joi, 2 aprilie 2020

Medici și români

Am pregetat să scriu rândurile astea în vremuri de mare restiște.

Nu pot să nu observ ceva din istoria noastră a românilor.
Tabloul lui Daniel Rosenthal România revoluționară este întruchipată de figura feminină a lui Mary Rosetti care era englezoaică. La fel curajul neînchipuit al Reginei Maria care în timpul Marelui Război mergea să trateze și să ajute răniții cu rochia plină de păduchi și în plină epidemie de tifos. A și pierdut un copil din cauza acestei boli. Și ce era comun cu Maria Rosetti era nu numai prenumele, dar și faptul că era englezoaică!
Națiunea aceasta a inventat voluntariatul și spiritul de sacrificiu a englezilor, britanicilor a fost exemplar. Poate și din acest motiv au ajuns să stăpânească un sfert de lume. La un moment dat au rămas singuri în fața agresiunii hitleriste și nu s-au temut. Cum spunea un prieten român de la Londra, ei au o vorbă în vremuri grele: "We can take it" - o să suportăm!

Britanicii nu numai au stâpânit lumea, dar au și civilizat-o. Noi n-am avut aceast șansă. Modernizarea noastră au făcut rușii!

Sunt și alte nații capabile de sacrificiu. Să ne uităm la polonezi pe care geografia i-au plasat între Rusia și Germania și în multe ocazii s-au bătut cu eroism și sacrificiu. Temeritatea nu le-a lipsit nici vecinilor sârbi și au plătit și ei cu 500 de ani de dispariție a acestei țări cucerite otomani. 

Noi când vedeam că nu se mai poate, negociam și am fost maeștri în negocieri.
Așa ne-am păstrat autonomia și am reușit România Mare. Este adevărat că România Marea am făcut și cu sacrificiul exemplar al țăranilor români deveniți soldați care așteptau să fie împroprietăriți. Și nici Gheorghe Brătianu, viitorul mare istoric, fiul lui Ionel I C Brătianu, primul ministru al României, proaspăt absolvent de liceu a a făcut școala de ofițeri și a fost în linia întîia, fiind rănit, ca să revină apoi în serviciul activ.

Așa că mă uit azi cu mare respect pe cei care se află în prima linie a luptei împotriva pandemiei cu coronavirus, la medici. Și îi admir cum își fac datoria pe cei care în pofida lipsurilor și a neadecvării protecției. Pot să-i înțeleg pe cei cărora le este frică, dar nu pot înțelege pe cei care cedează și demisionează.

Și eu am avut o meserie care implica riscul, am văzut cu ochii mei ce însemnă norul radioactiv de la Cernobîl și ce însemna pericolul, încercând apoi să avertizez prietenii, dar nu mi-a trecut prin cap să renunț la această meserie.


Să fie de vină deficitul nostru al românilor de spirit de sacrificiu și lipsa de vocație de a avea sfinți și cam puțin eroi?


7 comentarii:

  1. E vorba de calitatea proasta a oamenilor care sunt prin spitale, manageriatul fiind pus politic si joburile date pe spranceana, prin coruptie sau pur si simplu fara interviuri serioase, unor oameni fara vocatie medicala.In Romania neseriozitatea e endemica. Prea putini isi fac meseria serios, comunismul i-a invatat pe multi sa fie chiulangii, aproximativi, toleranti, indolenti si fara responsabilitate, ca leafa mergea....Acei oameni care au demisionat cam de teapa asta sunt, sau, oricum, sunt lasi. Mi-a placut ce-a spus de curand un om de afaceri care a mentionat lipsa de combativitate a personalului medical in toti acesti 30 de ani pentru ridicarea calitatii spitalelor unde mureau oamenii de mizerie si infectii, dar ei, ca personal medical umblau scrobiti si prosperau.Acum, ca mizeria sistemului sanitar ii afecteaza si pe ei, ca nu au echipamente de protectie, DAU BIR CU FUGITII!!!!

