sâmbătă, 10 august 2019

Colinele Transilvaniei - Spre Făgăraș partea a II-a

Harta medievală a Țării Făgărașului

A doua zi, pe 3 august cum vremea nu era propice mersului la cură am făcut o călătorie spre Făgăraș. 

Castelul de Lut
Primul loc vizitat a fost în vecinătate, la Valea Zânelor la Castelul de Lut din Porumbacul de Sus. Prumbacul de Jos este la 7 km de Avrig și apoi se merge pe șosea, pe drumul care duce prin Porumbacul de Sus la Cabana Negoiul și de acolo în vârful al doilea al Făgărașului. 

Dar obiectivul nostru era Castelul de Lut. Este o construcție inspirată din povești, tânăra care vindea bilete ne-a spus ar fi inspirată de Albă ca Zăpada din Frații Grimm. Mie mi s-a părut a fi mai degrabă inspirat di poveștile lui Tolkien, Stăpânul Inelelor și Hobbitul. 
E un loc unde poveștile se îmbină cu turismul, cu adăstatul la un grătar. Vremea nu era potrivită pentru că ploua.
După ce ne-am cățărat prin câteva scări fără a avea acces în interior ne-am întors la mașină și ne-am îmbarcat pentru cealaltă destinație.

Mânăstirea Brâncoveanu
Mânstirea Brâncovean este opera marelui domnitor al Țării Românești. A fost edificată Biserica Adormirea Maicii Domnului în 1696-1707, pe locul unde tatăl său ridicase o bisericuță în 1657. Se atestă legăturile principilor din sud de munți cu Făgărașul, unde strămoșul Mircea cel Bătrân fusese Herțeg la Tării Făgărașului și Amlașului.
Rămasă în ruină Mitropolitul Bălan al Transilvaniei a edificat mânăstirea construită în stil brâncovenesc și inaugurată în timpul Regelui Mihai.
Mânăstirea se află în localitatea Sâmbăta de Sus, undeva pe un defileu al munților, în jur apărând un adevărat orășel de pensiuni.
Am admirat zona, Adriana și-a găsit niște suveniruri, am ajuns la indicația Mătriucăi la un lac desupra mânăstirii plin de pești, credeam că sunt păstrăvi, dar de fapt erau cleni, unii destul de mari la peste kil.
Coborând spre Sâmbăta de Jos ne-am oprit la Herghelia de la castelul Brukenthal din Sâmbăta de Jos. Castelul este în paragină și nu s-au luat măsuri de recondiționare, probabil aici baronul Brukenthal avea herghelia. Ne-am oprit doar să fac niște poze a castelului, aflat într-o pădurice de brazi.

Cetatatea Făgărașului
Le-am convins pe fete că următorul obiectiv să fie Cetatea Făgărașului. În copilărie am trecut de numeroase ori pe lângă oraș prin gară, spre Avrig, dar în oraș nu am oprit niciodată.
Cetatea Făgărașului se află exact în centrul orașului, acesta dezvoltându-se în jurul acestei cetăți. Este cu adevărat un așezământ medieval, fiind fondată în 1310, pe locul unor vechi fortificații de lemn din secolul al XII, probabil ale primilor coloniști sași. Cetatea avea rol de apărare împotriva năvălirilor tătare și otomane.  Cetatea cum arată azi a fost făcută de Ștefan Mailat, ajuns principe al Transilvaniei, a fost ocupată de otmani în 1541. A mai fost cucerită de Mihai Viteazul și dăruită soției sale Stanca, unde a adăpostit tezaurul domnesc.

La intrarea în cetate se află un monument dedicat luptătorilor anticomuniști din Munții Făgăraș. Acești munți, pe ambii versanți au fost ultimele redute de luptă cu arma în mână împotriva regimului comunist până spre 1960.

Cetatea a fost recondiționată de cu fonduri europene. Este o cetate adevărată o înconjoară un șanț de apă plin de pești și cu niște lebede care și-au găsit aici adăpostul. Am intrat în cetate unde se află castelul cetății și muzeul.
În muzeu se merge cu târlici de plastic, ca la reactor, sau la fabrica de combustibil, aici ca să nu se afecteze parchetul și mochetele.

