Biserica cetate Biertan |
Duminică 4 august am hotărât împreună cu
Măriuca să mergem să vedem Biertanul. Cumnatul meu Ionuț trecuse împreună cu
familia prin Biertan m-a asigurat că drumurile sunt bune și merită excursia.
De fapt aveam de mult în
obiectiv să vizitez bisericile fortificate din Ardealul săsesc.
Așezările săsești din
Transilvania pe aria Sibiu, Mediaș, Sighișoara erau în medievalitate așezări
prospere care atrăgeau lăcomia tătarilor și otomanilor. Ca să respingă aceste
năvăliri și să-și apere avutul, sașii au construit pe o colină mai înaltă
biserica și au fortificat-o, ca să reziste asaltului acestor năvălitori. În
jurul acestei biserici cetate se desfășura și respectiva așezare.
Ca să ajungem din Avrig la
Biertan trebuia să o luăm drept spre nord, peste Olt prin Săcădate și peste
dealuri până la punctul final.
Săcădate este satul așezat pe
Olt pe partea dreaptă a râului. Nu fusesm niciodată în acest sat din motive
simple, peste Olt se trecea cu bacul sau se făcuse un podeț suspendat. Doar
când s-a construit hidrocentrala Avrig era în fine o legătură pe șosea direct
spre Săcădate. Măriuca ne recomandase să luăm o telemea de vaci care este
făcută la Săcădate și într-adevăr gustul era excellent!
Am trecut rapid prin sat și am
luat-o pieptiș pe dealul înalt din spatele Săcădății. Pe deal erau vaci care
pășteau într-un perimetru înconjurat de un cablu pus sub tensiune care să nu
lase vacile să iasă de pe pășune.
Trecând de vărful dealului am
avut panorama altor dealuri spre nord.
Hosman
Biserica din Hosman |
Am trecut succesiv prin
Cornățel, Nucet și am intrat pe excelenta șosea Sibiu Agnita. La un moment dat
am ajuns pe lângă Hosman și am intrat această localitate, unde se vedea
biserica fortificată.
Am ajuns la baza bisericii
fortificate și am urcat la biserică. Lângă ea se află și un fel de pensiune
ținând de biserica evanghelică și există și o fundație geramnă cu titulatura
germană a localității Holzmengen, care derivă de la lemn,
ocupație a locuitorilor, probabil.
Am fotografiat exteriorul,
biserica fiind închisă. M-am aventurat de unul singur spre vârful turnului
bisericii.
Mecanismul ceasului |
Exista un avertisment că o faci pe contul tău. Într-adevăr era o
scară cvasi improvizată pe care am urcat până sus, de îmi tremurau picioarele
de efort și emoție. Am tras poze cprin ferestrel turnului spre exterior, dar și
cu mecanismul ceasului din turn, pe care îl repara un meșter neamț care vorbea
doar limba lui. La coborâre apăruse și un sas din localitate care se conversa
cu meșterul.
Am coborât și am mai tras niste poze. Aici
jos era un afiș cu zona care urma să o vizităm și care poartă generic numele de
Colinele
Transilvaniei - Bisericile Fortificate.
Călătoria a fost printr-un
peisaj mirific, dealuri domoale, împădurite cu zone de fânețe și zone agricole.
Satele au fost locuite majoritar sau exclusiv de sași. În locul lor s-au mutat
țiganii, dar miracol, casele arată bine sunt îngrijite, locuitorii respectă
curățenia, nu vezi murdării și peturi pe șosea. Parcă mă aflam în Ungaria,
Slovacia, Cehia, sau Polonia de anul trecut. Deci se poate să avem zone de
Românie normală fără mizerie. Vorbind de țigani ce i-aș trimite pe cei din
Pătroaia sau Păuleasca, de unde se scurgea un râu de peturi să meargă în
această zonă să vadă că unii de ai lor păstrează normalitatea și curățenia.
De aceea mereu sunt întristat de un drum
spre București pe tren, dar și pe autostrada Pitești Biucurești unde vezi că
România se scufundă înt-o mare de gunoaie.
