Preambul
De când mă știu,
adică de când am prins înțelesul literelor am fost un cititor pasionat.
Iată că tehnologiile
noi, au inventat blogul și m-am pomenit acum la pensie și scriitor. De fapt
Laurențiu Orășanu, colegul meu de primară m-a zgândărit și am devenit părerist politic la revista lui,
pe care o scotea la New York.
Acum scriu pe blog de
toate. Fac multe erori de ortografie, din cauza grabei și pentru că nu îmi
controlez cu atenție textul. Mai fac și erori de exprimare.
Am înșeles că se fac
pentru cei care vor să scrie cursuri de creative writing pe model inspirta de
americani.
Scriu având ca model
experiența de școlar de acum mulți ani de la compuneri. Îmi place să scriu
direct minimalist, ca Hemingway, după câte am citit.
Maestru îmi este cel
care a dat numele liceului absolvit, Ion Luca Caragiale. Datorez și dragostea
pentru literatura de calitate profesoarei mele din liceu, poetei simboliste cum
se intitula, doamna Natalia Boncu.
Îndemnat de un
prieten am redactat ceva ce-mi mi-a rămas din copilărie, dar nu exact ce a făcut
un geniu precum Ion Creangă.
Și trebuie să recunosc și amintirile lui Stelian Tănase pe care le publică în Deskreport m-au îmboldit să le scriu și eu.
Dacă vă place, mă
bucur!
Casa
părintească
M-am născut în
februarie 1949 în Ploiești, pe strada Rudului.
După câteva luni,
părinții s-au mutat cu chirie pe strada Babeuf.
Strada se numise
Costache Conache, poet moldovean de secol XIX. I-au schimbat numele în Babeuf,
după primul comunist francez, tot din secolul XIX.
Astăzi se numește
Pictor Petre Negulescu, nu știu de ce nu s-a revenit la vechiul nume?
Strada este
perpendiculară pe strada atunci, Jdanov, numită ulterior până azi Bobâlna. Inițial se numea C.
A. Rosetti. După cum se constată tot ce avea legătură cu trecutul precomunist
trebuie șters din memorie.
Strada copilăriei
mele era paralelă la stânga cu Principtele Unite, cred că singura căreia i-a
rămas așa numele și la dreapta cu importanta stradă Ana Ipătescu, fostă Petre
Cinta (primar al Ploieștiului), importantă pentru că pe ea se află Spitalul
Șuler. La acest spital a lucrat tanti Ana, sora mai mare a mamei. Ea fusese
călugăriță greco catolică și, probabil fusese mutată din Ardeal în contextul nefavorabil
după 1945 în Ploiești. Aici se pare că l-a
întâlnit pe tata.
Casa în care stăteam
cu chirie dispunea de o curte destul de mare, care, pentru mine era un fel de
grădină a miracolelor.
Proprietarul stătea
în casa de vis a vis și dăduse cu chirie casele din față părinților mei.
Construcția era casă tip vagon. Nu știu de ce arhitectul și afaceristul Dinu
Patriciu era foarte admirativ la acest tip de casă? M-am lămurit aici în
Pitești văzând casele negustorești, tot tip vagon, unde azi fucționează cel mai
elegante cârciumi.
Casa noastră era
compusă din 2 camere și un antreu, intrai printr-un pridvor de lemn, pe care
noi îl înnobilasem spunându-i galerie. Camera din față era bucătăria, iar cea
din spate dormitorul Acolo stăteam toși inclusiv sora mea mai mică cu doi ani,
care s-a născut acolo. Tata a desființat antreul transformând-l în al doilea
dormitor, iar ulterior, când noi am plecat la facultate la București în anii 70
a făcut acolo baia și veceul.
Casa continua cu încă
două camere, care erau depozite de lucruri vechi ale proprietarului.
În plus, spre fundul
curții se afla o magazie imensă în care erau tot felul de lucruri strânse de
proprietar, pe care am explorat-o și am găsit niște brichete făcute din cartușe, din Primul/Al Doilea Război
Mondial?!
În continuare șirul
de camere se încheiau cu cele două camere din fundul curții despărțite la fel
de un antreu.
În prima cameră
locuia Filipescu, un bătrân împreună cu nemțoaiaca lui. Tipul fusese prizonier
în Germania în Primul Război Mondial și s-a întors cu această nemțoaică, fugită
din dragoste, lăsându-și copiii pe la Leipzig.
Cred că proprietarul
îi găzduia din milă, probabil că fuseseră camarazi în tinerețe.
