Castelul Wawel |
Cum am mai postat
anterior am fost într-o excursie de două săptămâni prin Polonia şi ţările
baltice.
Acum revin cu o
relatare mai extinsă.
Excursia a pornit din
Piteşti urcându-ne în autocarul belgian Jonckheere, modern şi confortabil.
La Vâlcea însă am
fost anunţaţi că au o defecţiune şi au plecat la garajul de unde era autocarul.
Am adăstat nervoşi mai bine de 3 ore jumătate la o staţie de benzină la
intrarea în Vâlcea, cu toate că ni se promisese că revin într-o jumătate de
oră.
Au revenit în fine
împreună cu proprietarul autobazei care şi-a cerut scuze pentru că au constatat
că computerul de bord le indica o defecţiune care s-a dovedit mai complexă şi
au trebuit să cheme un electrician. În fine defecţiunea fost remediată,
autocarul s-a comportat perfect pe parcursul călătoriei, cei doi şoferi olteni
de Vâlcea, băieţi simpatici, descurcăreţi şi politicoşi au condus profesionist
un drum lung şi complicat, mai ales la noi în ţară.
Am urcat pe
autostrada de capăt a României la Lugoj şi am mers până la Nădlac unde erau
autocarele de linie unde erau generic căpşunarii, care au întârziat ieşirea
noastră din ţară.
Am ajuns târziu spre
miezul nopţii la hotelul aeroportului din Budapesta, numit Ferenc Lizt. Ei pun
nume de muzicieni la aeroporturi nu au avut probabil un Coandă sau un Vuia. De
altfel şi aeroportul din Varşovia se numeşte Chopin!
Ne aştepta un drum
lung de cam 500 de km până la Cracovia, primul obiectiv pe lista noastră de
excursie. Drumul spre Slovacia trecea printr-o zonă în care se construia
autostrada, ca apoi în Slovacia să mergem pe şosele normale, doar în zona
Banska Bistrica am mai prins o bucată de autostradă. Apoi am ajuns în munţi în
Tatra Mică, peisaje frumoase, locuri bine întreţinute, şi fără gunoaie. De
altfel pe tot parcursul excursiei nu am întâlnit peisajul jalnic al drumurilor
româneşti cu gunoaie aruncate pe margine.
Am trecut pe lângă
castelele medievale la Likavka şi Orava, primul fief al Huniazilor, celălalt
dezvoltat de Huniazi ca forturi de apărare.
Intrarea în Polonia a
fost surprinzătoare, peisajul este montan, este plin de vile, rar mai vezi case
vechi de lemn, şi asta mi-a amintit de Bavaria. Suntem în zona de la Zakopane,
zonă de atracţie turistică montană pentru polonezi. Mergem încă pe şosea
normală dar vedem cum se munceşte de zor la autostrada care va lega Slovacia de
Polonia.
De fapt Polonia este
un mare şantier de autostrăzi. Aici, în drumul spre nord şi la intrarea în
Gdansk sunt în construcţie autostrăzi. De fapt toată Polonia este acoperită de
autostrăzi, sau se lucrează intens. Am avut o discuţie cu un turist din grup
care era nemulţumit de felul în care se comporta austriecii de Strabag în
România. Eu i-am atras atenţia că nu Strabag poartă vina, cât sub-contractorii
români care nu sunt în stare să asigure fronturile de lucru cât şi specialiştii
în făcut autostrăzi. Trecem pe lângă Vadovice, locul de baştină a lui Ioan Paul
al II-lea, papa polonez!
Intrăm deja pe
autostradă şi pe la 5 amiaza după pe 21 iulie ajungem în Cracovia,
capitala istorică a primului regat polonez.
Cracovia
Autocarul ne lasă
lângă castelul Wawel, castelul încoronărilor regilor Poloniei. A fost construit
de către regele Cazimir al III-lea cel Mare în jur de 1350 şi apoi dezvoltat de
regele lituanian Jagello şi soţia sa sfânta Jadviga de Anjou, nepoata lui Carol
Robert, regele Ungariei.
Este un castel gotic,
refăcut în secolul al XVI de Sigismund I în stil renascentist.
Castelul se află pe o
colină lângă râul naţional al Poloniei, Wisla sau Vistula. De fapt denumirea
Vistula este transcrierea fonetică a l-ului polonez. Peisajul mi-a reamintit de
Dresda, unde de asemenea Elba face un cot în zona palatelor.
Am vizitat şi
castelul în interior unde era capela încoronării. Sala aduce cu cea de la Westminster,
ceea ce m-a făcut să abordez un tânăr ghid care a recunoscut că este însă o
versiune modestă. Tânărul vorbea o engleză perfectă cu accent britanic şi mi-a
spus că alegerea regilor se făcea undeva lângă Varşovia şi apoi erau
încoronaţi la castelul Wawel.
La intrare în castel
este statuia ecvestră a lui Tadeusz Kosciuszko, eroul polonez al răscoalei din
Cracovia împotriva ocupaţiei ruse, care a rezultat în a treia împărţire a
Poloniei, între Rusia, Prusia şi Austria şi dispariţia ei timp de 150 de ani.
Casa papei Ioan Paul al II-lea |
În faţa palatului se
află statuia Papei Ioan Paul al II-lea cu care mi-am făcut un selfie.
Ieşim din castel şi o
luăm pe calea regală spre piaţa centrală a Cracoviei. Trecem pe lângă sediul
universităţii Papa Ioan Paul al II-lea şi pe lângă o placă memorială ce
aminteşte de cronicarul Jan Dlugosz, care aminteşte de români.
Trecem pe lângă
impunătoare biserici catolice în stil gotic, renascentist sau baroc şi
ajungem în Piaţa Mare - Stare Miasto.
Aici se află biserica
Sf. Adalbert, cea mai veche care pare îngropată în pavajul pieţei şi biserica
Sf. Maria, unde este un bazorelief dedicat lui Cazimir al III-lea cel Mare.
Biserica Sf. Adalbert |
În centrul pieţei se
află Hala Postăvarilor, clădire renascentistă, azi bazar de suveniruri şi
alături Turnul Primăriei, clădirea propriu zisă nemaiexistând. În jurul pieţei
mari se află restaurante şi cârciumi. Am observat că în limba poloneză
localurile cu pretenţii se numeau restauracia iar cel modeste crzima sau cam aşa ceva.
Turnul primăriei |
Am mâncat la un
stabiliment pe colţul sud vestic la pieţei numit ceva ce însemna vrăbiuţa. Asta se confirma la
toaletă unde erau vrăbioi cu papion la bărbaţi şi şi vrabie fundă la doamne.
Am luat o ciorbă de
varză acră cu afumătură şi apoi crupe (un fel de orez de orz) cu cârnaţi şi
evident bere! Bun!
Seară ne-a luat
autocarul şi ne-a dus într-un pseudo hotel fost cămin sau spital, cu aer de
acum 30 de ani în plin comunism, cu prosoape insuficiente şi paturi proaste,
dar cu baia la standarde. Cât de prost era hotelul se vedea după recepţionerul
cu telefon cu taste.
Poetul Adam Mickiewicz |
Ne-am întors pe 30
iulie la Cracovia după periplul baltic şi am mai tras un set de poze, Adriana
şi-a mai cumpărat nişte chestii de chihlimbar, magneţi de frigider, suveniruri.
Am oprit la aceeaşi
cârciumă unde ne-a prins şi ploaia, dar eram sub umbrela localului. Am consumat
aceeaşi ciorbă de afumătură, dar al felul doi am luat tocană de porc eu ,
Adriana de vită şi evident bere.
În prealabil am
încercat să ajungem la casa lui Ioan Paul al II-lea, îndrumaţi de un polonez
care nu ştia decât limba lui şi acesta ne-a arăta spre clădire zicând (sic!) Papamobil.
Lângă casa papei am
văzut un basorelief care evoca foametea din 33 din Ukraina declanşată de Stalin
şi numit Holodmor.
Polonezii sunt strâns
legaţi de ukrainieni pe care i-au dominat multe secole, care îi urau ca
stăpâni, dar cu care sunt acum în relaţii excelente, milioane de ukrainieni
lucrează azi în Polonia.
Czestochowa - Jasna Gora - Madona
Neagră Protectoarea Poloniei
Turnul mânăstirii Jasna Gora |
Dimineaţa pe 22 iulie
am luat-o spre cel mai important loc de pelerinaj din Polonia spre Mânăstirea Jasna Gora unde se află
tabloul Madonei Negre - Protectoarea Poloniei, fondată pe la 1382 de călugări
paulini veniţi din Ungaria.
