Phoenix 1972, de la stânga la dreapta Nicolae Covaci, Valeriu Sepi, Mircea Baniciu, Josef Kappl, Costin Petrescu |
Jurnalul de săptămâna asta privește sărbători ale
unor scriitori. Aflu din România literară că sunt 185 de ani de la nașterea lui
Ion Creangă. Dar aniversarea rotundă este a lui Marin Preda. Se împlinesc în acest
an 100 de ani de la nașterea lui Marin Preda. Dar nu cu acest scriitor vreau să
încep, ci cu altceva.
Cazul Phoenix
Sunt cititor al publicațiilor culturale pe hârtie
și on line. Citesc săptămânalele România literară și Dilema veche
cumpărate de la chioșc. Apoi le diseminez unor prieteni ca să aibă și ei ce
citi. Observator cultural este o revistă pe care o citesc pe internet.
Și săptămâna trecută am citit un articol care m-a iritat. Nu l-am comentat și
bine am făcut pentru că am consultat revista vineri 18 fenruarie și am constatat că eu
am fost primul care am comentat articolul, dar între timp au fost și alte comentarii
privind destinul trupei rock Phoenix. Autorul este un sociolog din tagma asta
nouă de revizioniști de stânga, pe care revista respectivă le găzduiește cu generozitate opiniile. Autorul, numit Emanuel Copilaș are teza că succesul extraordinar al
acestei trupe se datorează sistemului comunist, al autorităților vremii. Altfel
cum, atunci când au fugit în 1977 s-au aflat în situația de ajunge boschetari în
Occident.
Eu aș începe cu amintirile proprii. Trupa Phoenix a
fost trupa de muzică rock care a avut cel mai mare succes în România. Au apărut
prin 1962-1963 în Timișoara sub numele Sfinții! Chestia asta a
scos din minți autoritățile și-mi amintesc, cred că era 1965, eram elev în clasa a X-a, de un articol apărut
în ziarul Scînteia Tineretului în care junii rockeri erau făcuți praf, inclusiv
era citat un vers din enormul lor succes: Vremuri, adică purtau
pantaloni strâmți și soioși. Au fost obligați să-și schimbe numle în Phoenix.
Succesul de public ulterior a fost răspândit și de un disc EP pe care l-am
cumpărat fără să posed un pickup! Ulterior în toamna lui 67, când eram deja
student Phoenix și-a făcut apariția la Casa Studenților din București, probabil
printre primele turnee în București. Eram la balcon și entuziasmul era atât de
mare că am crezut că balconul se va prăbuși de atâtea tropăieli. I-am urmărit
și la Festivalul Club A din 69 unde au fost și alte trupe de mare succes, care
au dispărut între timp.. Am petrecut o noapte la
Barul Litoral din Eforie Nord în 1969 unde i-am ascultat și am dansat pe muzica
lor. Ultima mea amintire cu Phoenix a fost la Polivalentă în Ajunul Crăciunului
1976. Cred că a fost ultima lor apariție în București. Atunci am trăit o
experiență similară cu cea din filmul Blow up. Unuia din interpreți i
s-a desprins o mânecă de la cămașa cu briz brizuri și a tras de ea până s-a rupt, când încălziți erau în finalul cu muzică din rockul internațional. Muzica lor a
fost altceva, apoi Nicu Covaci a avut inspirația etno rockul și a fost primită
cu același entuziasm de congenerii mei. Ei au fost neconformiști până la capăt
și dorul de libertate totală i-a determinat să fugă în Occident cu toate
riscurile. Revenirea în țară după 1990 nu a mai fost cu același mare succes,
erau alte vremuri. Toți care au fost martorii epocii își aduc aminte cu
nostalgie, un comentator cu pseudonimul Rocker amintește de muzicienii epocii,
amintind și de un prieten din viața studențească, Sandu Mitaru. El nu era propriu
zis muzician, era concitadin cu Mircea Florian din Satu Mare. A fugit cu mari riscuri, trecând
Dunărea și s-a împlinit ca un expert IT, ceea ce și era în România. Are un
premiu Grammy pentru metode de comprimare a videoclipurilor.
Revenind la Phoenix ceea ce Copilaș face este revoltător. Phoenix nu a fost
niciodată o trupă de conformiști ajutați
de autoritățile comuniste, sau securiști. Au apărut într-o epocă de tranziție,
mijlocul anilor 60, deceniul 7 ca să precizez pentru cei care confundă
numerotarea deceniilor cu anii! Atunci s-a desfăcut șurubul și a fost momentul
în care trupele de muzică nouă au apărut ca ciupercile după ploaie. Pentru
autorități era o afacere, erau limitați să apară la televizor, pentru că toți
purtau părul lung. Constat acum cu oarece umor că tinerii de azi sunt tunși
reglementar pe placul autorităților de atunci. Cel care a exploatat această supapă
muzicală în scop diversionist a fost Adrian Păunescu cu cenaclul său Flacăra. Mulți
tineri de atunci își amintesc cu nostalgie acele spectacole, eu din întâmplare
nu am fost la niciun cenaclu, îl detestam pe diversionist.
