duminică, 12 septembrie 2021

Cioran sau un trecut deocheat de Marta Petreu

Marta Petreu s-a învrednicit să facă analize sociologice, de filosofia culturii având în centru cei mai importanți intelectuali, literați, filosofi ai epocii modernizării României, cu accent pe perioada interbelică. 

Am găsit
această carte într-o ediție revăzută, apărută acum 10 ani, dar încă în librării. Am citit cam toate analizele făcute de Marta Petreu, nu prea mi-a plăcut cea în care vrea să-l scoată pe Mihail Sebastian de fascist și extremist de dreapta. 

Această carte este dedicată cărții lui Cioran: Schimbarea la față a României.  Carte scrisă la 25 de ani, în 1936 de Emil Ciorna care i-a marcat și schimbat destinul. Din cauza ei, Cioran a renunțat la România și la românește și a devenit un important scriitor și moralist francez. Chiar dacă în epocă nu a avut răsunetul meritat, ea a influențat pe alți scriitori. De exemplu, în pofida faptului că a negat, Horia Roman Patapievici este influențat de cartea lui Cioran în articolele sale politice de la începutul anilor 1990. Nota bene, nici Cioran, nici HR Patapievici nu au avut de suferit de pe urma cărții. Cioran a scris lui Noica pe la jumătatea anilor 50, lucru care a băgat în pușcăria comunistă pe Noica, Paleologu, Pillat și alții. Patapievici s-a ales doar cu diatribe ale unor reziduuri comuniste cu tendințe neo-legionare. 

De ce Cioran are un trecut deocheat?

Pentru că pe la 22 de ani aflat la bursă în Germania s-a umplut de entuziasm la acțiunea lui Hitler care a luat puterea în 1933. Există de fapt la noi românii o mare capacitate de imitație și copiere a unor chestiuni externe. Dacă în anii 20 a apărut mișcarea legionară din motive antisemite ea a luat avânt și din cauza fascismului italian și a hitlerismului din Germania.  Revenit în România Cioran a aderat cu entuziasm la mișcarea legionară. Dar și admirația pentru experimentul bolșevic din Rusia. Da, este un paradox aici, Lenin și ideologia bolșevică îl entuziasmau pe Cioran, pentru că acesta încerca să schimbe lumea rusă, să o modernizeze, obiectiv asumat în Schimbarea la față a României.

Mă așteptam ca Marta Petreu să fie extrem de critică la adresa cărții lui Cioran. Nu este pentru că acționează o solidaritate ardeleană, manifestă și în cartea despre Lucian Blaga. 

Teza Martei Petreu este că ideologia lui Cioran nu era  mișcării legionare. Pe când legionarii elogiau autohtonismul, trecutul eroizat și de Eminescu, ortodoxismul retrograd, Cioran ca ardelean se lamenta de stăpânirea străină asupra românilor, 1000 de ani de stăpânire bulgară, care ne-a influențat limba, de cea maghiară și apoi cei 500 de ani de turcire. Ardelean fiind el nu găsea ca Eminescu și alții modele de mândrie voivodală, un Ștefan cel Mare, un Țepeș sau Mihai Viteazul. El este produsul redeșteptării naționale, a bisericii unite cu Roma, care ne-a amintit că suntem os nobil de romani. Cioran dorește un alt destin, unul cu o istorie ca a Franței și populație ca a Chinei! 

Cioran este disperat că s-a născut într-o cultură mică și vrea România o putere importantă în Balcani, o Românie militaristă și imperialistă. Are cuvinte grele pentru evrei, care-l fascinează cu tăria credinței și profetismul acestei etnii. Cuvinte grele are și pentru ungurii care au stăpânit Ardealul 1000 de ani, pentru simbolul acesteia stăpâniri, jandarmul ungur. Ulterior el a  scos aceste pagini din ediția tipărită după 1990 la Humanitas.

Pentru asta România trebuie modernizată, pusă la teasc. Ironia istoriei cel care a pus România la teasc a fost Ceaușescu, cu proiectele sale demente de modernizare, de distrugere a satelor, mai ales cele transilvane. Cioran și-a văzut împlinit visul de către un dement care credea că modernizează România. Prin acest lucru Cioran se deosebea fundamental de legionarii paseiști. Prin ortodoxia militantă legionarii eliminau jumătatea ardeleană, greco catolică!

Mai subliniază Marta Petreu că Cioran nu cultiva mitul omului nou pe care doreau să-l fabrice legionarii și pe care, în alt registru l-a făcut și comunismul ceaușist cu succesul pe care îl are acest tip retrograd apărut din școlile comunismului, care frânează dezvoltarea de azi a României.

Pentru mine rămâne o enigmă cum au ajuns intelectuali excepționali precum Cioran, Eliade, Noica la mișcarea legionară în pofida metodelor lor criminale și teroriste.