Legenda spune că a
fost pictată de Sfântul Apostol Luca şi vine de la Constantinopol. Este probabil
un artefact luat de cruciaţi când au jefuit în 1204 Constantinopolul şi au luat
multe moaşte şi alte obiecte de cult creştine care azi sunt prin Europa.
Jasna Gora a fost
asediată de husiţi şi de atunci a rămas pe faţa Madonei o urmă de sabie.
Asediul nereuşit al suedezilor din 1655 numit şi Potopul a declanşat cultul acestei icoane declarate Protectoarea
Poloniei. M-am rugat şi eu într-o capelă şi am aprins lumânări.
Varşovia
De la Jasna Gora
mergem pe autostradă spre Varşovia. Drumurile sunt foarte bune, nu vezi
gunoaie, iar peisajul este interesant, este câmpie dar nu ca la noi, peste tot
vezi pâlcuri de pădure de pini sau mesteceni.
Ajungem la Varşovia
şi parcăm în apropierea centrului vechi şi a Vistulei.
Acest oraş a avut
noroc. Regele Stanislav Poniatowski l-a invitat pe veneţianul Belotto - Canaletto să-l picteze. Oraşul
a fost distrus complet în 1944 de către nazişti, lăsaţi de jigodia de Stalin,
ca să se răzbune pe polonezi şi să distrugă şi Armia Krajowa, armata poloneză
necomunistă , care declanşase insurecţia aşteptând pe bolşevici care adăstau pe
malul Vistulei. Pe baza picturilor sale polonezii au reuşit să refacă oraşul
vechi
Ruşii îi urăsc de
moarte pe polonezi. Pentru că i-au stăpânit pe ukrainieni şi i-au îndepărtat de
ei, pentru că au reuşit să ocupe în secolul al XVII-lea Moscova şi să impună
catolicizarea şi un ţar polonez. Revanşa şi-au luat-o în secolul XVIII, când la
împărţirea Poloniei au luat halca cea mai mare cuprinzând Varşovia, Belarusia şi
Ukraina. Graniţele actuale ale Poloniei sunt mutate de Stalin la vest, dând
Poloniei, bucăţi din Prusia, Brandenburg, Silezia, în schimbul Belarusiei şi
Galiţia - Ukraina de Vest.
Am admirat Palatul
Regal, construit de Sigismund Vasa, suedez care a mutat capitala de la Cracovia
al Varşovia şi care are un monument în centrul pieţei. Am luat-o pe Calea Regală
până la altă piaţă, apoi la fortificaţiile Varşoviei - Barbacane. Clădirile
sunt în majoritate construite în stil renascentist sau baroc cu faţade pictate
în stilul sgrafitto, văzut de mine şi la Praga.
Să mâncăm a fost o
aventură că am tras de Adriana să mergem la un restaurant cu mâncare
tradiţională, dar la care era o coadă care m-a dezarmat. Am revenit în Piaţa Mare
şi am încercat la alt restaurant tradiţional unde, de asemenea aşteptai. Până
la urmă am găsit un alt restaurant unde am mâncat şi am băut bere artizanală,
bună dar umflată al preţ. Preţurile în zloţi sunt cam la fel ca în România,
zlotul fiind cam 1,1 lei. Berea la supermarket face între 2 şi 4, 5 zloţi.
Nu am ajuns în
centrul nou al Varşoviei, văzut din autocar. Ca să obtureze Casa Scânteii
din Varşovia, mult mai mare şi înaltă decât cea din Bucureşti, varşovienii au
înconjurat-o cu zgârie nori moderni şi spectaculoşi.
Cazarea seara la un
Ibis a fost bună. Dacă organizatorul ar folosi doar hoteluri de reţea
internaţională turiştii nu ar avea nimic de reproşat. E târziu s-a închis totul
dar luăm apă minerală şi bere de la o benzinărie din apropiere. Aici ne-am
reunit cu alţi 14 turişti, sosiţi cu avionul, care ne vor însoţi până la
Cracovia, de unde vor pleca cu avionul spre ţară.