Copilaș, ca toți tinerei de azi cu fumuri stângiste
trăiesc cu impresia că vremurile erau ca acum, puteai să scrii orice, să spui
orice, nu este presiunea ideologică a acelor vremuri, a suspiciunii securiste, a
Europei Libere unde ne descărcam frustrările ascultând pe cei care ne spunea
adevărul Iepocii de Aur! O cucoană m-a apostrofat că de ce sfidam autoritățile. Nu sunt și nu eram mari
dizidenți, dar nu acceptam minciuna și ipocrizia acelor vremuri câinoase.
Pentru că am trăit, cum bine spun cei de la Phoenix: Vremuri!
Marin Preda
Cu scrierile lui Marin Preda am luat cunoștință
când eram întra XI-a, aducă ultima clasă de liceu din acea vreme, citind
romanul Moromeții. Pentru mine a fost o revelație, pentru că retrăiam vacanțele
la Aluniș, lângă Slănic Prahova, satul patern. La unchiul meu, fratele mai mic
al tatei luam masa la o măsuță joasă cu scăunele unde întindeam toți în tigaie, eu,
verii, unchiul și mătușa. Preda cu viața țăranului român de la Dunăre descria
viața țăranului din Valahia. Dar nu aceste descrieri ale vieții la țară nu fac
fondul romanelor lui Preda, ci realismul al acestor romane, care, nu descriu
doar foamea de pământ a țăranilor lui Rebreanu, ci inteligența țăranului român,
care după marea reformă agrară interbelică îi permitea să nu mai trăiască acea
presiune. Marin Preda a devenit favoritul meu. Dosarul dedicat de Dilema veche
îl declară superstarul literaturii postbelice. Și Marin Preda merită acest
calificativ. Preda a scris romane în răspărul proletcultismului, al realismului
socialist, cu grad mare de autenticitate. Nu degeaba îl lua peste picior pe
celălalt teleormănean, Zaharia Stancu, care în Desculț mințea ca un porc că
țărani erau obligați să poarte botnițe la cules de struguri. Romanele lui Marin
Preda erau un fel de supapă pentru cititori, înlocuia presa, care era cenzurată
și plină de minciuni. Păi cum să nu-l admir pe Preda când îl evoca pe Virgil Ierunca
prin 1976, cel pe care îl ascultam la Europa Liberă, ce ataca violent, literatura
convențională, pe linie de partid.
Am aflat cu surpriză că sunt suficienți de mulți liceeni,
care nu-l mai percep pe Marin Preda, pentru că viața la țară din Moromeții este
anacronică. Copiii ai căror bunicii mai trăiseră vremurile lui Preda, nu-l mai
înțeleg și un cronicar sfătuiește ca Moromeții
să fie studiat în paralel cu Cel mai iubit dintre pământeni, un roman
citadin.
Un alt critic literar revizionist îl atacă vehement pe Preda cu argumentele altui critic literar, deoarece Preda descrie viața în pușcărie a lui Petrini, inspirată din tragedia scriitorului I. D. Sârbu și asta ar fi o lipsă de bun simț. Filosofia lui Petrini Preda este luată peste picior, mi-aduc aminte că și Monica Lovinescu nu prea agrea aceste lucruri. Alt lucru criticabil la Preda este pasajul cu militantul comunist din Delirul, care l-ar fi întruchipat pe tânărul Ceaușescu.
Ce rămâne din Preda azi? Marele său talent de scriitor autentic, forța sa
literară, autenticitatea. Îmi amintesc în Intrusul cum personajul principal
înjura invenția socialistă a bateriei de chiuvetă care era folosită și la baie, eu posedam acasă această invenție!
Romanele lui Preda au fost anticomuniste, realitatea lor era realitatea comunistă
românească, fără ipocrizii, chiar dacă la începuturi și Preda a făcut compromisuri precum Desfășurarea
sau Ana Roșculeț, criticate în epocă pentru că nu erau suficient de
proletcultiste. Am recitit parte din romanele lui Preda în special cele două volume
din Moromeții și îmi par valabile și azi.
Iar ecranizările făcute de Stere Gulea le pun și mai bine în valoare.
Continuând interesul meu pentru seriale mistery
vizionez acum Shakespeare și Hathaway. Numele celor doi protagoniști
Luella Shakespeare și Frank Hathaway ( după numele soției lui Will Anne!) sunt doi detectivi privați ce acționează
în Stratford on Avon, în peisajul renascentist al marelui Will. Este un serial britanic,
plin de umor sec dar și cu crime!