Prima sală este dedicată diplomatul Vasile Stoica de loc din Avrig! Tatăl a fost plecat în America. Fiul a fost un luptător pentru edificarea României Mari, Stoica mergînd în SUA să mobilizeze pe românii americani. După 1918 a colaborat cu Titulescu, ocupând locuri importante în diplomația interbelică.
Drept mulțumire regimul comunist l-a băgat pușcărie unde s-a prăpădit în 1959, fiind înmormântat la Avrig. 
Muzeul are o importantă colecție de arme medievale, puști, etc. Sunt și frumoase costume populare, unde am remarcat costumul săsesc, dar și unul din Rucăr. 
Am urcat și sus la etaj în sala tronului unde m-am pozat. 

Am ieșit și în exteriorul castelului pe zidurile cetății. Am remarcat că arhitectura fortăreței mi-a amintit de Rothenburg am der Tauber, superba cetate medievală din Bavaria. 
La ieșire am pozat o hartă a Țării Făgărașului cu locuitorii ei și cu cu obligațiile feudale față de stăpân, porci, oi, cereale. Am remarcat că Avrigul nu face parte din Țara Făgărașului, oprindu-se geografic la Porumbac.

La Steluța

Pe drumul de întoarcere ne-au surprins niște răpăieli puternice de ploaie torențială.
La Avrig am mers la un grătar la invitația Steluței. Steluța este soția lui Onu, fratele Măriucăi, vărul meu la care veneam în fiecare vară la pescuit de păstrăv și pe Olt. Din păcate s-a prăpădit acum câțiva ani. 
Am gustat o afinată și apoi am băut bere și am mâncat ceafă la grătar și mai ales niște cârnați cu gust deosebit. Măriuca mi-a promis că mergem să cumpărăm cârnații de la altă măcelărie decât tradiționala Căbănuță.
Ca la Rothenburg
Și așa s-a încheiat a doua zi de vacanță.

3 comentarii:

  1. Frumos, Joe.
    O mica obseervatie, totusi. Stefan Mailat n-a ajuns Principe al Transilvaniei. Principii Transilvaniei au aparut abia dupa ce Transilvania a devenit separata de Ungaria. Mailat a sperat sa separe Transilvania, dar n-a reusit. El a fost doar voievod, sub regele Ungariei, in perioada razboiului civil intre cei doi care se intitulau rege, Ioan Zapolya si Ferdinand de Habsburg. A fost cand de partea unuia cand a celuilalt, a incercat chiar sa obtina sprijinul lui Soliman Magnificul ca sa se declare Principe, dar Soliman avea alte interese in Transilvania. Sultanul i-a cerut lui Petru Rares sa-l prinda pe Mailat si sa-l trimita la Constantinopol, ceea ce s-a si intamplat in urma interventiei unei osti din Moldova. Mailat a murit in captivtate. Urmasii lui aveau sa ajunga insa principi al Transilvaniei, fiindca fiica lui s-a casatorit cu un Bathory.

    RăspundețiȘtergere
  2. Daca tot am inceput, cateva detalii semnificative despre Mailat. E surprinzator ca un roman a ajuns voievod al Transilvaniei la mijlocul secolului 16. Documentele latinesti care vorbesc despre membri ai familiei Mailat folosesc termeni pentru valah si boier. Stefan Mailat avea si el titlul de boier, dar fiind ortodox, nu putea avea titlul de nobil in Transivania. A rezolvat aceasta problema trecand la catolicism, dupa care documentele nu-l mai mentioneaza nici ca valah, nici ca boier, ci ca nobil. A avut o ascensiune politica uimitoare. S-a bucurat de mare prestigiu in randul nobilimii transilvanene, cu exceptia unor situatii cand o parte a nobilimii n-a fost de acord cu politica lui si atunci si-au amintit ca Mailat era "un valah nemernic si nenobil". E interesant poate si ca, desi nominal convertit, Mailat a pastrat in anturajul sau un popa ortodox, in care avea cea mai mare incredere. I-a incredintat acestuia importante misiuni diplomatice, inclusiv atunci cand Stefan Mailat s-a amestecat in politica din Tara Romaneasca.

    RăspundețiȘtergere