Am continuat drumul prin
Alțâna, Nocrich, Ighișul Vechi, Bârghiș, Pelișor unde am pozat o altă din
mașină biserica fortificată.
Biserica din Pelișor |
Richiș
Biserica din Richiș |
Am deviat pe un drum pe
marginea unei păduri și am ajuns la Richiș unde se afla o altă biserică
fortificată. Era închis așa că am pozat totul pe afară.
Biertan
După câțiva kilometri am ajuns
în fine la Biertan. Eram în piața principală a localității și în apropiere, pe
deal se afla extrem de maiestuoasă biserică, înconjurată de fortificații și
turnuri de apărare. Neșansa Biertanului a fost că nu s-a aflat în intersecția
unor drumuri comerciale importante. Oricum am aflat de la ghida săsoaică
că aici s-a aflat Episcopatul Evanghelic al sașilor începând cu episcopul
Unglerus din 1572 timp de 2 secole.
Am urcat spre biserică pe o
scară acoperită ca aceea de la Biserica din Deal din Sighișoara.
Cum am ajus sus am căutat
toaleta, era un indicator WC pe sub o poartă, dar mai erau niște turișți
dezorientați, era doar o ușă închisă în zid la capătul aleii.
Am renunțat și am revenit și am
intrat în biserică. Aici era într-o cameră adiacentă galeria de portrete a
episcopilor sași de la Biertan și puteam primi explicații de la o ghidă săsoaică
de origine din zonă.
Mi-a explicat că iconstasul fabulos era moștenirea de la
tradiția catolică anterioară. Retablul nu se mai închide, pictura este clar de
influență flamandă din secolul al XV-lea cum am văzut la St Baafs în Ghent,
iconostasul realizat de Van Eyck - Adorația
Mielului Mistic.
Am întrebat-o pe ghidă dacă patronii
restaurantului Unglerus de sub cetate sunt descendenți ai episopului. Mi-a spus
că sunt doar niște oameni cu bani, care exploatează memoria acestui fondator.
Am mai întrebat-o dacă se mai țin slujbe în biserică și mi-a spus se țin slujbe
de două ori pe lună, că sunt cam 85, dar de origine mixtă români
căsătoriți cu sași, care merg la ambele biserici.
Clanța - bijuterie mecanică |
Am găsit în exteriorul
bisericii o expoziție cu viața sașilor în fotografii de epocă. În al Doilea
Război Mondial sașii au preferat SS-ul german!
Iconostas în stil flamand |
Oricum ei lasă acestei țări o
moștenire impresionantă cu care putem fi mândri, păcat că au emigrat, nu au
plecat în interbelic, erau încă 750000, dar comunismul i-a silit să plece după
800 de ani de conviețuire în această zonă.
Episcopul Unglerus |
Nu au fost însă alungați ca în
Polonia, Iugoslavia, Ungaria, Cehoslovacia. Au fost luați de bolșevici la muncă silnică în Donbass în
1945 dar s-au întors la începutul anilor 50. Au emigrat masiv ca și șvabii în
anii 70-80. Am pierdut cei mai harnici locuitori ai acestei zone.
În piață era un panou care
punea în vedere locuitorilor Biertan să respecte aerul tradițional al caselor, zona aflându-se sup protecția UNESCO.
Interesant că aici s-au descoperit cele mai vechi artefacte, o cruce din secolul IV AD, care atestă că aici populația descendentă a dacilor romanizați se creștinase deja.
Biertanul este deja un
important obiectiv turistic, fiind mulți străini. La masa de la Restaurantul
Unglerus s-au așezat lângă noi care ne-au întrebat dacă se poate mânca aici. Cu
toate că eu am luat doar brânză cu smântână și mămăligă și o bere i-am asigurat
că nu sunt probleme.
Șaroș pe Târnave
Biserica din Șaroș pe Târnave |
Așa că ne-am așternut pe drum și am ajuns la Șaroș pe Târnave, pe săsește Saros am der Kokel?! Alt sat săsesc cu locuitor țigani acum, unde se afla o altă biserică fortificată. Am oprit și m-am dus să o vizitez. Erau oameni de ai locului care mi-au permis accesul în biserică.