Citesc acum Memoriile contelui de Saint Aulaire,
ambasadorul Franței în România anului 1961-1919. Sunt impresionat de filo-românismul
acestui francez, el a reușit să-l facă pe Ionel Brătianu să semneze pactul cu
Antanta și a trăit alături de români nenorocirile Războiului de Reîntregire.
Sunt aproape de terminat și cu romanul Dark
Hours de Michael Conelly. Este romanul detectivei LAPD Ballard și a lui
Harry Bosch, personaj într-un serial de succes cu numele acestuia. E de mare
actualitate, cu pandemia de Covid, cu cazul George Floyd care a afectat puternic
credibilitatea poliției americane și episodul
incredibil al invaziei Capitoliului de către suporterii lui Trump.
Pentru a-mi sustine comentariile , iti propun sa accepti ideea ca in regimurile totalitare oamenii care lucreaza in cultura trebuie sa faca concesii . Daca nu ar fi facut concesii nu ar fi fost angrenati indiferent de talentul pe care il aveau. Toti cei care au reusit sa se faca cunoscuti in cultura au facut concesii.
RăspundețiȘtergereSe trec la cei pe care i-ai amintit mai sus .
Marin Preda a surprins felul de a fi al sudistului roman de Teleorman Valahia, Parerea mea este ca i-a depasit pe toti cei care au incercat sa vada omul acestor locuri. Singurul cu care se poate asemana ar fi Caragiale ,
Formatia Phoenix are un trecut care se inscrie asemanator cu ideea de mai sus. Numai ca asa cum se intimpla , la un moment dat farnmecul si valoarea i-au facut de neatins in fata spectatorilor de catre sistem.
Ar mai fi si Adrian Paunescu. Eu am participat o singura data la un Cenaclu. Eram in concediu , la Neptun . O seara frumoasa de vara , si un spectacol care m-a impresionat tocmai prin interventiile lui Paunescu . Simtea publicul mai mult decit oricine . Am ramas impresionat. Si astazi spun ca nimeni nu a avut valoarea lui in ceea ce priveste multimea. Oricum ramine cu performanta ca a ridicat foarte multi artisti care in lipsa lui ar fi ramas in santul ignorantei. Eu , il apreciez desi stiu ca tendinta este de a fi repudiat . Pacat !!!
Ce asociere inedita in postarea asta, Phoenix si M. Preda, doua subiecte incitante! Phoenix? Raman la parerea ca au avut succes intr-o perioada de oarece emulatie patriotica dupa evenimentele din '68 si pseudo-deschiderea catre Occident a PCR-ului... Nu-mi imaginez ca junimea contemporana rezoneaza la Negru Voda sau Mugur de fluier. Preda? Demonstratie a Regatului ca poate naste si scriitori de reala valoare nu numai "angajati" precum Z. Stancu...
RăspundețiȘtergereMi-au placut consideratiile tale legate de Phoenix dar nu cred ca noua
RăspundețiȘtergeregeneratie realizeaza cele spuse de tine. Eu sunt primul care as vrea sa
nu am dreptate dar cred ca noii generatii ii lipseste angajarea in a
depune efortul necesar pentru a lasa ceva bun in urma. Ma uit in jurul
meu aici, le si spun, dar nu prea vad sperante ca ceea ce s-a realizat
pana acum macar sa se continue la acelasi nivel daca nu dezvoltat pe mai
departe. Sigur ca pot fi gasite explicatii dar cam asta-i situatia si
este generala. Imi aduc aminte prin anii '80, la institutele din
Germania erau lumini la birouri pana noaptea tarziu si in weekend-uri
iar inauntru gaseai cercetatori locali. Prin anii '90, luminile
continuau sa fie aprinse dar folosite in special de "ausländeri". Acum
nu le mai vezi aprinse. Ce sa mai vorbim de cele de la noi din Institut.
Stii cum spunea Juvara: "imi pare bine ca n-o sa mai apuc vremurile sa
vad consecintele".
Bune comentarii. Nu am avut timp să ştiu mai multe despre Phoenix, dar literatura este meseria mea. Mi se pare greşit ca pornirile acestea anticulturale se datorează unei aşa-numite stângi.Vina aparţine găştilor de "intelectuali recenţi", care pun la index moştenirea culurală (Arghezi, Sadoveanu, Păunescu chiar Eminescu sau Marin Preda). Aceşti "democraţi" ignoră faptul că Marele Zid Chinezesc s-a construit într-o sută şi mai mult de ani, pentru că nici un împărat nu a demolat ceea ce s-a construit în perioada predecesorului, ci, mai mult, a adăugat. Şi asta nu pentru că ar fi fost de stânga sau de dreapta, ci pentru că au fost CHINEZI
RăspundețiȘtergere