Filipescu, sau cum îi
spuneam eu Pilipescu când eram mic (ca să vezi cum devine cu Ph care se
pronunță f!), trăia din diverse expediente.
Era și cizmar, ne-a
rămas de la el un calapod de cizmărie. Punea tocuri și făcea mici reparații la
oameni necăjiți la fel ca el, cu bani puțini.
De fapt Filipescu era
păsărar! Făcea colivii pentru păsărelele pe care le prindea de pe diverse
maidane din Ploiești. Cred că printre păsările din colivie dominau sticleții?
Avea o tehnică
specială de a prinde aceste păsărele. Pregătea un clei făcut din boabe de vâsc.
M-a luat odată la cules de vâsc. Mergea cu niște băieți mai mari, cam tot un
fel de vagabonzi ca el, pe care-i punea să se urce în stejari pe care creștea
vâscul ca plantă parazită. Rezulta un fel de clei verde cu care ungea un fel de
parasolar sau suport pe care stau porumbeii. Am mers cu el odată și la prins
păsărele așteapta stolul și monta acest suport pe care apoi se așezau păsările
și se înglodau în cleiul de vâsc.
Filipescu era cam
bețiv, îi plăcea să joace tabinet cu prieteni de ai lui sub gutuiul care trona
în fundul curții.
Când eram mic mă lua
cu el în oraș la film. Prima mea pasiune înainte de a desluși slovele a fost
filmul, eram pasionat și pasiunea asta a rezistat. Filipescu obișnuia să mă ia
la film la Cinema Tineretului. În
prealabil se îmbăta și adormea la film, sus la balcon. Ca să nu dispar mă lega
cu o sfoară de el, așa ca dacă încercam să evadez se trezea și mă recupera.
Acum, după 60 și mai
bine de ani îmi dau seama că Filipescu era un om liber. Dacă toți ceilalți,
inclusiv tata erau în câmpul muncii, el era un mic întreprinzător care nu
depindea de statul comunist pe care bolșevicii îl aduseseră cu tancurile în
1944.
Întâi s-a prăpădit
nemțoaica, apoi și el, cred că pe la începutul anilor 60. Suferea de frig și ai
mei l-au găzduit în bucătărie.
În cealaltă cameră
stăteau cu chirie diverși. A stat la început un șofer, originar din Alunișul
patern, și-a luat loc de casă la capătul din fundul străzii, împreună cu
nevasta, croitoreasă.
Apoi mai mulți ani a
locuit familia Pisău. El lucra ca cizmar la Sovrom, probabil petrol. Mi-a făcut
niște pantofi, cred că primii când eram într-a șasea? Însă îi făcuse prost și
mă strîngeau, probabil că atunci creșteam rapid înclusiv la picior. Cu Pisău am
învățat să joc șah. Jucam pe un carton cu piese tot de carton. Am început rapid
să-l bat, eram mai bun ca el, n-am fost niciodată jucător grozav, dar eram mai
tânăr, mai isteț, poate? Știu că îi plăcea tare mult să dea șac,
așa zicea el în loc de șah!
Prin 62 s-a muta la bloc, unde primise casă.
Tata a băgat gaze în
casă prin 58 și am rezolvat problema cu frigul, în schimb chiriașii din spate
nu au avut și se descurcau cu lemne. Casa nu avea igrasie, secretul l-am aflat
destul de curând, în fața casei se înălțau doi nuci falnici, care extrag apa și
nu lasă să pătrundă igrasia. Așa că m-am bucurat în copilărie de nuci. În plus mai
era un cais care făcea niște caise foarte bune și cu sâmburi dulci, cum nu am mai
găsit apoi la caisele din comerț. Mai erau și niște vișini care umpleau curte
de alb primăvara.
Când eram mic țin
minte că tata a crescut porc în curte, și îmi povestea cum eram pasionat la
tăierea lui de Ignat, cînd exclamam încântat: Uite ca’nea uite pocu’ și tata mă zgândărea și zicea: ba e caca, iar eu: nu caca, este papa!
Țin minte destul de
bine viscolul din 1954, cred că tocmai făceam 5 ani, când dimineața zăpada
ajungea efectiv la streașină. Oamenii făcuseră tuneluri ca să treacu strada. Iernile anilor 50 mi se păreau mai lungi ca
acum, de Crăciun era aproape întodeaună zăpadă și mă dădeam cu sania. Sania
mi-a făcut-o tata, doar era tâmplar. Aici vreau să fac o paranteză. Tata s-a
născut la Aluniș, pe lângă Slănic Prahova în 1912. Bunicul Filip a murit în
retragerea din Moldova, în luptele din vara lui 1917, este și el printre eroii
de pe monumentul din comună.
