joi, 18 martie 2021

Odă profesorului de limba română de Mircea Dinescu

Chiar dacă în contextul din ultima vreme Mircea Dinescu este un personaj controversat am să vă propun probabil cea mai frumoasă poezie a acestui poet: Odă profesorului de limba română.

Vara însoțește elevii la atelierul mecanic
toamna numără rîndurile de porumb

iarna zvîrle zăpada din fața școlii
primăvara cîntă la căminul cultural
mărețul timidul profesor de limba română
muncitor calificat în uzinele Sadoveanu și Tudor Arghezi
printre rigle și logartimi
printre fierăstraie și strunguri
își face și el loc într-o salopetă ușoară de cuvinte
și abia apucă să învețe copiii că H2O
se numea pe vremea străbunilor apă
că-i firesc să spui bună ziua și nu radical din 14
apoi să-i explice elevului Bujie Ion
că H.P.-B. nu-i o întreprindere oarecare
ci-i chiar Hortensia Papadat-Bengescu
că noi n-am avut timp să ridicăm piramide
și ne-am îngropat faraonii în folclor
că limba română e inoxidabilă Stop!
și din nou H2O, radical din 14, H.P.-B.,
fiindcă ora de limba română s-a și terminat
și abia peste o săptămînă ne vom mai vorbi.

8 comentarii:

  1. Răspunsuri
    1. Poezia cred că am citit-o în volumul "Democrația naturii" apărut prin anii 80. Dar am regăsit-o pe net publicată de Mircea Dinescu îmn Cațavencii
      https://www.catavencii.ro/editorial/requiem-la-mormintul-profesorului-de-limba-romana/

      Ștergere
  2. Am gasit-o si eu aci:
    https://webcultura.ro/scurt-reportaj/
    De acord cu afirmatia "Mircea Dinescu este un personaj controversat" ceea ce in viziunea mea nu afecteaza cu nimic talentul lui, dovada aceasta poezie pe care ai adus-o, inspirat, in discutie.

    RăspundețiȘtergere
  3. Ce inspiratie aci:

    muncitor calificat în uzinele Sadoveanu și Tudor Arghezi
    printre rigle și logartimi
    printre fierăstraie și strunguri
    își face și el loc într-o salopetă ușoară de cuvinte

    Numai o minte agera ca a lui putea gasi asemenea metafore.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Îmi amintesc că atunci când am citit-o prima oară m-a umplut de tristețe și melancolie.
      Este un superb exercițiu de admirație și cred că se potrivește la toți profeosrii mei de literatură română, dar și celorlalți profesori extraordinari pe care i-am avut

      Ștergere
  4. Frumos și aducător aminte de secolul trecut și biata lumea noastră.
    Ce-mi face rău e mocirla în care se balacaresc și scuipă capetele luminate spre bucuria, cred, a mitocanilor de azi.

    RăspundețiȘtergere
  5. Un pic cam penibil, indiferent de regim.
    Nu-i de mirare ca face ce face acum, la asta vad ca se pricepe cel mai
    bine.
    Ce ma mira pe mine este ca are musterii la taifasurile lui cu bucate,
    bauturi si MUZICA ROMANEASCA !!!

    RăspundețiȘtergere
  6. Dinescu e nascut in 50. Ar fi trebuit sa aibe prof asemanatori cu ai nostri. Depinde si ce liceu a urmat in Slobozia natala.Sau e propria sa experienta, desi nu cred ca a profesat. Sigur nu, caci "A absolvit Facultatea de Ziaristică a Academiei Ștefan Gheorghiu, București.". E poate un rebel care se vrea mereu in evidenta. Se vrea peste tot si in toate.Sa-ti numesti cârciuma(calitatea bucatelor indoielnica) dupa un roman de Emil Cioran....

    RăspundețiȘtergere