Într-o mică localitate o
biserică superbă unde se urcă spre ea printr-o scară acoperită, altă costantă a
acestor biserici. A fost edificată pe la 1442 și a fost fortificată
cu 5 turnuri. Azi era o o atmosferă liniștită, o curte cu pomi și cu iarbă
cosită.
Biserica din Laslea |
Imediat ce am ieșit din Șaroș am luat-o la dreapta pe șoseaua Sibiu-Mediaș-Sighișoara. Șoseau perfectă este paralelă cu noua cale ferată de viteză Sighișoara Deva. Ajungem la Laslea-Grosslasseln în germană, unde se află o altă biserică fortificată. Intrarea este spre Căminul Cultural și lângă biserică se află și un spital.
Am ieșit din Laslea spre Mălâncrav
pe o vale superbă pe care am filmat-o.
Ajungem și la biserica
fortificată din Mărânclav, Malenkrog în germană, tot așa cu o
pensiune pentru turiști, și am dat de un autocar cu turiști din Ungaria.
Biserica este o bijuterie
medievală în teritoriul dominat de familia Apafi. În afaraă de țigani și români
sunt și unguri în localitate, pentru că în apropiere se află o biserică
catolică.
Biserica din Mălâncrav |
Biserica catolică din Mălâncrav |
Sighișoara
Ieșim din Mălâncrav și trecem de Laslea și ne îndreptăm spre dreapta spre Sighișoara. Adriana nu văzuse Sighișoara și am decis să ajungem la Sighișoara. Am mers pe șoseaua excelentă Sibiu Mediaș Sighișoara paralelă cu calea ferată reondiționată.
Am intrat în Sighișoara
(Schaesburg) pe direcția Târgu Mureș. Pentru mine a fost mai ciudat, că de
obicei urcam în cetate dispre Brașov. Am urcat prin poarta cetății la Turnul
Cizmarilor. Cetatea s-a umplut de kitsch, cum constata verișoara Măriuca pentru
că a fost invadată de vânzători de suveniruri.
Am pozat casa unde a locuit Vlad Dracul
între 1431-35, tatăl lui Vlad Țepeș. Țepeș se spune că ar fi avut o iubită
săsoaică, probabil din acest motiv invada mereu Brașovul și alte zone săsești
și le dădea foc, de i-a ieșit renumele de principe foarte crud și distrugător
în poveștile germane, din care s-a inspirat Bram Stoker pentru romanul Dracula.
M-am plimba prin zona cetății
unde se află Turnul cu Ceas și unde se află promontoriul din spatele
Bisericii Mânăstirii, acum în reparații, de unde priveam spre orașul de jos
când am fost prima oară, în 1966, într-o excursie prin Transilvania și m-am
împrietenit cu niște sighișoreni de vârsta mea de atunci.
Încercarea de forță a fost
urcușul pe scara acoperită spre Biserica
din Deal. Adriana m-a booscorodit că a trebuit să urce atâtea trepte.
Ajunși sus am văzut că lângă biserică se află Liceul German Joseph Haltrich. Adriana mi-a zis că nu ar mai fi făcut liceul dacă ar fi trebuit să urce dealul pe scară. Am văzut însă că este o alee de mașini în cimitirul din spatele bisericii, pe unde probabil că sunt aduși elevii cu auto.
Ajunși sus am văzut că lângă biserică se află Liceul German Joseph Haltrich. Adriana mi-a zis că nu ar mai fi făcut liceul dacă ar fi trebuit să urce dealul pe scară. Am văzut însă că este o alee de mașini în cimitirul din spatele bisericii, pe unde probabil că sunt aduși elevii cu auto.
Am intrat în biserică și am
pozat altarul, picturile, ba am intrat și in subsol unde se vedeau niște
coșciuge din vechime, cam mititele, de copii?
Scara de la Sighișoara |
Am ieșit din cetate pa aceeași
poartă și Adriana s-a oprit să ia niște cadouri dintr-un magazin cu
specialități secuiești.