Tata a făcut școala
primară în sat, dar idee foarte bună, după 5 clase de curs primar, funcționa și
o școală de meserii și tata s-a calificat astfel tâmplar. Dar despre le și
rudele lui poate mai departe.
Cu sania făceam
furori pe derdeluș, era ușoară de lemn. Ploieștiul este oraș de câmpie, fără pic
de pante. Însă la capătul străzii era un maidan care reunea străzile vecine și acolo rămăsese un mușuroi de pământ de vreo doi metri pe care ne dădeam
noi copii din zonă cu sania. Era acolo și o fabrică de butoaie pe unde ne jucam
hoții și vardiștii, vara jucam gropițe, țurcă, trăgeam cu arcurile, sau ne
băteam cu săbiile de lemn, fabricate din atelierul tatei.
Sania avea și un scop
practic, mă duceam să umplu sifoane pentru noi, dar mai ales pentru vecini.
Vecinul din dreapta spre curte era avocatul Zingrilara, care avea un recipient
metalic, mai mare pe care-l umpleam la sifonărie de pe Rudului. Mă alegeam cu
un leu din afacere.
Atunci era și perioada
sărbătorilor, mergeam cu Bună Dimneața
în Ajun și mai ales cu sorcova de Anul Nou. Familiei General Fotescu,
proprietarul unde stătea cu chirie tanti Ana îi făcea mare plăcere să ne
primească, spuneau că este bine să intre un bărbat oaspete în ziua de 1 Ianuarie. Mă alegeam cu destui bani să-mi fac planuri de
ceva jucării sau când eram mai mare, de cărți.
Rețin iarna Orășelul
Copiilor organizat în centrul Ploieștiului în parcul din mijlocil orașului.
Erau căluții de lemn și ascultam mereu aceeași melodie a Maragaretei Pâslaru, Două rândunici.
Revenind la filme îmi
amintesc că la nivel de 56 a rulat în România cel mai mare succes de casă al
vreunui film, Vagabondul. Îmi
amintesc că ai mei l-au văzut, eu nu l-am văzut și cînd l-au mai difuzat nu m-am
dus, aveam deja gusturi, nu frecventam filme indiene.
Revenind din vacanță
în 1962 am avut șocul să văd că se difuzează primul western, Ultimul tren din Gun Hill, cu Kirk
Douglas și Anthony Quinn. Au urmat apoi și altele westernuri, Warlock, tot cu Quinn, Henry Fonda, și
apoi marele succes cu Cei șapte magnifici!
De ce a fost un șoc?
Pentru că în majoritate vedeam filme sovietice, cu revoluție, războiul civil,
marele război de apărarea patriei, etc. Mi-a rămas întipărit pe creier, o scenă
din Kociubei, pseudowesternul sovietic în care acest bandit bolșevic, intră într-un teatru și îl pune pe dirijorul orchestrei să-i țină calul de
căpăstru în loc de batonul dirijoral. Câtă nesimțire proletcultistă și dispreț
anti-intelectual izvora din această scenă. Aici era un scuipat pe obrazul celei
mai importante generații de muzicieni și compozitori ai secolului XX care este
școala muzicală rusă a lui Ceaikovski, Rahmaninov, Stravinsky, Prokofiev,
Șostakovici.
Pe la începutul
anilor 60 ai mei au început să cumpere de la proprietar curtea. Acesta a vândut
întâi parte de grădină până la fundul curții inclusiv camerele din fund. Tata a
început acolo o casă nouă pe care nu a finalizat-o niciodată. A urmat și restul
de casă. Așa că a extins casa noastră în cele două camere adiacente și apoi cel
două camere din fund unde tata și-a făcut atelierul de tâmplărie. Acolo unde
stătea Filipescu era un pat și o masă unde îmi rezolvam problemele de la Gazeta
Matematică. La terminarea liceului am fost premiant al Gazetei, ambiția mea era
să rezolv mai multe probleme la rând, astfel că am reușit cel puțin 30 de
probleme?! Apăream cu litere groase, bolduite cum se zice acum, la rezolvitori
și soția mea Adriana mi-a povestit că mi-a găsit acolo numele și îl admira pe
acel Neguț Gheorghe de la Liceul ILC Caragiale, care era mare campion
rezolvitor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu