duminică, 26 iunie 2022

Vacanță în Grecia













După doi ani de pandemie care mi-au blocat planurile de vacanță am revenit în Grecia. Destinația a fost aceeași pe care o am din 2015, insula Thassos, Skala Potamia, partea de sud a frumoasei plaje Golden Beach. Venim aici din 2015, deci suntem în al șaselea an, fără anii de pandemie.  Am ajuns în Grecia mai devreme, între 16 și 23 iunie, obișnuiam în jur de 25iunie/1iulie. Nici pensiunea unde ne-am cazat nu a mai fost aceeași, obișnuiam la Nefeli, aproape de plajă. Acum am ajuns la Mesimvria, undeva mai sus, pe drumul spre Panaghia.  Camera era mai bună, și parcă era și mai spațioasă decât la precedenta cazare, avea perdea la duș și nu mai trebuia să curăț de apă baia. Balconul dădea spre o livadă de măslini, ambientul era plăcut, se auzeau păsărelele, iar brutăria era la doi pași. Singurul inconvenient era internetul care era foarte slab și cădea mai mereu. Am compensat cu internetul de la Medousa unde făceam plajă. Am avut surpriza că prețul rămăsese același, 7 euro! Luam două cafe frappe și stăteam la plajă toată ziua la umbrele și șezlonguri. 


Golden Beach este una din cele mai frumoase plaje pe care am fost. Se află într-un golf de aproximativ 3,5 km lățime, iar în spate se văd munții acoperiți de păduri și cu stânci golașe, care bordează în semicerc această plajă. Skala Potamia este partea de sud a plajei, numele vine de la Skala - Plajă, plaja localității Skala Potamia. Acesta a fost inițial un sat de pescari și de cultivatori de măsline. Condițiile geo climatice au făcut din această localitate o destinație turistică foarte apreciată. Mie îmi evocă ceva din 2 Mai de prin anii 70. Confortul cazărilor însă nu se compară cu cele din România de acum 50 de ani. Este o destinație preferată de familii cu copii mici. Pe plajă este liniște doar vocile copiilor se mai aud. Nu am auzit manele, sau gălăgie, cum se lamentează alți conaționali. Apa este mică la mal, mergi 150 de metri să ajungă până la umeri. Anul acesta temperatura apei nu a fost ridicată ca în alți ani, așa că nu am înotat cum îmi plăcea anterior. 

Cu Sakis



Am remarcat ceva izbitor, automobilele din categoria hărăbăi secondhend germane aveau numere românești. Suferim de complexul unui statut fals pe care-l dă o mașină de lux nemțească. Grecii în schimb au mașini mici, vechi, ponosite. Mai vezi camionete-truck necesare în comerțul din insulă. 

Masa am luat-o ca de obicei la Sakis Moschidis prietenul nostru de la taverna Korali. Am fost întâmpinați cu bucurie de Sakis. Noi mâncam pe la 2 d.a. prânz și seară. Am profitat și am mâncat pescărie specific egeano mediteraneană, dar și miel, pregătit excelent de greci. Luam zilnic o salată grecească, cu roșii, castraveți, brînză feta, adică brânză de oi, telemea este denumire la cea de vacă și măsline uscate. Porțiile erau foarte mari, Adriana nu reușea să o dovedească și luam pentru acasă. Mi s-a întâmplat și mie când am luat un mix de grătar, cu un mititel grecesc, mult mai îndesat, față de cel românesc, mai aerat. Într-o zi am luat icre și chelnerița ne-a zis tarama cu accent pe ultimul a, cum se spunea și în schițele lui Caragiale. Mâncarea o acompaniam cu o juma de litru de vin alb sec, foarte bun cu apă minerală și cu gheață. Din partea casei primea un shot de uzo cu gheață să se albească și niște prăjituri grozave, făcute de fiica lui Sakis. Ultima a fost un cataif, mi-am amintit că se găseau la cofetăria din Lipscani, pe stânga cum intrai din Calea Victoriei pe la începutul anilor 70. L-am întrebat pe Sakis cum îi zice în grecește și mi-a zis simplu: Cataif!

Dacă acum 3 ani. în 2019 un prânz costa până în 30 de euro, acum mă ducea la 40 de euro, inflație!


Am petrecut o săptămână plăcută și reconfortantă în Grecia. Coșmarul a fost însă transportul. Am mers cu un autocar de 60 de locuri plin. Ca să alunge mirosurile șoferii băgau o climatizare că trebuia să-ți pui pulover pe tine. Cel mai dificil era statul pe scaun îngrămădit ca să intre mulți turiști. Am văzut diferența în autocarul care ne-a dus la Pitești unde distanța dintre  scaune era vădit mai mare. Așa că ne-am chinuit pe drum. Întoarcerea a fost un coșmar, ajuns acasă, parcă eram bătut cu maiul, mă dureau toate oasele. Așa că de la anul merg cu amicii posesori de mașini personale.

Iar în final un pic de cultură generală. 

În școală am studiat dintr-a cincea limba rusă. Mi-a devenit complet nesuferită în liceu, când sentimentele antisovietice s-au maximizat. Îmi dau totuși seama că este o chestiune de cultură generală să știi rusește, mai precis slavonă. Vrem, nu vrem slavona a fost limba de cult a bisericii ortodoxe românești, am fost sub influență bizantină prin intermediul slav din Balcani, de la bulgarii care ne-au influențat limba și ritualul bisericesc. Predica sa ținut în slavonă până în secolul XVI și de abia sub influența Reformei s-a adoptat limba româna ca limbă de cult, dar scrierea a rămas chirilică până la jumătatea secolului XIX, când s-a adoptat alfabetul latin. Istoria noastră are o tradiție slavă, și o scriere în chirilică așa că ar trebui să știm măcar alfabetul slav. Ne ajută și în Grecia, împreună cu matematica care folosește simboluri grecești să deslușim simboluri în greacă. Și ce simboluri importante am întâlnit în Grecia? Pe autostradă vezi că ieșirea este Exodos ca în Biblie, în traducerea greacă Ieșirea din Egipt. De asemenea te izbește Agora - Piață, locul unde grecii au inventat acum 2500 de ani democrația!.

Revenind la slavă și chirilice, am constatat că la intrarea în vama Ruse indicația pentru capitala României era Bucuresci! Am gugălit prin internet și am aflat că denumirea Bucuresci a fost folosită pentru capitala României până în 1904, când s-a trecut la normalul București, părăsind anacronismul slavon Bucuresci! Trebuie să constat că scriitorii noștri clasici, Eminescu, Nenea Iancu Caragiale au trăit în Bucuresci, nu în București!


13 comentarii:

  1. Mai baga un "i", rogu-te, la acel "sa sti" (ruseste... ), ca ma zgarie pe retina. Si nu-l mai tine in brate pe Klaus, ca e principalul vinovat in nasterea aliantei contra naturii cu PSD. Alianta pe care o mai si lauda. Jalnice rezultate, jalnic personaj!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mulțumesc pentru observație, am făcut corecția, am avut o ezitare și m-am luat prostește după infintiv.
      Iar că o dai pe politică aici te cam înșeli! Inclusiv cei de la USR recunosc idioțenia lor absolută de a ieși de la guvernare și pentru ce? Pentru un ministru mediocru! Câinele nu pleacă de la măcelărie, un partid demonstrează doar la guvernare capacitatea, nu în opoziție! Aroganța acelor lideri care credeau prostește că PNL și Iohannis nu pot nimic fără ei. Și nu o spun eu, o spun acum useriști importanți. Una din marile erori a fost că l-au agățat pe Cioloș, un oportunist scârbos. Acum este un partid în dezagregare. Te gândești că acum trei ani făceau 22% votat, nu din sondaje aranjate, iar acum nu depășesc 10%. Iohannis a avut informații despre agresiunea care se pregătea în Ucraina și a vrut o stabilitate guveramentală și a ales o soluție proastă și stabilă. Că pe tine sau pe mine ne irită și frustrează această coaliție nu ar fi mare lucru, dar am informații despre o întâlnire a unor lideri liberali din provincie care i-au reproșat lui Ciucă, că nu pare general, ci doar căprarul PSD, făcându-le toate poftele idioate de pus în funcții dobitoci alde Chesnoiu care ajung la tribunal și pușcărie. Și aici am cazuri concrete în Argeș de aranjamente care aduc doar perspective proaste pentru noi și România.

