marți, 15 ianuarie 2019

Moartea primarului din Gdansk

În această vară mi-am îndeplinit o dorinţă. Am vizitat Polonia şi Ţările Baltice. 
Poate cea mai mare surpriză a fost pentru mine vizita în oraşul Gdansk.

Citisem despre acest oraş în romanele lui Gunther Grass, obsedat de oraşul său natal Danzig. 
Ştiam că Gdanskul a fost motivul declanşării Celui De-al Doilea Război Mondial. 
De asemenea Gdanskul este simbolul prăbuşirii regimului comunist, al lui Lech Walesa, al Solidarităţii. 

Vizita mi-a depăşit orice aşteptări. 

Din relatarea politologului Andrei Ţăranu am aflat cum arăta Gdanskul în 1995, cam cum era Sibiul văzut de mine în iarna de început 1991, după ce vizitasem Germania de Vest în toamna lui 1990. Mi-am spus atunci, ce frumos ar fi Sibiul dacă s-ar găsi un om ca să-l repare şi vopsească. S-a găsit omul providenţial în Klaus Iohannis care este azi preşedintele României. 
La fel pentru Gdansk a fost primarul Pawel Adamowicz.

De fapt acelaşi fenomen l-am trăit în 1983 când am vizitat pentru prima oară Praga. Era un oraş, urâtă, murdar cu clădiri neîngrijite. Îmi sărise în ochi Obecny Dom, neagră şi murdară, şi revăzută după ani, albă, fabuloasă operă de Art Noveau. 

Revenind la Gdansk am rămas trăsnit când l-am vizitat, este un superb oraş asemănător ca arhitectură cu Bruges, sau Anvers, opera negustorilor olandezo-flamanzi care exportau în Europa de Vest grânele poloneze în secolele XVI-XVIII.

Strada mare este o adevărată operă de artă cu clădiri având nelipsitele frontoane care sunt prevăzute cu vinci ca să poţi urca mobila pe fereastră.

Frumuseţea acestui oraş deosebit care era declarat de Trip Advisor ca ţinta turistică numărul 1 în Europa lui 2018 a fost pusă în valoare de acest foarte vrednic primar Pawel Adamowicz.

Ei bine, primarul acestui oraş atât de frumos a fost ucis un de un dement!
Adamovicz era coleg de partid şi politică cu Donald Tusk, doveditul prieten la României, care a şi rostit un splendid necrolog cu acest prilej trist.

Aceşti oameni de mare calitate au fost şi sunt extrem de detestaţi de sicofanţii lui Kaczynski, liderul din umbră al partidului de guvernământ de azi din Polonia PiS.


Păcat!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu