N-am mai scris şi
consemnat evenimente cum făceam în jurnalele de joi, când mergeam la Bucureşti
la UPB.
A venit vara şi mai
că a trecut!
Între timp am fost la
sfârşitul lui iunie la mare în Grecia, Thassos, la Skala Potamia.
Au urmat apoi cele
două săptămâni de excursie în Polonia şi Ţările Baltice, inclusiv Helsinki,
Finlanda.
Între timp am urmat o
serie de aventuri pescăreşti pe bălţile din apropierea Piteştiului împreună cu
amicul Mitică O şi ultima cu Dan A.
Ultima aventură
pescărească s-a desfăşurat miercuri 22 august. Eram avertizat că dimineaţa este
cam răcoare şi mi-am luat un tricou cu glugă.
Distracţia a devenit
serioasă când am luat un crap pe după ora 10. Ciortanul trăgea sănătos şi
intrase între nişte crăci aşa că am intrat în apă. L-am recuperat cu ajutorul
lui Dan şi era nu prea mare, cam la 0,8 kile. Au urmat şi alt ciortan la fel de
mare adică nu prea, luat la pluta culisantă.
Între timp îl văd pe
Dan cum se agită, în fine i-a tras şi lui un crap mai serios. Cu toate ă mulineta
nu era prea performantă l-a manevrat destul de bine. L-am scos şi în minciog
deja se rupsese forfacul. L-am agăţat la timp! Dan era foarte mândru, crapul
era de 1 kil jumătate era primul lui crap serios.
N-a trecut mult timp
şi lanseta pusă la mal mi-a semnalizat alt crap serios, a cântărit şi el 1 kil
jumate. În fine lanseta mea specială de crap şi-a adus obolul cu un ciortan
până într-o juma de kil.
A fost cea mai
fructuoasă partidă de pescuit din acest an, ciortanii au cântărit cam 4,5 kile,
cu aia micii incluşi.
Ieri am citit ca de
obicei Dilema veche. Dar nu acest număr ci, cel de săptămâna trecută a
fost mai interesant pentru dosarul privind spiritul critic la români.
Este amintită
personalitatea lui Titu Maiorescu, fondatorul literaturii moderne româneşti. El
este în acelaşi timp şi fondatorul spiritului critic în societatea românească în
afacerile publice. Dacă Maiorescu i-a avut urmaşi în literatura şi cultura
română, prin Eugen Lovinescu, G. Călinescu şi mai nou cred că Nicolae
Manolescu, nu acelaşi lucru se poate spune despre spiritul critic privind
societatea românească.
Eugen Lovinescu a
fost teoreticianul sincronizării societăţii româneşti cu cea occidentală, aici
fiind mai mult o dorinţă, în care spiritul critic era mai puţin prezent.
Şi cultura română a
fost sincronă, ba chiar avangardistă prin Tristan Tzara şi dadaismul,
prin scriitorii avangardişti, care au fondat reviste cu nume obscene.
Însă în interbelic a
lipsit un spirit rector, care să canalizeze energiile româneşti în reformarea
societăţii, dimpotrivă au înflorit mişcări extremiste precum cea legionară şi
marginalul şi nesemnificativul PCdR, partid antinaţional care pleda pentru
distrugerea României Mari, obiectiv îndeplinit de vecinul rapace de la est,
Uniunea Sovietică, după 23 august 1944.
României i-a fost
smulsă Basarabia, Bucovina de Nord ca şi Cadrilaterul, cedat bulgarilor.
Singura consecinţă
pozitivă a fost recuperarea Transilvaniei de nord, datorat actului de la 23
august 1944, când regele Mihai l-a înlăturat pe mareşalul Antonescu şi am
revenit la Naţiunile Unite.
Ce să mai vorbim de
spirit critic în perioada comunistă. La sfârşitul anilor 40 şi începutul anilor
50 ne adăpam la gândirea lui Stalin, care ne făcea popor slav, ne distrugeam
elitele cu ajutorul neprecupeţit al cozilor de topor autohtone.
Şi a venit august
1968 şi reacţia critică a lui Ceauşescu care a dat ceva speranţe intelectualilor
români. Lipsit complet de spirit critic Ceauşescu a cârmit România spre
dictatură, frig şi lipsuri alimentare.
După momentul luminos
al Revoluţiei din Decembrie 1989, părea că renaşte spiritul critic la români.
Amintesc de Apel
către lichele al lui Gabriel Liiceanu, de eseurile lui Horia Roman
Patapievici, cea mai plăcută surpriză în cultura română. Ambii au derapat însă.
Liiceanu spre atitudini radicale şi partizanate oneroase cu Băsescu.
Patapievici spre un conservatorism cu accente reacţionare de tip Maurras.
Singurul spirit
critic în societatea românească care păstrează o atitudine moderată rămâne
Andrei Pleşu şi poate este în descendenţă un urmaş al lui Maiorescu. Nu îmi dau
seama de cât de audiat este şi ce impact social are.