      Ștergere
    2. Pe politica, cum zici:
      1. Ciolos e printre putinii politicieni realizati profesional (studii, doctorat pe bune). Tu, cadru universitar, ar trebui sa fii in stare sa apreciezi asta. Ca n-are carisma si o nici o clica aferenta de borfasi, fini, cumetri care sa-l sustina, e alta poveste.
      2. Liberalii s-au lasat infiltrati, ca si taranistii. Cu presedinti turnatori la secu ca Rebusache (Quintus, fie iertat!), Porumbacu (Crin Antonescu) sau caricaturi politice cum e balbaitul cu studii in USA (finantare inca nejustificata), au dansat dupa muzica seviciilor. Nu mai zic de Balaceanu Stolnici, alt "reper moral", turnator dovedit.
      3. Justificarea USL 2 prin stabilitate, dupa ce Klaus era toata ziua in gura cu PeeeeSeeeeDeeee mi se pare de-a dreptul penibila. Ca sa nu mai spun de parasutarea dubioasa a ultimilor sefi in partid, cu dispensele aferente numirii la sefie.
      4. Ultima chestie, ascunderea documentelor/anularea anchetei privind doctoratul ghinararului e scandaloasa si ar trebui sa te revolte, domn` profesor.
      Sa nu uitam, totusi, si de scandalul cu legile serviciilor, redactate chiar de cei interesati.
      Dupa dezvaluirile din presa, Klaus a ripostat suparat - amenintator cu "stim noi cine!".
      Nu prea dispun de timp, asa ca ma opresc aici.
      Un sfat amical: nu te mai lasa orbit de partizanatul politic si deschide larg ochii. Chiar si cand te duci la o partida de golf, daca te-a prins microbul. :-)

      Ștergere
    3. Nu vreau în niciun caz să-i schimb opiniile. Însă spre deosebire de tine eu am dileme.
      Ești convins că Cioloș e băiat bun, cățarat și profitor oportunist și cel mai grav cel care face praf acum USR. Eu nu aș fi fericit. E exact cea făcut prostul de Ludovic Orban, crezând că sparge PNL și și-a încheiat cariera politică.
      Acum te iei de niște liberali. Unul bătrân, Quintus, trecut pe la Canal. Nu poți judeca pe cei care au trăit infernul din pușcăriile comuniste, eu cel puțin, urmărind mărturiile celor trecuți pe acolo.
      La Antonescu vehiculezi o porcărie securistă. Nu există nicio dovadă că ar fi fost colaborator, un insignifiant profesor de istorie de la Tulcea, nu trezea mare interes pentru secu. Ți-o spun în cunoștință de cauză. A jucat pe mize mari în politică, a pierdut și s-a retras. Nu a fost singurul, mai au fost și alții, cum este și Valeriu Stoica. Dacă tot vrei să amintești de personaje jalnice te ajut eu, este Călin Popescu Tăriceanu. Vorbind de PNL. Nu vorbesc de alte personaje detestabile, de mincinoși, turnători dovediți târziu, dar dovediți, care se agață de orice să iasă ca păduchii în față.
      Și folosești conspiraționismul promovat de alde madam Pippidi. Securiștii nu mai sunt ce au fost, acum sunt mult mai tare sub control și nu mai pot influența politicul, decât foarte vag, dimpotrivă, iar propunerile alea de legi le relevă mentalitatea anterioară comunistă, implantată de securitate și dobitocilor tineri produși de școlile și academiile lor de securitate. Și asta am constatat-o pe vremea când aveam oareșcari responsabilități.

      Ștergere
    4. Zici: "propunerile alea de legi le relevă mentalitatea anterioară comunistă, implantată de securitate și dobitocilor tineri produși de școlile și academiile lor de securitate."
      Pai pestele de la cap se-mpute. Helvig e crescut in pepiniera batranului securist Felix (deputat pe listele PC, 2004-2008, trecut la PNL cand n-a mai gasit loc eligibil de europarlamentar la PC). Iar Klaus - propus PM de USL 1, adica PSD, PNL, PC. Despre Crin Antonescu iti reamintesc doar ca a fost bun prieten de pahar cu Iosca (Dan Iosif, marele revolutionar, omul lui Iliescu). Doar un gargaragiu, care vad ca te-a impresionat.
      In ce-l priveste pe Quintus, am avut in familie detinuti politici, cu o parere foarte proasta despre el.Oameni care n-au cedat/n-au colaborat.
      Valeriu Stoica? E cel care a introdus pensiile speciale pt. magistrati.
      Aferim!