Cioran a avut într-un fel comportamentul lui Eminescu a frecventat universități celebre, dar nu a obținut niciun titlu doctoral, altele erau prioritățile lui. Cioran a fost toată viața un marginal. A trăit în umbră, jumătatea de viață din Franța fără a avea o profesiune clară. Dar a scris cărți importante în franceză, care îl plasează într-o poziție privilegiată în cultura franceză. 

Marcat de Holocaustul unde a pierit Fondane, rușinat de aderența legionară, Cioran s-a dezbărat de românismul profetizat în Schimbarea la față a României și a devenit autor francez, refuzând să mai vorbească și să scrie în limba română. 

Cartea lui Cioran are un ecou important pentru că pune în discuție rolul României, destinul ei și efectele unor idei expuse de către autor. Marta Petreu face o analiză pertinentă a opțiunilor lui Cioran în lumina acestei cărți. Totuși trecutul deocheat al lui Cioran nu privește această carte, ci a opțiunilor sale politice în momentul în care a scris cartea. 

Cartea Martei Petreu m-a determinat să recitesc Schimbarea la față a României în ediția original din 1936. 


2 comentarii:

  1. Extrem de interesant!!! E important sa citim despre acești gânditori, Marta Petreu a scris și despre Blaga, excepțională femeie, iar, legat de Cioran, cred că s-a străduit să analizeze cazul cat mai obiectiv...e greu sa fii obiectiv și să fii și patriot în același timp. Eu cred că Cioran poate fi apreciat altfel daca te situezi pe postura de cetățean al lumii și nu cetățean al României.

    RăspundețiȘtergere
  2. opinie din Deutschland13 septembrie 2021 la 20:19

    un comentariu interesant, care m-a pus pe ginduri. Momentan citesc o carte despre rolul Hohenzolernilor in istoria Romaniei. Din pacate singurul care s-a achitat de sarcina preluata, in mod remarcabil, cu toate partile slabe ale politicii lui, a fost Carol I, dupa parerea mea.. Dupa aia a mai fost momentul primului razboi mondial unde am jucat cartea care trebuia, din convigerile personale are Reginei Maria, se pare (nu mi-e clar cit a fost pentru Romania sau a fost doar animozitatea ei personala fata de Prusia).

    Dar altceva vreau remarc. Tu scrii despre mimetismul practicat la noi de-a lungul istoriei. L-am practicat si in 1848, si in vremea fascismului, si dupa al doilea razboi mondial, si in 1968, si astazi, cu urmari grave, zic eu pentru viitorul nostru ca natie.

    Se pare ca nu sintem in stare a hotarim ce e bine pentru noi. Ma tot intreb cum e posibil ca natii ca belgieneii (nici macar nu sint o natie!!), olandezii, portughezii, popoare mici fara indelungata traditie de independenta au reusit sa aibe centenarele lor de glorie!!. Ce au ei si nu avem noi? Nu e vorba de marime, ci despre mind setting, cum zice romanul azi!!!

    Sa stii ca circul politic de azi din tara nu are NIMIC de a face cu comunismul prin care am trecut. Si acum 150 de ani tot asa am fost. Saracul Carol I a fost disperat de felul in care ‘elitele’ cu care a avut de a face au inteles misiunea lor in aceasta tara.



    Sa revin la Cioran. Cu tot respectul pentru ceea ce a realizat, nu pot sa inteleg ce are de a face limba romana si faptul ca s-a nascut roman cu deciziile luate de el in viata. Daca a refuzat sa mai vorbeasca romaneste s-a spalat de pacatele tineretii? S-au a vrut doar sa ascunda viata lui din tinerete, care in Franta nu mai dadea bine?

    Noi nu alegen nici cind si nici unde ne nastem. Asta este cea mai mare loterie din viata.

    Faptul ca era roman sau ca vorbea romaneste l-au facut sa se entuziasmeze de indeologia hitlerista cit a fost in Germania?

    Asta este o mare problema la noi: ne e rusine de cine sintem si de unde venim. Si de aici incep necazurile: cum sa faci ceva statornic si cu cap si coada, daca nu stii cine esti si unde ti-e locul?

    De multe ori m-am gindit daca nu cumva acest fel al nostru de fi este cea mai buna dovada ca noi de fapt nu apartinem acestui pamint pe care stam astazi. Poate ca cei ce zic ca am venit tirziu pe teritoriul de azi al Romaniei, au dreptate. Inca nu sintem ‘acasa’ se pare…..

    Dar nici macar asta nu ar fi un pacat. Se stie si de la case mai mari cum e cu imigratia. Numai ca noi nu am facut mare lucru din locul pe care ne-am asezat…

    RăspundețiȘtergere