Daneș
Biserica din Daneș |
Localitatea spre Mediaș cum ieși din Sighișoara este Daneș-Dunesdorf cu o altă biserică fortificată pe care am pozat-o din exterior, fiind închisă.
Ce m-a impresionat era cât de frumos
aranjată era comuna, cu ronduri de flori, chiar și o căruță care era pe post de
ghiveci de flori. Aici am început să întrebăm de o benzinărie și ni s-a spus că
doar în Mediaș ami se găsesc.
În drum spre Mediaș am trecut
prin Brateiu Pretai, unde era o altă biserică fortificată și la
ieșire erau țigani spoitori și niște tentative de palate țigănești cu
turnulețe.
La Mediaș am oprit doar la un Lidl și la benzinărie
Am continuat spre Sibiu trecând prin
faimoasa Copșa Mică unde nu se mai văd urmele de la poluarea cu negru de fum.
În Axente Sever am mai pozat o altă biserică fortificată.
În Axente Sever am mai pozat o altă biserică fortificată.
Biserica din Axente Sever |
Spre Sibiu am trecut prin
Slimnic Stolczenburg. Aici se află o veche cetate căreia i-am mai făcut poze din
mașină.
Am coborât dealurile spre Sibiu prin Șura Mare - Gross Scheuern și am intrat în autostrada Sibiu Deva. Aveam o panoramă splendidă a Munților Făgăraș în stânga și Munții Cibinului în dreapta.
Și așa în vreo
20 de minute am ajuns înapoi în Avrig după o avemtură splendidă prin Colinele
Transilvaniei, printr-o zonă curată și
aranjată pe care mi-aș dori să fie extinsă la toată România.
Munții Făgăraș |
Munții Cibinului |
PS Sper că ați avut răbdare să parcurgeți acest text la care am muncit din greu.
Interesant si probabil bine documentat ce spui din punct de vedere istoric. Altfel, exagerezi in multe privinte(din cauza exaltarii, presupun).exemplu: vad o neconcordanta intre lauda perfectiunii locurilor si a locuitorilor(multietnici). pai daca pui semn catre wc, de ce naiba minti turistul? poate o ia in serios si face pe el dupa indicatii(hahahaha). Dar dupa tine, este totul la nivel de extaz. NU MAI COMENTEZ, CA AM OBOSIT.A(nu de la anonim).
RăspundețiȘtergereIntimplarea face ca zona pe care o descrii imi era cunoscuta ca in palma pe vremea cid socrii mei ( din Tg Mures si apoi Tarnaveni traiau. Multe din frumoasele cladiri pe care tu le prezinti in foto , ajunsesera in degradare avansata , aproape de demolare pina prin 1990. Numai ca Transilvania fiind un spatiu multicultural nu a permis intrarea cu buldozarele in aceste efigii transilvane , si apoi dupa 90 cu mult bun simt le-au reamenajat si le-au daruit posteritatii asa frumoase cum arata acum . Puteam si noi sudistii sa facem asta dar am preferat sa ne buldozerim istoria cu consecintele pe care le simtim - orase cu blocuri identice.
RăspundețiȘtergereAm mari frustrări, cum noi am căpătat comportamente de șatră, umplem de gunoi malul frumosului râu Argeș și țiganii de acolo au comportament de sași.
ȘtergereSatra este o inventie/practica strict tiganeasca , rezultata din starea nomada a lor , care este la baza supravietuirii acestei natii in Europa. Nu este o formatie paramilitara , se supune legilor zomei in care isi desfasoara temporar viata dar are propriile legi care sunt respectate de toti membrii satrei. Supunerea la doua coduri de legi este secretul ( unul din ele ) al supravietuirii lor
ȘtergereNoi si alte popoare nu vom putea fi niciodata organizati in sensul satrei .Vezi situatia de acum - toate popoarele din fosta Europa socialista au produs procente importante de diasporeni. Acestia , nmai devreme sau mai tirxiu vor apartine noii lor patrii fara a-si coserva apartenenta etbica. Nu ne comparam cu tiganii si cu evreii. Astia tin la etnia lor si de aia au supravietuit. Noi ... nu !!!