Gdansk
Oraşul Gdansk, inima
faimosului sindicat Solidarnosc al
lui Walesa l-am văzut la întoarcerea din Ţările Baltice. Am ajuns acolo după un
drum lung de la Vilnius, capitala Lituaniei. Partea finală este drumul în
construcţie pe care se face autostrada ce leagă Lituania de Gdansk şi am prins
un teribilă gâtuire de circulaţie care ne-a luat mai mult de o oră ca să intrăm
în oraş.
Am ajuns pe seară,
după 8, dar în nord se face întuneric târziu după ora 10. Oprim chiar în
apropierea vechiului centru al Gdansk.
Gdansk este
principalul port prin care grânele poloneze ajungeau în Occident. Este un port
hanseatic german care ţinea de teutoni, dar s-a aflat sub suzeranitate
poloneză. ca toată zona Pomerania răsăriteană a făcut parte din Prusia. După
refacerea Poloniei interbelice făcea parte din faimosul coridor polonez care
unea Polonia cu Marea Baltică şi despărţea Germania de Prusia, leagănul statului
german. După Cel De-al Doilea Război Mondial Stalin a retrasat frontierele şi
Prusia Occidentală, ca şi Pomerania au revenit Poloniei. Prusia Orientală a
luat-o Stalin fiind regiunea Kaliningrad de azi, fostul
Koenigsberg.
Numele german al
Gdanskului este Danzig, oraş liber în interbelic în delta Vistulei. Polonezii
au dezvoltat mai spre nord Gdynia, port polonez. După război nemţii au
fost alungaţi şi strămutaţi în Germani de azi.
Gdansk are un centru
istoric superb, construit prin secolul XVII de un arhitect olandez. Primăria
din Gdansk seamănă cu cea din Anvers. Probabil din motivul că se făcea un
intens comerţ cu grâne poloneze aici în Gdansk s-au stabilit negustori olandezi
şi flamanzi.
Oraşul a fost fondat
în 98o de primul rege al Poloniei Mieszko la gura râului Motlawa, unul din
braţele de la vărsarea Vistulei în Marea Baltică.
Catedrala oraşului
Sfânta Maria a fost biserică luterană până în 19456 când a fost re-transformată
în biserică catolică.
Calea Regală este
plină de clădiri renascentiste în stil olandez cu faţade în stil sgrafitto.
Ne-am pozat în faţa
unei din porţile oraşului, Poarta de aur.
Seara ne cazăm la
hotel Vila Vrest. Asta este doar pentru vreo 15 turişti, restul sunt cazaţi la
alt hotel.
Este prin zona unde
erau clădiri rezidenţiale din vremea germanilor, dar şi blocuri noi cu
apartamente de lux şi cu porţi controlate. Hotelierul este cam antipatic, nu
putem sta afară la o bere, că închide terasa, dar ne-am aşezat prin apropiere
ca Adriana să poată fuma. Avem surpriza sa găsim frigider în cameră de care vom
profita.
Malbork - Marienburg
Plecăm dimineaţa din
Gdansk şi avem un traseu obositor. Primul loc unde oprim este Malbork - cetatea
Marienbuurg.
Este fieful
cavalerilor teutoni. Aici se află ce l mai mare castel de cărămidă construit ca
fortăreaţă a cavalerilor teutoni a cărui construcţie a început în 1309. Ordinul
Teuton a venit aici ca să creştineze pe pruşii baltici, lucru ca re a dus la
dispariţia acestui neam şi apariţia în loc a germanilor prusaci, colonizaţi
de teutoni.
Între polonezi
conduşi de regele Wladislaw Jagello, Mare Duce al Lituaniei căsătorit cu
Jadviga de Polonia şi devenit rege al Uniunii polono lituaniene şi teutoni are
loc în 1410 o bătălie decisivă la Grunwald, unde teutonii sunt învinşi şi trec sub
suzeranitatea Poloniei. În secolul XVI Marele Maestru la ordinului teutonic
trece la luteranism şi în aceste teritorii se pun bazele regatului Prusiei, leagănul
Germaniei moderne.
Prusia acaparează
teritorii la vest şi devine o mare putere ce participă la împărţirea Poloniei
de la sfârşitul secolului XVIII.
După 1945 acest
teritoriu german revine Poloniei şi germanii alungaţi. Castelul di
strus în
timpul Celui de-al Doilea Război Mondial este refăcut şi intră în patri
Ca să intrăm în
castel a trebuit să plătim un bilet. Aveam scutiri dacă eram grup şi am
negociat eu cu funcţionarii şi am cumpărat bilete reduse cu 30 de zloţi în loc
de 40 de zloţi, fapt pentru care am fost apreciat de colegii de excursie.
Castelul este o
imensă construcţie gotică superbă aflat pe malul râului Nogat din delta
Vistulei.
Am vizitat cu plăcere
castelul, trecând prin multe camere, admirând muzeul de arme. La celebra
bătălie de la Grunwald s-au folosit în premieră tunurile.
Se puteau face poze
pentru copii cu cavaleri teutoni. Locul este şi unul de distracţie unde poţi
cumpăra bere artizanală scumpă sau să mănânci mâncare tradiţională
polono-lituano-germană.
Torun
Casa Copernic |
De la Malbork am
luat-o pe autostradă spre Torun, oraşul de baştină al lui Copernic, marele
astronom, care a pus soarele în centru universului în loc de pământ.
Este un oraş
hanseatic polonez şi care a ţinut de Polonia în evul mediu.
Nu a suferit
distrugeri în timpul războiului păstrându-şi intact patrimoniul.
Am intrat printr-o
poartă a oraşului să admirăm clădirile medievale în stil gotic precum şi alte
clădiri renascentiste şi baroce.
Am ajuns la catedrala
oraşului unde se oficia o nuntă de tipi u resurse, în faţă se aflau maşini de
lux.
Aici îşi are originea
legenda violonistului din Torun care a alungat broaştele din oraş, similară cu
a fliueraşului din Hameln, Germania, care a alungat şobolanii, şi neprimind
răsplata a plecat cu toţi copii şi pe sub pământ au ajuns în Transilvania,legenda
originii saşilor.
Primăria |
Am ajuns la capătul
străzii mari din Torun la un muzeu într-o clădire de cărămidă care se intitula Muzeum Torunskiego Piernika. Am crezut
că este vreun muzeu legat de Copernik. Am întrebat de casa Copernic şi, amabilă
o doamnă ne-a dat o hartă cu locul unde este casa Copernic. Consultând acum
internetul am aflat că de fapt că era Muzeul
turtei dulci! Că văzusem pe fereastră cum erau unii care frământau
ceea ce acum mi-am dat seama că era aluat!
Am luat masa la un
restaurant într-o clădire de epocă şi chelnerul mi-a spus că imediat după
restaurant pe o stradă din spate este casa Copernic.
Lodz
După acest traseu
obositor am oprit în oraşul industrial Lodz, pronunţat imposibil de polonezi ca
Ugi, sau Oăgi, celebru pentru revoluţia industrială din Polonia cu mari fabrici
de textile în secolul al XIX-lea. Lodz este şi locul unei celebre academii de
film poloneze fiind legat de numele lui Andrzei Wajda, Roman Polanski, Jerzy
Skolimowski, care este chiar de aici.
Ne-am plimbat pe strada mare cu clădiri
din Belke Epoque şi Art Deco aparţinând marii burghezii germano, evreo,
poloneze.
Nu am avut răbdare să
ajungem la capătul acestei străzi lungi unde se afla complexul comercial
Manufactura, construit în spaţiile unei foste fabrici.
Ne-am cazat la
hotelul Campanile dintr-o reţea franţuzească, la standarde bune.
Wroclaw
A doua zi am plecat
din Lodz în excursia opţională spre Wroclaw. Oraşul a fost fondat de marele
duce al Boemiei Vratislav de la care îşi ia numele. Regiunea Sileziei a cărei
capitală la fost Wroclaw este cucerită de Mieszko al Poloniei. Aşa că oraşul
trece din mâinile cehilor în ale polonezilor. Ajunge să fie fief al lui Mathias
Corvin, ajuns rege al Boemiei. Rămânând mare parte din Silezia în posesiunea
regilor Boemiei este trecută în posesiunea coroanei austriece, Wroclaw primeşte
numele german de Breslau şi Silezia este pierdută din nou, fiind cucerită şi
anexată de Prusia lui Friedrich cel Mare în 1741.
Silezia era împărţită
o parte în Prusia, partea de nord, Silezia Superioară la Boemia şi o parte a
rămas Poloniei. Această parte a Silezie trece în stăpânirea Prusiei după
împărţirea Poloniei.
