorbind de mentorul nostru, cel care a dat numele liceului, Caragiale, el a fost un citadin, drept care atunci când a moștenit averea Mumuloaiei în loc să se retragă la moșie s-a retras la Berlin. Caragiale a fost eminamente burghez, mai degrabă mic burghez. Personajele lui sunt din acest mediu sau de la Mahala. Capodopera lui Caragiale este O scrisoare pierdută, o satiră politică. Păi cum să nu fim pasionați de politică noi, cei care am absolvit Caragiale?

Localul Liceului nostru se afla pe Bulevard la începurile lui într-o clădire monumentală. Bombardamentele din 1944 au distrus fațada liceului și acesta s-a mutat în clădirea actuală, fostă a Liceului Comercial, clădire a cărei construcție a fost inaugurată de prim ministrul de atunci Ionel Brătianu. Clădirea distrusă a fost refăcută la fațadă în stil stalinist, după cum țin eu minte prin anii 50. În această clădire refăcută a funcționat Liceului Industrial de Chimie, dar pe la finalul anilor 50 s-a decis inaugurarea unui nou liceu teoretic, dat fiind și poziția excelentă, în centru, față de poziția marginală a liceului Caragiale în nord estul orașului. Decidenții politici de atunci a denumit liceul A. Toma, poet proletcultist, cu origini ploieștene. Mai proastă idee pentru această denumire nici că nu se putea. Așa că absolvenții de A. Toma ar trebui să fie sastisiți de politică, mai ales cea de factură stângistă. Totuși decidenții politici s-au răzgândit  și desființând Liceul nr. 3 Mihai Viteazul, i-au dat numele Liceului 2 din bulevard. Eu mi-am terminat studiile elementare în sudul orașului, spre Gara de Sud, la Generală nr. 1 pe Jdanov, ulterior Bobâlna, fost de fapt C. A. Rosetti, un burghez nenorocit din secolul XIX, adversar al lui Eminescu, sau poate și al lui Caragiale? Păi să nu bați în ciocoi? În mod normal trebuia să devin elev al liceului A. Toma, dar mama a decis altfel și am ajuns la Caragiale și nu regret de loc. Liceul Mihai Viteazul a devenit un concurent foarte puternic al mai vechiului Caragiale, în primul rând datorită poziției centrale în oraș. Împărțim lucruri comune, localul în forma vechea ne-a aparținut.

Cam toate operele caragialești sunt despre politică, unele despre Ploiești. Caragiale este ironic, satiric cu personajele sale, unele inspirate după personaje reale, cum este Trahanache dintr-O scrisoare pierdută.  Aș spune că, chiar dacă simțea enorm și vedea monstruos, ocazionat chiar de un sejur ploieștean avea pentru personajele lui o simpatie, chiar dacă undeva zicea că le detestă. Cum a spus-o atât de inspirat “că toți suntem români mai mult sau mai puțin onești!” De aceea Conu Alecu Paleologu îmi mărturisea după vizionarea unei puneri în scenă a Scrisorii pierdute resimțea un impuls patriotic.

În continuare am să vă mărturisesc că văzând că Lucian Boia a publicat o nouă ediție a cărții sale de mare succes De ce este România altfel – după 10 ani am cumpărat-o imediat. M-am apucat să o citesc pe la prânz și am terminat-o pe la 6 seara. Cartea conține eseul lui Boia scris acum 10 ani, în 2012 și o Addenda care păstrează tonul eseului inițial. Trebui să vă spun că, probabil cea mai corectă evaluare a cărții a făcut-o Nicolae Manolescu. Cartea nu este incorectă în analiza istorică a românilor, dar este scrisă fără pic de empatie față de români. 