      Ștergere
  2. Joe, frumoasa descrierea si citind cele scrise mi se duce dorul spre Mamaia si litoralul romanesc. Camerele chiar daca sunt spatioase si cu perdele, nu le poti lua acasa decit daca ai rude manelisti... Am stat in vacante in chirie la localnici si m-am simtit foarte bine, dar parca a fost mai bine locuind in casute la Mamaia sau in cort personal in care puteai sta in picioare, hotelul imi inspira un fel de standard care nu ma impresiona. Din toate peregrinarile, hoinareala mea munte-mare si din nou munte in vacante de doua luni dar bani doar pentru o luna nu cred ca ai dormit mai bine decit am dormit eu la Cabana Pestera cind m-am nimerit in jur de 23 august, cabana plina, podurile erau acaparate si te anuntza unul cu : "pleaca ba de aici cu nu mai "este" locuri si asa am ramas sub cerul liber si am intrat la sugestia unui pun prieten intr-o capitza de fin proaspat cosit care se incalzea. O mireasma a finului cu urme de flori de munte greu de descris, mireasma dumnezeiasca, am dormit pina tirziu si cind am iesit afara din capitza toata lumea era mirata, surprinsa placut cind au vazut de unde "am iesit"... Joe, fii barbat si incearca un dormit in fin proaspat cosit... e minunat! Sunt prea ocupat si nu-mi pot permite o vacanta sa ma spal in Marea Neagra sau sa dau o fuga la Omu' si cabana Malaiesti.... Dormitul la munte era destul chiar foarte ieftin cam de pretzul a doua beri, iar dacanu aveau locuri la pat, erau priciuri iar daca si astea erau ocupate era lege sa te lase sa dormi pe mese si banci in sala de mese. Am invatat astea de cind eram student si chiar am folosit si cind eram asistent cu doua luni vacanta dar bani doar pentru o luna... Mi-ar fi placut sa vad si niste poze cu mincarea greceasca.... Keep going man and keep in touch! Thanks for your story.gn

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. caută-mă pe FB unde am pus poze cu mâncare de la greci! VRemurilwe cu dormit la prici au rămas în amintirea noastră, nu mai sunt!

      Ștergere
    2. Bună ziua, nu am găsit pozele ...

      Ștergere
  3. Joe, am marit putin textul (Fonts) ca sa-l pot citi si vad toate au caracter politic si sunt nume de care nu-mi amintesc si sunt pe dinafara pe tema asta si nici cei dinauntru nu prea stiu “cine cu cine este” iar cei minjitzi cu noroi sunt nepasatori, caravana trece. Ce ma ingrijoreaza acum este pericolul din vest si cel din est. Sper sa ma inshel dar un atac simultan din vest cu cel din est pare imminent cu obraznicia lui Putin si Orban, Rusia a marit flota din Marea Neagra iar din cite am citit Orban a vizitat Romania si a modificat bornele de granitza. Pentru asta putea sa fie arestat! Sper sa nu am dreptate privitor la aceste pericole E-W! gn

    RăspundețiȘtergere
  4. Cit a dirat calatoria cu autocarul la intoarcere ?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Pe drumul de costişe ce duce la Vaslui
      Venea un om, cu jale zicând în gândul lui:
      "Mai lungă-mi pare calea acum la-ntors acasă...
      Aş vrea să zbor, şi rana din pulpă nu mă lasă!"
      Şi bietul om, slab, palid, având sumanul rupt
      Şi o cămaşă ruptă bucăţi pe dedesupt,
      Păşea trăgând piciorul încet, dar pe-a lui faţă
      Zbura ca o lumină de glorie mareaţă,
      Şi-n ochii lui de vultur adânci, vioi şi mari
      Treceau lucioase umbre de eroi legendari.
      Opinca-i era spartă, căciula desfundată,
      Dar fruntea lui de raze părea încoronată.
      Calică-i era haina, dar străluceau pe ea
      Şi crucea "Sfântul Gheorghe" ş-a "României Stea".... Alecsandri cel Vasile

      Ștergere
    2. La ducere am plecat la 8.30 seara și am ajuns la pensiune la 11.30 , la întoarcere de la 1.30 d.a și am ajuns la 6 dimineata! deci 16.30 ore foarte mult!

      Ștergere
    3. La examenul oral de intrare la liceu subiectul a fost "Prietenia popoprului roman cu poporul rus si sovietic". Si-i dau eu cu una dintre nevestele lui Stefan cel Mare, continui cu Dimitrie Cantemir, al carui fiu Antioh a fost printre primii poeti rusi, si pun accentul pe poezia sus amintita a lui Alecsandri cel Vasile(mi-a placut asta) si ar fi trebuit sa inchei cu Cantec de dragoste pentru tara sovietelor din care stiam numai titlul. Dar profa nu m-a lasat sa continui !

      Ștergere