    RăspundețiȘtergere
  2. Joe, mie mi se pare o vanatoare de vrajitoare intentionat mediatizata!
    Asa cum s-a procedat cu figuri proeminente purtate cu catuse, de catre DNA.
    Este usor sa vorbesti din afara sistemului!
    Si eu am lucrat efectiv in zone cu contaminare radioactiva deosebit de periculoasa (pe care, cu echipa, le decontaminam) dar centrala ne asigura echipament adecvat si sunt si monitoare fixe sau mobile care, prin masurare, indica prezenta si nivelul de contaminare libera. Asa trebuie sa procedeze toti angajatorii care au risc in desfasurarea activitatii! Cercetarea are buget la fel de mic ca si sanatatea si nu asigura conditii optime de protectie!
    In sistemul medical lucrurile stau prost inca de la formarea lor, continuind cu specializarea si mai ales cu salarizarea! Nicio valuta nu cumpara viata si nici nu o protejeaza! Dupa ce ca avem putini medici, ii omoram si pe acestia? Cred ca ne putem imagina ce exod de medici va fi dupa epidemia asta!
    Medicii trebuie sa fie protejati cu echipamente de cea mai buna calitate, de unica utilizare, confectionate din Tyvek, sa aibe ochii si gura protejate si de asemeni mainile. Si cel mai important trebuie instruiti cum folosesc aceste echipamente. In centrala, pentru niveluri de contaminari libere foarte ridicate, se aplica conceptul Rubber Change Area! Adica sunt doua randuri de echipamente! Echipamentul de contact este de unica utilizare si cel care atinge pielea din bumbac.
    Asa ar trebui sa se protejeze pentru medici!
    Frica pentru propria viata nu este o rusine! Si medicii sunt oameni si au familii, pe care vor sa le protejeze!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu am scris astea și datorită faptului că ministrul sănătății a remarcat că la trierea de la Nădlac la frontieră lucra și o doctoriță italiană din Verona. Și nu cred că lucra altfel protejată comparativ cu ceilalți medici și cadre medicale române dintre care unii s-au speriat și au fugit. Chestiunea este că nu trebuie să cedezi fricii, de asta am scris aceste lucruri.

      Ștergere
    2. Sunt aspecte despre care nu s-a vorbit, managerii crezand ca raman bine ascunse.
      Sa crezi ca, majoritatea managerilor nu au asigurat echipamente de protectie si ca au trecut la intimidari, apoi la amenintari! Pentru unii, demnitatea are aceeasi valoare cu viata! Si de aceea au depus demisiile, nu de frica neaparat!
      De la bun inceput s-a gestionat gresit aceasta pandemie! Intai a fost bagatelizata de chiar presedinte, apoi de guvernanti! Cand vezi ce se intampla China si primele semne din Italia, ce astepti?
      Numirile politice in functii executive trebuie sa inceteze! Numeste politic in functii decorative sau onorifice, dar in functii executive sa acceada numai profesionistii!
      Sa ramanem sanatosi, disciplinati si calmi!

      Ștergere
  3. Cel mai mult ma surprinde cum se schimba opinia publică. Acum o saptamana ii ovationam pe medici pentru eroismul lor si acum, când arata ca sunt oameni care se tem pentru ei si familiile lor ii blamam. Poate ca nu sunt doar ei de vina ci si noi care ne schimbam principiile in functie de cum primim informații de la cei care ne conduc.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Respectul meu pentru medici rămâne același! Nu pentru fricoși, oricare ar fi ei!

      Ștergere
  4. Jo ,că îți schimbi mereu opinia e un lucru clar , de cand ai creat blogul...Nelaudand de loc regimul comunist, cu toate ca personal , daca stateai in banca ta nu aveai treaba cu pcr ul sau cu securitatea eu vreau sa spun ca in lumea de atunci cu un singur partid prin lege nu erau faradelegile de acum...Nu se punea director sau ministru un propagandist sau un tip cu scoala de partid.Nu, aia ii puneau secretari de partid nu fie pe diferite domenii de diferite specialități.Acum ? Acum e jale , nu după ce se întâmplă acum am rănit eu in 89 : facultăți pe bani fără să mergi la cursuri ,doctorate cu miile , șef de sala dir la Metrou Bucuresti, semi analfabeti in functii de conduce in societăți cheie doar pentru ca e membru de partid Uite , cu tot regretul meu , chiar daca o să mă judecați altfel ,nu era bine la libertatea individuală pe timpul lui Ceașcă dar acum sfidează bunul simț de încremenești.Acolitii puterii de moment se îmbogățesc fără să aibe firme si nu ii întreabă nimeni , vedeai asta pe timpurile " negre" Să nu mă înțelegeți greșit, ador miliardarii români adevărați, ii urăsc pe cei care au czi de la stat ca da șpagă si e membru cum găsim sute in fiecare judet.Voi asta ati vrut după 89 ? Prostul ăla de Ceausescu ( pt care sincer am respirat ușurat cand a fost împușcat...) a realizat 10.000 de intreprinderi , metro , Casă Poporului PF1( hidrocentrala) Canal , fci unice in lume : anvelope,rulmenti speciali , fca de diamante sintetice etc care au dispărut...Voi asta voi ati, toți? Referitor la doctori , Eu daca nu as fi inginer si as fi doctor nu as participa la un bolnav de coronavirus decât echipat cu costum cu risc zero, as refuza altfel Asa spun Jo,acum si...la anu. Cum va simțiți în județul vostru cand vedeți în orice structură nepotismul la fiecare societate de stat ? Pana-n 89 daca erai avocat soția nu putea să fie judecător si mii de restricții firești, corecte , vă place ce este acum in orice domeniu ? A 3 a oară va spun : traim timpuri nenorocite ,cum nu le criticați în comparație cu ce am trăit cei mai batrani ? Sunt înfiorat de unii oameni ,parol !

    RăspundețiȘtergere