Revenind la cele
zilnice, continuă discuţiile şi controversele privind protestul de la 10 august
2018. Cu toate încercările autorităţilor în frunte cu sinistrul Dragnea
de a da o nuanţă sediţioasă manifestării, probele video arată că Jandarmeria
s-a comportat precum minerii, bătând şi gazând manifestanţi paşnici.
Nu ne mai află în
1990 când TVR era în ceaţă, orice cu un smartfon filmează orice.
În plus Dragnea dă
dovadă de demenţă paranoică cu asasinii plătiţi să-l omoare. Dimpotrivă
acţiunile lui distrug şi mai mult încrederea oamenilor obişnuiţi în PSD.
Cel mai relevant este
sondajul intern în care PSD nu mai are decât 25%. Imediat slugile slinoase ale
puterii şi toxicei A3 au publicat sondaje prin Avantgarde al lui Pieleanu şi Sociopol
că PSD stă pe la 33-37%. Cred că în sondajele astea cred doar idioţii care
le fac.
Citesc cotidianul
local de unde iau informaţii despre oraş şi acolo un fost militar reformat, dat
afară este editorialistul cel mai retrograd cu putinţă. În cel de azi se trăgea
de brăcinare cu Liiceanu pe tema înjurăturii de pe numerele unei maşini aduse
din Suedia. Cred că Liiceanu exagerează într-o exasperare cu accente isterice
câteodată, dar de aici până la dejecţiile unui individ de celebritate judeţeană
este un drum lung.
Aflăm că doamna
Dăncilă este ploieşteancă, de a mea, fostă elevă la Mihai Viteazu, dar care a
terminat la Liceul Energetic din cauza mediocrităţii.
Chiar şi în oraşul
lui Caragiale mai nasc Miţe Baston, nu atât ambetate, cât parcă căzute din
Lună!
Intr-adevar, domnul Plesu e pe gustul mai multor oameni, si eu il apreciez foarte mult, ma bucur enorm ca exista si ne ajuta sa traim. Dar dansul e mult prea cumintel. La cat de grav e ce se-ntampla in tara asta, am avea nevoie de intelectuali MILITANTI. Nu de intelectuali care stau pe fotoliul lor si scriu lucruri adanci, reflectand foarte exact racilele societatii, dar atat! Intelectualii nostri s-au indepartat de politica si de la participari active la evenimente unde sa fie vizibila parerea lor critica, mai ales dupa ce-au fost denigrati si manjiti de diverse elemente tradatoare de tara, cozi de topor rusesti care au inceput o campanie de tocat marunt toate elitele acestei tari, pentru a o decapita intelectual.
RăspundețiȘtergereAm devenit o populatie amorfa, nu mai avem modele...suntem ca niste curci besmetice nevand la ce grup de oameni sa ne uitam si sa ne punem sperantele in ei!
Liiceanu si Patapievici sunt radicali, nu derapati. Nu au derapat de la ideea de a critica drastic mentalitatea de bolsevici a continuatorilor mafiei comuniste care s-a transformat intr-o mafie ce a preluat ce e mai rau din capitalism, adica rapacitatea in detrimentul grijii pentru binele unui numar cat mai mare a semenilor lor, pe care i-au exasperat cu lacomia si nesimtirea lor. Vreti oameni blanzi, sugubeti, dar moi si COMOZI, ca Plesu? Nu ne ajuta prea mult. Ar fi fost mult mai bine daca TOTI intelectualii care gandesc romaneste si vor ca tara asta sa fie civilizata, educata, cu rost, cu o populatie bine utilizata si iubitoare de viata si de frumos, sa fi fost drastici si nu sa se FOFILEZE, lasandu-i pe mafioti in banii lor !!!
Fiindca in comentariul Adrianei Negruti sunt plasate, cu curaj, opinii contondente - daca nu chiar incitante - gasesc potrivit sa arunc - din fuga condeiului - cateva observatii:
RăspundețiȘtergere"Intelectualii nostri s-au indepartat de politica
si de la participari active la evenimente unde sa fie vizibila parerea lor critica,"
- care ar putea fi evenimentele unde sa fie vizibila parerea lor critica ?
- calea ar trebui sa fie afilierea de partid
fiecare merge la un partid, la unul din cele existente
(nu exista alta forma responsabila de exercitare a "meseriei de cetatean" - vz. Liiceanu)
si il tine sub observatie - comunicand conducerii de acolo parerile critice
si contribuind cu exigenta proprie unei platforme culturale si morale ridicate,
la evitarea derapajelor
- inseamna activitate asidua, o munca
enuntul unor obiective si urmarirea lor
- "eu am scris"
dar ai si urmarit efectul celor scrise ?
ce a urmat, ce efect a avut, in ce se regaseste numita scriere
ca norma social-politica ? ca act administrativ ? chiar ca lege ?