Aș mai spune că sunt un partizan al teoriei imigraționiste a formării poporului român. Noi românii ne-am format în arealul balcano dunăreano carpatin. De aceea suntem rude cu traco macedo ilirii. Romanizarea a început în sud în Macedonia ca să urmeze apoi și arealul Daciei unde cultura superioară ne-a făcut să devenim rapid latinofoni. Cel mai important fenomen a care a urmat a fost ocupația de către țaratul bulgar teritoriul României de azi și mai încolo spre Slovacia și Panonia. A fost tot un fenomen de superioritate, creștinismul organizat ne-a fost transmis de la  Bizanț prin  intermediul slav și de aici și slavismele din limbă, limba de cult, organizare religioasă.  Așa se face că atunci când Transilvania a fost supusă de unguri au găsit aici pe români ortodocși și au rămas așa până la 1700, când unii au trecut la religia unită cu Roma și ne-au retrezit sentimentul național și impunerea alfabetului latin în locul celui slav. 

Avem probleme mari de întârzieri în civilizație, ne-am occidentalizat târziu, începând din secolul XIX, încă este valabilă teoria formelor fără fond. Pentru că am moștenit o mentalitate tranzacționistă, de găsire a compromisului, care nu este întotdeauna favorabil. Noi românii avem defecte, complexe de inferioritate și ne place câteodată să le evidențiem, ca apoi să avem reacții de exacerbări patriotarde. Boia ne compară mereu cu ungurii și polonezii. Este adevărat în Evul Mediu aceștia au avut state puternice, domnitorii Valahiei erau vasali regilor maghiari, iar cei din Moldova erau vasalii regilor  polonezi. Dar iată că aceste puternice regate au dispărut. Regatul maghiar s-a prăbușit la Mohacs în 1526, și Ungaria a devenit pașalâc turcesc. Polonia a dispărut ca stat la finalul secolului al XVIII-lea. Și eu admir semeția și curajul polonez, corectitudinea și hărnicia maghiară. Uite că cele două principate au supraviețuit tributare otomanilor, cu perioada de  decădere maximă în timpul fanarioților. Și am reapărut de la mijlocul secolului XIX într-o țară nouă numită România. Am mers prin vecini, și nu m-a entuziasmat de loc cum arată țările baltice cu puternice urme de moștenire sovietică. Sau când mergi spre Bulgaria și ajungi în Turcia poți exclama sunt unii care stau mai prost ca noi.

Și despre lenea românească este o legendă, românii muncesc din greu la agricultura UE și Europa este plină de constructori și meseriași români. Rămâne problema învățământului, unde încă plutim în confuzie, universitățile au profesori slabi.

Problema cea mai dificilă este în justiție. Citesc un roman de John Grisham care explică sistemul de justiție din  Bible Belt, Sudul Americii, ce prestigiu are, câtă încredere i se acordă. Asta este principalul atu al Americii înainte de toate, respectul față de lege, venit și pe linie protestantă.

De când am intrat în Uniunea Europeană România a progresat enorm, recunoaște asta și Boia. Avem lideri slabi, unii impostori, cu doctorate plagiate. Important este să facă ceea ce  trebuie, este nevoie de o reformă administrativă care să distrugă cumetriile județene, cu tendințe mafiote. Trebuie refăcută infrastructura feroviară, am călătorit cu trenul în Europa și doar la noi este un coșmar. Multe trebuie făcute, însă este nevoie de lideri care să se gândească la țară și mai puțin la interese personale.

3 comentarii:

  1. In sfirsit ai elaborat si tu un text bun. Felicitari !!!

    RăspundețiȘtergere
  2. Subiecte de apreciat, incheiere reflexiva: trebuie...! Cine trebuie...?

    PS: Cand am absolvit Liceul 2 in 1974 am fost parte din prima promotie a "noului" Liceu Mihai Viteazul desi noi sarbatoream centenarul vechii scoli; asa am avut clase a XII-a pana la litera "M"!

    RăspundețiȘtergere
  3. Joe,ma bucur ca iti place Boia, ai avut o prezentare fara devieri in stilul tau, a iesit bine aceste ganduri scrise.

    RăspundețiȘtergere