Breslau devine un
oraş mare, industrial, foarte german fiind la frontiera cu lumea slavă.
După cel de-al Doilea
Război Mondial, fostul Breslau reintră în componenţa Poloniei ca Wroclaw,
germanii sun alungaţi ţi în locul lor vin polonezii din Lvov, Ukraina şi din
Grodno, Bielorusia.
Primul popas îl facem
la Sala Centenar inaugurată în amintirea a 100 de ani de la aniversarea
bătăliei de la Leipzig unde a fost învins Napoleon în Bătălia Naţiunilor şi
unde regimente din Breslau şi-a adus aportul. Sala foarte mare este destinată
spectacolelor, evenimentelor sportive. Am văzut o expoziţiei dedicată
Lvovului, constatând nostalgia locuitorilor de azi după acele locuri.
Am constatat acelaşi
lucru şi în Piaţa Mare a Primăriei unde se afla un restaurant cu specific
ukrainian din Lvov!
Oraşul vechi este o
bijuterie aşezat pe canalele făcute de râul Odra (Oder). Primăria este o
clădire construită în stil gotic încă din secolul al XIII-lea. Este împodobită
cu un turn cu ceas şi cu tot felul de sculpturi. Am vizitat şi catedrala care
a fost normal luterană şi acum este catolică. Am mai văzut şi o biserică
dominicană catolică la origine.
Universitatea dinWroclaw |
Am ajuns până la
canalele oraşului şi am admirat o altă mare biserică a oraşului. Autocarul
a parcat lângă Universitatea din Wroclaw, clădire în stil baroc.
Am luat masa la unul
din restaurantele care promiteau mâncare poloneză. Aflăm că nu mai au supă şi
aşa am mâncat doar felul doi şi bere artizanală, scumpă la 12 zloţi halba. Ce
este corect aici este că în Polonia şi ţările baltice halba este de o juma de
litru, nu ca la noi intrată la apă la 0,4 litri.
Am invitat la masă un
cuplu de polonezi care nu găseau loc. S-a dovedit a fi tatăl şi fiica. Se pare
că ea era studentă aici şi-l invitase pe tată la Wroclaw. Ne-au abordat şi am
discutat despre Polonia. Tatăl nu înţelegea de ce vizităm oraşe şi nu mergem la
munte de exemplu. Ne-au întrebat de ce l-am omorât pe Ceauşescu şi eu
le-am explicat că spre deosebire de Jaruzelski care a negociat cu Walesa tranziţia,
Ceauşescu a refuzat şi a pus armata şi securitate să tragă în popor.
L-am întrebat şi ei
despre situaţia din Polonia şi el s-a declarat de acord cu actuala putere a lui
Kaczynski, dar crede că Polonia trebuie să fie în Uniunea Europeană.
Katowice
Am plecat în Lodz
spre Cracovia şi am oprit în marele oraş industrial minier Katowice. Acest a
făcut parte din Silezia poloneză anexată de Prusia. După 1918 nemţii au
încercat să reţină Katowice la Germania şi asta a declanşat trei revolte armate
între 1918 şi 1921 determinând apartenenţa oraşului la Polonia interbelică.
Am oprit la Muzeul
Silezian care este pe locul unde s-a aflat mina de cărbune care a fost închisă.
Este un exemplu pozitiv faţă de dezastrul di Valea Jiului. Am ajuns în
centru pe strada mare unde se află catedrala şi aici am văzut clădiri
abandonate. Tranziţia a fost dură la Katowice,
Călătoria noastră s-a
terminat la Cracovia, de unde am plecat spre ţară prin Budapesta pe 31 iulie de
unde am sosit acasă pe 1 august.
În concluzie am fost într-o ţară care a câştigat pariul cu tranziţia spre economia de piaţă. Politicienii polonezi în pofida disputelor interne sunt patrioţi pentru că resursele de la Uniunea Europeană au fost folosite pentru edificarea unei infrastructuri moderne a unei ţări care se dezvoltă sănătos.
Mă uit ce-i la noi şi sunt mâhnit
Interesant si atractiv itinerariul, multzam pt detaliile istorice! Un popor care a razbit si se mentine in partea superioata a topului european
RăspundețiȘtergereFoarte interesant și un mare plus pentru modul de descriere istorică a locurilor - m-a captivat! Felicitări domnule!
RăspundețiȘtergere